سید رسول تودار
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم پایه نهم دوره اول متوسطه بر اساس مدل آموزشی مونتهسوری انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش، کتابهای درسی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که توسط دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی، تألیف و چاپ شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم پایه نهم دوره اول متوسطه بر اساس مدل آموزشی مونتهسوری انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش، کتابهای درسی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که توسط دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی، تألیف و چاپ شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، کتاب علوم پایه نهم دوره اول متوسطه انتخاب و تمامی فصول آن برحسب مؤلفههای مدل آموزشی مونتهسوری بررسی شدند. ابزار مورد استفاده، چکلیست محقق ساخته مؤلفههای مدل آموزشی مونتهسوری بود. با استفاده از آمار توصیفی به ارائه جدولهای مربوط به مؤلفههای مدل آموزشی مونتهسوری پرداخته شد. یافتههای این مطالعه نشان داد در محتوای کتاب علوم پایه نهم دوره اول متوسطه بیشتر از همه به مؤلفه محیط یادگیری و کمتر از همه به مؤلفه محتوا و سازماندهی پرداخته شده است. یافتههای این پژوهش میتواند به برنامهریزی برای ارائه محتوا و سازماندهی مناسب در کتابهای درسی علوم تجربی یاری برساند.