نوع مقاله : مقاله پژوهشی (آمیخته)

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی ،واحد دماوند ،دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند ، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی مدل آموزشی مبتنی بر توسعه هویت با رویکرد ایرانی- اسلامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی می‌باشد. روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان‌ جامعه‌ علمی‌ دانشگاهی‌ و متخصصان‌ بررسی‌ عملکرد دانش آموزان و جامعه آماری بخش کمی شامل 217 نفر از مدیران، معاونین، معلمان و کارکنان مدارس مقطع ابتدایی منطقه پنج شهر تهران می باشد. گرد‌آوری داده‌ها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته از اعضای جامعه آماری و با روش نمونه‌گیری هدفمند از طریق‌ رویکرد گلوله‌ برفی‌ و گرد‌آوری داده‌ها در بخش کمی طی پرسشنامه محقق ساخته از بین اعضای جامعه آماری که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. در تجزیه‌وتحلیل داده‌های بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری و انتخابی و از نرم‌افزارMAXQDA2020 و در بخش کمی از نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS استفاده شد و همچنین در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته شد. عوامل شناسایی شده در قالب 9 بعد و 61 مولفه استخراج شد. ابعاد مدل آموزشی‌ مبتنی‌ بر توسعه‌ هویت‌ با رویکرد ایرانی‌- اسلامی‌ دانش‌ آموزان‌ شامل اهداف و محتوای آموزشی، روش‌های یاددهی و یادگیری آموزشی، مربیان و معلمان، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل روانی، رسانه ها، عوامل تربیتی و عوامل خانوادگی می باشد. بر اساس نتایج تحلیل کمی، تمامی ابعاد و مولفه های مدل دارای اعتبار بودند و مدل از برازش مناسب برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing an educational model based on identity development with an Iranian-Islamic approach for primary school students.

نویسندگان [English]

  • Ali Oladhamzehzadeh 1
  • masoumeh oladiyan 2
  • Mahmoud Safari 3

1 Department of Educational Management, Damavand Branch, Islamic Azad University, Damavand, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Damavand Branch, Islamic Azad University, Damavand, Iran

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Damavand Branch, Islamic Azad University, Damavand, Iran

چکیده [English]

The aim of the current research is to design an educational model based on identity development with an Iranian-Islamic approach for elementary school students. According to its purpose, the research method is practical, and in terms of its implementation, it is mixed (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section includes 20 experts from the academic community and students' performance evaluation specialists, and the statistical population in the quantitative section includes 217 principals, assistants, teachers and staff of elementary schools in 5 district of Tehran. Collecting data in the qualitative part using semi-structured interviews with the members of the statistical population and using the purposeful sampling method through the snowball approach and collecting data in the quantitative part through a researcher-made questionnaire from among the members of the statistical population who were selected by random sampling. took In the data analysis of the qualitative part, open, axial and selective coding was used, and MAXQDA2020 software was used, and SPSS 16 and Smart PLS software were used in the quantitative part, and the data was analyzed in the inferential analysis using the factor analysis method. The identified factors were extracted in the form of 9 dimensions and 61 components. The dimensions of the educational model based on the identity development of students with the Iranian-Islamic approach include educational goals and content, teaching and learning methods, instructors and teachers, cultural factors, social factors, psychological factors, media, educational factors, and family factors. Based on the results of quantitative analysis, all dimensions and components of the model were valid and the model has a good fit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational model
  • identity development
  • Iranian-Islamic approach
  • elementary school students
  • 5 district of Tehran