نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی )

نویسنده

پژوهشگر و دانشجوی دکترای حرفه ای مدیریت کسب و کار، سازمان مدیریت صنعتی کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فکری و رهبری استراتژیک بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش تعدیل‌کنندۀ اخلاق حرفه‌ای کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی از نوع علّی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 304 نفر تعیین گردید. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. روش گردآوری داده‌ها میدانی و ابزار موردنیاز استفاده از پرسشنامه‌های سرمایه فکری بونتیس (1998)، رهبری استراتژیک لیر (2012)، رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1988) و اخلاق حرفه‌ای محقق‌ساخته بود. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها آمار توصیفی و مدل‌سازی معادلات ساختاری با بهره‌گیری از دو نرم‌افزار Spss26 و Amos24 بود. یافته‌ها نشان داد که سرمایه فکری بر رفتار شهروندی سازمانی به میزان 66 درصد تأثیر معنادار و مثبتی دارد. رهبری استراتژیک به میزان 46 درصد تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را پیش‌بینی نمود؛ همچنین نقش تعدیل‌کنندۀ اخلاق حرفه‌ای‌ کارکنان بین سرمایه فکری و رهبری استراتژیک با رفتار شهروندی سازمانی مورد تأیید قرار گرفت که میزان تعدیل‌کنندگی این متغیر به ترتیب برابر با 5 درصد و 2/3 درصد بود. نتایج نشان داد که سرمایه فکری بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر بیشتری را نسبت به رهبری استراتژیک دارد. لذا توجه بیشتر به سرمایه فکری در جهت بهبود رفتار شهروندی سازمانی در سازمان امری ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of intellectual capital and strategic leadership on organizational citizenship behavior with the moderating role of employees' professional ethics

نویسنده [English]

  • seyed reza mousavifard

researcher and Professional doctorate student in business management, Kermanshah Industrial Management Organization, Iran

چکیده [English]

The aim of the current research is to investigate the effect of intellectual capital and strategic leadership on organizational citizenship behavior with the moderating role of professional ethics of employees in the General Department of Education of Kermanshah province. The research is applied in terms of purpose and causal in terms of descriptive-survey nature. The statistical population of the research was the employees of the General Department of Education of Kermanshah province, and the sample size was determined using the Cochran formula of 304 people. A simple random sampling method was chosen. The method of field data collection and the required tools were Bontis (1998), Lear's (2012) strategic leadership, Oregon and Kanowski (1988) organizational citizenship behavior and researcher-made professional ethics questionnaires. The method of data analysis was descriptive statistics and structural equation modeling using Spss26 and Amos24 software. The findings showed that intellectual capital has a significant and positive effect on organizational citizenship behavior by 66%. Strategic leadership predicted changes in organizational citizenship behavior by 46%; Also, the moderating role of professional ethics of employees between intellectual capital and strategic leadership with organizational citizenship behavior was confirmed, and the moderating rate of this variable was equal to 5% and 3.2%, respectively. The results showed that intellectual capital has a greater effect on organizational citizenship behavior than strategic leadership. Therefore, it is necessary to pay more attention to intellectual capital in order to improve organizational citizenship behavior in the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual capital
  • strategic leadership
  • organizational citizenship behavior
  • professional ethics of employees