نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کیفی )

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، گیلان، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، آستارا، ایران

3 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، گیلان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر پذیرش مدل تعالی در دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری می باشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، کیفی و از نظر ماهیت، اکتشافی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 10 نفر از اساتید رشته مدیریت دانشگاه های آزاد استان گیلان هستند. از روش نمونه‌گیری نظری استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل تم و به منظور سطح‌بندی معیارهای شناسایی شده، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در نرم افزار MACMIC استفاده شد. نتایج تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها کشف سه عامل اصلی شامل: عوامل مدیریتی، عوامل بیرونی، و عوامل نگرشی-رفتاری و 24 شاخص فرعی بود که در قالب سه عامل مذکور دسته بندی شدند. نتایج سطح بندی شاخص های فرعی شناسایی شده نیز نشان داد که عواملی چون ضعف در سیاستگذاری های کلان، ضعف در پیش بینی منابع مالی مشخص و فرهنگ پایین بکارگیری مدل تعالی در دانشگاه ها (مربوط به دسته عوامل بیرونی)، تدوین و اجرای استراتژی های موثر جهت اجرای مدل تعالی در شعب دانشگاه و همچنین شناخت صحیح وضع موجود و نیازها (مربوط به دسته عوامل مدیریتی) و سودمندی استفاده از مدل در ارتقاء شغلی مجریان (مربوط به دسته عوامل نگرشی- رفتاری) از مهم ترین شاخص های موثر بر روش مدل تعالی در دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identification and leveling of factors affecting the acceptance of excellence model in Islamic Azad University

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Somayeh Mousavi Siah Deleh 1
  • Samad Jabbari Asl 2
  • Musa Rezvani Chaman Zamin 3

1 PhD Student, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Astara Branch, Gilan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Astara Branch, Astara, Iran

3 Assistant Professor, Department of Management, Islamic Azad University, Astara Branch, Gilan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to identify and stratify the factors affecting the acceptance of excellence model in Islamic Azad University with the interpretive structural modeling approach. According to its purpose, the research method is practical, qualitative in terms of implementation, and exploratory in nature. The statistical population of the research includes 10 management professors of the Azad Universities of Gilan province. Theoretical sampling method was used. The data collection tool is a semi-structured interview. In order to analyze the data, the theme analysis method was used, and in order to level the identified criteria, the interpretive structural modeling method was used in MACMIC software. The results of the data analysis from the interviews revealed three main factors including: management factors, external factors, and attitudinal-behavioral factors and 24 sub-indexes which were categorized in the form of the mentioned three factors. The results of the leveling of the identified sub-indicators also showed that factors such as weakness in macro policies, weakness in predicting specific financial resources and low culture of applying the excellence model in universities (related to the category of external factors), formulating and implementing effective strategies In order to implement the model of excellence in university branches, as well as the correct understanding of the current situation and needs (related to the category of managerial factors) and the usefulness of using the model in the career promotion of executives (related to the category of attitudinal-behavioral factors) are among the most important indicators affecting the method of the model of excellence They are in Islamic Azad University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational readiness
  • excellence model
  • managerial factors
  • external factors
  • attitudinal-behavioral factors