نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی )

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کانونی رهبری سطح پنج با تعالی سازمانی مدارس بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیّه معلّمان مدارس ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 16264 نفر بودند. با توجّه به طبقات جامعه پژوهش مانند نوع منطقه(برخوردار، نیمه‌برخوردار و محروم)، تعداد شهرستان/ناحیه(39) و جنسیّت(مرد و زن) به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم 375 نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جمع‌آوری داده‌ها بر اساس پرسشنامه رهبری سطح پنج چم آسمانی و تعالی سازمانی عمارلو صورت گرفت که ضریب آلفای کرانباخ آن‌ها به ترتیب: 96/0 و 91/0 به‌دست آمد. جهت تحلیل داده‌ها از تکنیک‌های توصیفی، ماتریس همبستگی پیرسون، تحلیل همبستگی کانونی و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS 25 استفاده شد. نتایج نشان داد که: ابعاد رهبری سطح پنج دارای همبستگی کانونی مثبت و معنادار در آلفای 01/0 به مقدار 725/0 با تعالی سازمانی مدارس هستند و قادر به تببین 464% درصد واریانسِ متغیر تعالی سازمانی مدارس می‌باشند. ابعاد ویژگی‌های شخصیتی مدیر؛ انتخاب کارکنان شایسته سپس تعیین هدف؛ فرهنگ انضباطی؛ استفاده از فناوری و بعد تراکم نیرو و جهش دارای اثر مثبت و معنادار بر متغیر تعالی سازمانی مدارس درسطح 01/0 می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of the focal relationship of level five leadership with school organizational excellence

نویسندگان [English]

  • Hosein Majooni 1
  • Siroos Ghanbari 2

1 PhD Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran

2 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the focal relationship of level five leadership with organizational excellence of schools. The statistical population of the research included all the teachers of primary schools in Fars province in the academic year of 1399-1400, numbering 16,264 people. According to the classes of the research society such as the type of region (rich, semi-rich and deprived), the number of cities/districts (39) and gender (male and female) by proportional stratified random sampling method and based on the Cochran formula, a sample of The volume of 375 people was selected. The research method is quantitative, descriptive and correlational. Data collection was done based on five-level leadership questionnaire of Cham Asemani and Amarloo Organizational Excellence, whose Cronbach's alpha coefficient was 0.96 and 0.91, respectively. In order to analyze the data, descriptive techniques, Pearson correlation matrix, focal correlation analysis and multiple linear regression were used using SPSS 25 software. The results showed that: the dimensions of level five leadership have a positive and significant focal correlation in alpha of 0.01 with a value of 0.725 with the organizational excellence of schools and are able to explain 464% of the variance of the variable of organizational excellence of schools. Dimensions of manager's personality traits; Choosing competent employees, then setting the goal; disciplinary culture; The use of technology and the force density dimension has a positive and significant effect on the organizational excellence variable of schools at the level of 0.01.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Level five leadership
  • school organizational excellence
  • focal relationship
  • teachers