نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کیفی )

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد زاهدان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان. ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

هدف‌پژوهش‌حاضر، شناسایی مولفه های الگوی توانمندسازی کارکنان نظام اداری برمبنای هوشمندی‌سازمانی‌وروابط بین فردی درصنعت برق استان سیستان و بلوچستان می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد کیفی است. جامعه آماری شامل 17 نفر ازخبرگان علمی و مدیران ارشدشرکت های صنعت برق می باشدکه ازروش نمونه گیری هدفمندو گلوله برفی انتخاب شدند. از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری داده ها استفاده شد و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه پیدا کرد. برای افزایش اعتبار علمی نتایج در بخش کیفی از روش مریام و ضریب توافق درصدی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون استقرایی بوسیله نرم افزار مکس کیو دی انجام شده است. نتایج این مرحله در قالب مدلی شامل پیشایندها ،ابعاد، عوامل تعدیگرو پیامدها ارائه گردید. نتایج تحقیق حاضر گویای آن است که بهره گیری از رویکرد هوشمندی سازمانی و روابط بین فردی برای توانمندسازی کارکنان کارآمدی دارد و باعث توسعه مفهومی این متغیر و شناخت ابعاد جدیدی از این پدیده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the components of the administrative system employee empowerment model based on organizational intelligence and interpersonal relationships

نویسندگان [English]

  • fatemeh khoshhal 1
  • ali reza sargolzaie 2
  • zahra vazife 3

1 PhD student in public administration, Department of Management, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Management, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan. Iran.

3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study is to identify the components of the empowerment model of administrative system employees based on organizational intelligence and interpersonal relationships in the electricity industry of Sistan and Baluchistan province. This research is applied in terms of purpose and in terms of qualitative approach. The statistical population includes 17 scientific experts and senior managers of electricity industry companies, who were selected by the purposeful and snowball sampling method. Semi-structured interviews were used to collect data and continued until the theoretical saturation stage was reached. Merriam's method and percentage agreement coefficient were used to increase the scientific validity of the results in the qualitative part. Data analysis was done using the inductive theme analysis method by MaxQD software. The results of this stage were presented in the form of a model including antecedents, dimensions, variation factors and consequences. The results of the present research show that the use of the organizational intelligence approach and interpersonal relationships is effective for empowering employees and has led to the conceptual development of this variable and recognition of new dimensions of this phenomenon.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human resource management
  • employee empowerment
  • organizational intelligence
  • interpersonal relations