مدیریت
ملیحه اصغری؛ حمید جعفریان یسار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای بازار کار نسبت به تخصص هنرجویان شاخههای فنی - حرفهای استان قم انجام شده است. این پژوهش پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان استان قم و نمونه طبق فرمول کوکران 259 نفر و روش نمونهگیری سهمیهای طبقهای بود. دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست رشتهها در شاخه فنی- حرفهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای بازار کار نسبت به تخصص هنرجویان شاخههای فنی - حرفهای استان قم انجام شده است. این پژوهش پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان استان قم و نمونه طبق فرمول کوکران 259 نفر و روش نمونهگیری سهمیهای طبقهای بود. دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست رشتهها در شاخه فنی- حرفهای (40 رشته) و شاخه کاردانش (161 رشته) جمع آوری شد.. روایی محتوا توسط اساتید مربوطه مثبت ارزیابی شد و پایایی با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. برای بررسی دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، t تک نمونه، آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد در حوزه آموزشهای فنی - حرفهای رشتههای مکانیک خودرو (با میانگین رتبهای 65/15)، تأسیسات مکانیکی (با میانگین رتبهای 31/15)، صنایعدستی فرش (با میانگین رتبهای 74/14) و در شاخه کاردانش، عیبیابی سیستمهای رایانهای، تولید و توسعهدهنده پایگاههای اینترنتی، ماشینهای الکتریکی و برنامهنویسی بازیهای رایانهای، اولویتهای بازار کار استان قم هستند. در این پژوهش موارد جدیدی برای مدیریت آموزشی در حوزه شاخههای فنی حرفهای و کاردانش در استان قم معرفی گردید که درنهایت بستر مناسبی برای رشد اشتغال و کاهش بیکاری هنرجویان هنرستانها فراهم میآورد. پیشنهاد میشود مدیران آموزشی اولویتهای شناساییشده را در برنامههای خود بگنجانند و مبنای فعالیتهای آموزشی خود را بر اساس نتایج حاصله از تحقیقات علمی ازجمله تحقیق حاضر قرار دهند تا آموزشهای ارائه شده به اثربخشی بیانجامد.