نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی )

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه ولی عصر (عج)، رفسنجان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه ولی عصر (عج)، رفسنجان، ایران

چکیده

هدف از تحقیق ارزیابی آموزش درس عربی در آموزش عالی بر اساس مدل کرک پاتریک در مؤسسات آموزش عالی تهران بود. روش پژوهش باتوجه‌به هدف آن، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی - پیمایشی است که در آن از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. در بخش میدانی از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان مؤسسات آموزش عالی شهر تهران هستند. تعداد کل جامعه آماری پژوهش حاضر 291 نفر هستند. جهت تخمین تعداد نمونه کافی در این پژوهش از فرمول تخمین نمونه کوکران استفاده شد. بنابراین 166 نفر از دانشجویان مؤسسات آموزش عالی شهر تهران به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب خواهند شد. روش نمونه‌گیری در پژوهش حاضر نیز روش نمونه‌گیری تصادفی ساده است. پرسشنامه ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی توسط عباس عرب در سال ۱۳۹۳ دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان بر اساس مدل ارزشیابی کرک پاتریک ساخته شده است که دارای 29 سؤال می‌باشد. یافته‌های تحقیق نشان داد که مولفه‌های ارزیابی اثربخشی آموزش شامل واکنش، یادگیری و نتایج قادر به پیش‌بینی اثربخشی آموزش درس عربی در آموزش عالی بر اساس مدل کرک پاتریک هستند. بر اساس یافته‌های تحقیق آموزش درس عربی در مؤسسات آموزش عالی شهر تهران از لحاظ مولفه‌های واکنش، یادگیری و نتایج در حد مطلوبی قرار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Arabic lesson teaching in higher education based on the Kirkpatrick model

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Mollaie 1
  • Mohammad Aslam Raiesi 2

1 Associate Professor, of Arabic language and literature, Faculty of Foreign Languages, Vali-e-Asr (AJ) University, Rafsanjan. Iran

2 Master's student in the field of Arabic language and literature, Faculty of Foreign Languages, Vali Asr University (AJ), Rafsanjan, Iran

چکیده [English]

The purpose of the research was to evaluate the teaching of Arabic lessons in higher education based on the Kirkpatrick model in Tehran's higher education institutions. According to its purpose, the research method is practical, and in terms of the data collection method, it is a descriptive-survey type, in which a questionnaire tool was used. Questionnaire was used in the field section. The statistical population of the present study includes students of higher education institutions in Tehran. The total number of the statistical population of this research is 291 people. In order to estimate the sufficient number of samples in this research, Cochran's sample estimation formula was used. Therefore, 166 students of higher education institutions in Tehran will be selected as the research sample. The sampling method in the current research is simple random sampling. The questionnaire for evaluating the effectiveness of the training course was created by Abbas Arab in 2013, a doctoral student of educational management at Semnan University, based on Kirkpatrick's evaluation model, which has 29 questions. The findings of the research showed that the components of teaching effectiveness evaluation, including reaction, learning and results, are able to predict the effectiveness of teaching Arabic lessons in higher education based on the Kirkpatrick model. Based on the findings of the research, the teaching of Arabic lessons in Tehran's higher education institutions is at an optimal level in terms of response components, learning and results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Arabic education
  • assessment
  • higher education
  • Kirkpatrick model