مقاله پژوهشی (کمی )
سیما علیزاده
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش میانجی ترس از شکست و استرس ادراکشده در رابطه میان کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند به تعداد 6433 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش میانجی ترس از شکست و استرس ادراکشده در رابطه میان کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند به تعداد 6433 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 165 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای کمرویی چیک و بریگز (1990)، استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983)، ترس از شکست کانروی (2001) و اضطراب اجتماعی ایلینا (1996) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد دانشجویان دارای استرس ادراکشده بالا به دلیل خودارزیابی افراطی از عملکردشان و اینکه تمرکز اصلی آنها بر جنبههای منفی وقایعی است که برایشان اتفاق میافتد احتمال ابتلا به کمرویی بالایی دارند، این افراد به علت ترس بالا از عدم پذیرش و ترس از موردانتقاد قرار گرفتن از سوی دیگران کمرویی بیشتری را نسبت به افراد با خود انتقادی پایین تجربه میکنند.
مقاله پژوهشی (کمی )
زهرا اطهری؛ طهماسب کاوسی
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر کاشان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان به تعداد 1531 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر کاشان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان به تعداد 1531 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 200 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی والراند (1982)، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) و بهزیستی هیجانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد هویت تحصیلی با انگیزش تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی دانشآموزان رابطه دارد. انگیزش تحصیلی با بهزیستی هیجانی دانشآموزان رابطه دارد. نتایج تحقیق نشان داد که انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان نقش واسطه دارد.
مقاله پژوهشی (کمی )
زهرا پوررشیدی
چکیده
هدف تحقیق حاضر، سنجش تأثیر فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه شهید باهنرکرمان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را روسا، معاونین، مدیران اداری به تعداد 50 نفر و کارکنان شهید باهنرکرمان به تعداد ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، سنجش تأثیر فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه شهید باهنرکرمان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را روسا، معاونین، مدیران اداری به تعداد 50 نفر و کارکنان شهید باهنرکرمان به تعداد 352 نفر تشکیل دادهاند که روش نمونهگیری برای روسا، معاونین، مدیران اداری به روش سرشماری و روش نمونهگیری برای کارکنان تصادفی-طبقهای و حجم نمونه آن بر اساس جدول کرجسی و موگان 184 نفر برآورده شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر مدیریت دانش دیکسون (2000)، مدیریت منابع انسانی بوسلی و ویل (۲۰۰۲)، نوآوری سازمانی مقیمی و رمضان (2012) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد. فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر یادگیری سازمانی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. یادگیری سازمانی کارکنان بر نوآوری آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. مدیریت دانش بر نوآوری کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد نهایتاً مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در تأثیرگذاری فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان نقش میانجی دارند.
مقاله پژوهشی (کمی )
خدیجه حسینی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سلامت روانی در رابطه میان هوش هیجانی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی گچساران انجام شد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی گچساران به تعداد 958 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر تعیین شد که بر اساس روش نمونهگیری ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سلامت روانی در رابطه میان هوش هیجانی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی گچساران انجام شد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی گچساران به تعداد 958 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر تعیین شد که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند (1992)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1996) و پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ (1979) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد مدل از برازندگی خوبی برخوردار است؛ درنتیجه، سلامت روانی در رابطه بین هوش هیجانی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی گچساران نقش میانجی دارد. یافتههای این مطالعه بر اهمیت تقویت هوش هیجانی در راستای تقویت سلامت روان و کسب موفقیتهای تحصیلی یادگیرندگان تأکید دارد.
مقاله پژوهشی (کمی )
مدیریت
میترا نورادی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه میان ویژگیهای شخصیتی با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور یزد انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور یزد در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 477 نفر بودند. حجم نمونه تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه میان ویژگیهای شخصیتی با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور یزد انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور یزد در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 477 نفر بودند. حجم نمونه تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان 213 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ویژگیهای شخصیت کاستا و مک کری (1992)، پرسشنامه حمایت اجتماعی شربورن و استوارت (1991)، پرسشنامه رضایت از زندگی داینر (1985) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتههای این مطالعه نشان داد بین مؤلفههای متغیر ویژگیهای شخصیتی با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد (01/0 > P). به نظر میرسد برنامهریزی در جهت تربیت کودکان در دوران اولیه آموزشی در جهت ایجاد و تقویت گرایشهای شخصیتی و پیامدهای تحصیلی و روانشناختی در سالهای بعدی زندگی سودمند باشد.
مقاله پژوهشی (کمی )
سارا حسینی؛ محمد میرزایی خالص
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش میانجی اهداف اجتماعی در رابطه میان آسیبپذیری روانی با مسئولیتپذیری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر سنگر بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه به تعداد 730 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 252 ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش میانجی اهداف اجتماعی در رابطه میان آسیبپذیری روانی با مسئولیتپذیری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر سنگر بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه به تعداد 730 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 252 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای مسئولیتپذیری دانشآموزان گاف (1957)، اهداف اجتماعی، الیوت مک گریگور (2001) و آسیبپذیری روانی نجاریان و داودی (2001) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد میان آسیبپذیری روانی دانشآموزان با اهداف اجتماعی و مسئولیتپذیری آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان اهداف اجتماعی دانشآموزان با مسئولیتپذیری آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که اهداف اجتماعی در رابطه میان آسیبپذیری روانی با مسئولیتپذیری دانشآموزان نقش میانجی دارد.
مقاله پژوهشی (کمی )
لیلا طالبی خانسری
چکیده
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل ساختاری از تحلیل رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزه پیشرفت با تأکید بر نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول قزوین بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه قزوین به تعداد 2613 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل ساختاری از تحلیل رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزه پیشرفت با تأکید بر نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول قزوین بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه قزوین به تعداد 2613 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 270 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای الگوهای ارتباطی ریچی و فیتزپاتریک (1990)، انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و سازگاری تحصیلی سینها و سینگ (1993) استفاده گردید که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده دارای رابطه مستقیم و غیرمستقیم با انگیزه پیشرفت دانش آموزان داشته و سازگاری تحصیلی دراینارتباط نقش میانجی داشته است.