نوع مقاله : مقاله پژوهشی (آمیخته)

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

3 گروه تربیت بدنی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایرا ن

چکیده

هدف این پژوهش ارزیابی فرآیند نیاز سنجی دوره های آموزش کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان می باشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، کیفی و بر مبنای رویکرد استقرایی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید مدیریت ورزشی، مدیران، معاونان ادارات کل ورزش و جوانان می باشد و نمونه‌گیری به صورت (تعمدی یا قضاوتی) انجام شد و در این پژوهش با 15 نفر از افراد مصاحبه گردید و بر پایه انتخاب این روش نمونه‎گیری، نمونه توسط پژوهشگر با توجه به قضاوت شخصی و هدف‎های مطالعه و ماهیت تحقیق استوار بوده است. پس از انجام مصاحبه ها و با استفاده از تکینیک اشباع نظری با 12 نفر از اعضای نمونه مصاحبه انجام گرفت. ارزیابی مؤلفه طراحی و برنامه ریزی دوره های آموزشی بر اساس استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵ می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. برای تحلیل داده‎ از کدگذاری باز, محوری و انتخابی استفاده گردید. با توجه به نتایج بدست آمده در خصوص مولفه های نیازسنجی 6 مقوله اصلی که مربوط به محتوای مباحث دوره های نیازسنجی، فرایند اجرای نیازسنجی، مشارکت اعضای سازمان در دوره، زمان بندی و الویت بندی نیازهای اساسی سازمان و در نهایت کاربردی بودن مباحث مطرح شده در دوره استخراج گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation of the needs assessment process of the training courses for the staff of the general sports and youth departments

نویسندگان [English]

  • Shahin Hayati 1
  • Haleh Fazel 2
  • Lora Chapari 3

1 Department of Physical Education, Shoushtar Islamic Azad University, Shoushtar, Iran

2 Department of Physical Education and Sports Sciences, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran

3 Department of Physical Education, Dezfoul Branch, Islamic Azad University, Dezfoul, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to evaluate the needs assessment process of training courses for the staff of the general sports and youth departments. According to its purpose, the research method is practical, and in terms of implementation, it is qualitative and based on the inductive approach. The statistical population of the research includes all professors of sports management, managers, deputy general departments of sports and youth, and sampling was done (intentionally or judgmentally) and in this research, 15 people were interviewed and based on the selection of this sample method Taking the sample by the researcher was based on personal judgment and study objectives and the nature of the research. After conducting the interviews and using the theoretical saturation technique, interviews were conducted with 12 members of the sample. The evaluation of the design and planning component of training courses is based on the ISO 10015 standard. The data collection tool is a semi-structured interview. Open, central and selective coding was used for data analysis. According to the results obtained regarding the needs assessment components, there are 6 main categories related to the content of the needs assessment courses, the process of implementation of the needs assessment, the participation of the organization members in the course, the timing and prioritization of the basic needs of the organization and finally the applicability of the topics raised in The period was extracted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • نیاز سنجی
  • نیازهای آموزشی
  • مشارکت در نیازسنجی
  • کیفیت آموزش
  • آموزش منابع انسانی