نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی )
نویسنده
کارشناس ارشد ،گروه مدیریت آموزشی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش تحصیلات تکمیلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در بهبود عملکرد سازمانی انجام شد. روش مطالعه، توصیفی– پیمایشی بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی کارکنان شاغل در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1397 به تعداد 643 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، 242 نفر تعیین شد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (1980) بود. یافتههای این مطالعه نشان داد تحصیلات تکمیلی کارمندان بر استانداردهای عملکرد سازمانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مؤثر است (05/0> P). همچنین از نظر کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بین وضع موجود و مطلوب عملکرد سازمانی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0> P). پیشنهاد میشود سازمانهای آموزشی، ادامه تحصیل را در کارکنان تشویق کرده و آموزش ضمن خدمت و یادگیری سازمانی را بهمنظور افزایش سطح عملکرد سازمانی بهکارگیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of postgraduate education of the staff of the Central Organization of Islamic Azad University in improving organizational performance
نویسنده [English]
- Akram abi
Master, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the role of postgraduate education of the staff of the Central Organization of Islamic Azad University in improving organizational performance. The study method was descriptive-survey. The study population included all employees working in the central organization of Islamic Azad University in 2018, numbering 643 individuals. The sample size was determined based on Krejcie and Morgan (1970) table, 242 individuals were selected by stratified random sampling method. Data collection tools were demographic information questionnaire and Hershey and Goldsmith (1980) organizational performance questionnaire. Findings of this study showed that postgraduate education of employees is effective on organizational performance standards of the Central Organization of Islamic Azad University (P <0.05). Also, according to the staff of the Central Organization of Islamic Azad University, there is a significant difference between the current situation and the desired organizational performance (P <0.05). It is suggested that the educational organizations encourage employees to continue their education and use in-service training and organizational learning in order to increase the level of organizational performance.
کلیدواژهها [English]
- Postgraduate Studies
- Organizational Performance
- Central Organization of Islamic Azad University