نوع مقاله : مقاله پژوهشی (آمیخته)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل، ایران.

2 گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

3 گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه سواد مالی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش آمیخته کیفی- کمی و جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اساتید، متخصصان و خبرگان در حوزه مالی و در بخش کمی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان استان اردبیل بود. تعداد نمونه در بخش کیفی بصورت انتخاب هدفمند، 21 متخصص حوزه مالی و در بخش کمی، با استفاده از فرمول های آماری 278 دانشجو بصورت روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسش‌نامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده در بخش کیفی به روش گراندد تئوری با استفاده از نرم افزار Maxqda11 و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار Smart PLS و spss22 انجام شد. نتایج نشان داد براساس سه مقوله دانش، رفتار و نگرش، در بحث دانش مالی ، جنسیت، محل زندگی؛ در بحث نگرش مالی شاخص های تحصیلات والدین و محل سکونت موثر بوده و در حوزه رفتارمالی، محل زندگی دائمی و درآمد دانشجو عوامل تاثیر گذارتر در سواد مالی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تعیین گردیدند. براساس الگوی استخراج شده مؤلفه دانش از لحاظ میزان تأثیر گذاری بر سواد مالی دانشجویان با بار عاملی 751/0رتبه اول و بعد از آن مؤلفه رفتاربا بار عاملی730/0 و نگرش با بارعاملی 667/0در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a financial literacy development model for Farhangian University students

نویسندگان [English]

  • Mohsen Molapanah 1
  • Yousef Namvar 2
  • Azam Rastgoo 2
  • Majid Ahmadlu 3
  • Toran Soleimani 2

1 PhD Student in Educational Administration, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.

2 Department of Educational Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

3 Department of Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

چکیده [English]

The purpose of the current research was to design a model for the development of financial literacy of Farhangian University students. The mixed qualitative-quantitative research method and the research community in the qualitative part included professors, specialists and experts in the financial field and in the quantitative part included all students of Farhangian universities in Ardabil province. In the qualitative section, 21 experts in the financial field were selected by purposeful selection, and in the quantitative section, 278 students were selected using statistical formulas as a non-random sampling method. Research tools included semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. The analysis of the collected data was done in the qualitative part by grounded theory method using Maxqda11 software and in the quantitative part by two descriptive and inferential methods using Smart PLS and spss22 software. The results showed that based on three categories of knowledge, behavior and attitude, in the discussion of financial knowledge, gender, place of residence; In the discussion of financial attitude, the indicators of parents' education and place of residence were effective, and in the field of financial behavior, permanent place of residence and student's income, more effective factors were determined in the financial literacy of Farhangian University students. Based on the extracted model, the knowledge component is ranked first in terms of the impact on students' financial literacy with a factor load of 0.751, followed by the behavior component with a factor load of 0.730 and attitude with a factor load of 0.667.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial literacy
  • financial knowledge
  • Financial attitude
  • financial behavior