مقاله پژوهشی (کمی )
مریم غفوری؛ فاطمه مصدقی نیک
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی پیوند با مدرسه در رابطه میان سرسختی روانشناختی با پرخاشگری انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر رامسر بودند. تعداد 217 نفر بهعنوان حجم نمونه آماری و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای پیوند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی پیوند با مدرسه در رابطه میان سرسختی روانشناختی با پرخاشگری انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر رامسر بودند. تعداد 217 نفر بهعنوان حجم نمونه آماری و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضایی شریف و حاجیلو (2016)، سرسختی روانشناختی لانگ و گولت (2003) و پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون (1975) بود که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که میان سرسختی روانشناختی با پیوند با مدرسه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان پیوند با مدرسه با پرخاشگری دانش آموزان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. میان سرسختی روانشناختی با پرخاشگری دانش آموزان رابطه منفی و معناداری وجود دارد و نهایتاً پیوند با مدرسه در رابطه میان سرسختی روانشناختی با پرخاشگری دانش آموزان نقش میانجی داشته است.
مقاله پژوهشی (کمی )
شهاب بهرامی؛ محمد سعید کیانی؛ لیلا نظری؛ لیلا شهبازپور
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی دبیران ورزش بر بهینهسازی اوقات فراغت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه مقطع دوم منطقه هفت شهر تهران به تعداد 2950 نفر بودند. حجم نمونه تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان 370 نفر تعیین شد ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی دبیران ورزش بر بهینهسازی اوقات فراغت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه مقطع دوم منطقه هفت شهر تهران به تعداد 2950 نفر بودند. حجم نمونه تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان 370 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد بارتون گاف (2012)، پرسشنامه محقق ساخته کاشفی و نظری (1397) و پرسشنامه آقایی و تیمورتاش (1389) بود. روایی پرسشنامهها را به لحاظ صوری و محتوایی، استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که مسئولیت اجتماعی دبیران ورزش بر بهینهسازی اوقات فراغت دانشآموزان و آسیبهای اجتماعی اثرگذار است، همچنین اوقات فراغت نیز بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان اثرگذار است. گذران مطلوب اوقات فراغت به شکل جامع و اصولی خود میتواند جوانان و نوجوانان را برای ورود به عرصههای زندگی، تجربه کارگروهی، مهارتآموزی و ترسیم آیندهای روشن و امیدبخش یاری رساند.
مقاله پژوهشی (آمیخته)
عظیمه متکلم
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر پیامدهای انتخاب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان است که به روش آمیخته انجام شده است. در این پژوهش در بخش کیفی از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه فرهنگیان در پردیسهای واقع در سه استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل به تعداد 550 نفر است؛ که در مرحله کیفی 27 نفر از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر پیامدهای انتخاب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان است که به روش آمیخته انجام شده است. در این پژوهش در بخش کیفی از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه فرهنگیان در پردیسهای واقع در سه استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل به تعداد 550 نفر است؛ که در مرحله کیفی 27 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند در دسترس و در مرحله کمی 227 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که از روش بازخورد مشارکتکننده برای اعتبارسنجی آن استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که مقادیر میانگین واریانس استخراجشده (AVE) در تمامی مؤلفهها بزرگتر از مقدار 7/0 است. بنابراین پایایی پرسشنامه پژوهش مورد تائید است. برای تحلیل دادههای کیفی از روش کدگذاری و برای تحلیل دادههای کمی از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS نسخه 3 استفاده شد. بر اساس یافتههای بخش کیفی مهمترین عوامل مؤثر بر پیامدهای انتخاب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان عبارتاند از انتخاب فرایند محور، معیارهای انتخاب، ابزارهای انتخاب. نتایج بخش کمی نشان میدهد که مدل ساختاری موردبررسی از کیفیت مناسبی برخوردار است و مقادیر مشاهدهشده خوب بازسازیشدهاند و مدل موردبررسی توانایی پیشبینی بالایی دارد و میتواند متغیر مکنون درونزا را پیشبینی نماید.
مقاله پژوهشی (کمی )
رضا شیبانی فر
چکیده
همهگیری کرونا ازنظر برنامههای آموزشی فشـــار زیادی بر معلمان وارد کرده اســت. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی فرسودگی شغلی معلمان با توجه به نقش واسطهای خودکنترلی و حمایت اجتماعی در همهگیری کرونا انجام شد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آن شامل 110 نفر معلمان مقطع ابتدایی شهر بروجرد در سال تحصیلی 1400-1399 بود. حجم نمونه ...
بیشتر
همهگیری کرونا ازنظر برنامههای آموزشی فشـــار زیادی بر معلمان وارد کرده اســت. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی فرسودگی شغلی معلمان با توجه به نقش واسطهای خودکنترلی و حمایت اجتماعی در همهگیری کرونا انجام شد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آن شامل 110 نفر معلمان مقطع ابتدایی شهر بروجرد در سال تحصیلی 1400-1399 بود. حجم نمونه 86 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامههای مورداستفاده شامل مقیاس حمایت اجتماعی شربورن و استوارت (1991)، خودکنترلی تانجی (2004)، فرسودگی شغلی مسلش (1981) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-21 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش رابطه معنیدار منفی به میزان (752/0-r=) میان خودکنترلی با فرسودگی شغلی معلمان را نشان داد. همچنین بین حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه منفی و معنیدار (821/0-r=) وجود داشت؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که خودکنترلی بالا و حمایت اجتماعی اطرافیان با کاهش فرسودگی شغلی معلمان رابطه دارد. با توجه به همهگیری کرونا این بحران بر عملکرد معلمان تأثیر داشته و زمینه فرسودگی شغلی آنان فراهم مینماید. با توجه به این مسئله ارائه آموزشها و ایجاد سیستمهای حمایتی و آموزش خودکنترلی بر پیشگیری فرسودگی شغلی معلمان در همهگیری کرونا ضروری به نظر میرسد.
مقاله پژوهشی (کمی )
هدی عربی مکی آبادی؛ حسین عباسیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تلفیقی در مقایسه با تدریس سنتی در درس فارسی بر خلاقیت دانش آموزان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل 1012 نفراز دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول تدریس در مدارس غیردولتی شهرستان سیرجان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تلفیقی در مقایسه با تدریس سنتی در درس فارسی بر خلاقیت دانش آموزان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل 1012 نفراز دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول تدریس در مدارس غیردولتی شهرستان سیرجان بودند که 20 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند که تعداد 10 نفر بهطور تصادفی و برابر در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتهاند. ابزار جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه بوده خلاقیت عابدی بوده که روایی محتوایی آن مورد تأیید متخصصین از جمله استاد راهنما و استاد مشاور قرار گرفت. بررسی مقادیر آلفای کرونباخ نشان میدهد که میزان پایایی از حداقل 77/0 برای قابلیت سیالی تا حداکثر 89/0 برای خلاقیت کل بهدستآمده است. نتایج پژوهش نشان داد که روش آموزش تلفیقی بر خلاقیت تأثیر معنادار دارد. سطح معنیداری مفروض در این پژوهش مقدار 0.05 انتخاب شد که سطح معنیداری آزمون کمتر از 0.05 (0.001>p) به دست آمد و نشان از تفاوت میانگینها و اثربخشی مداخله داشت. میزان خلاقیت بین دانشآموزانی که به روش تلفیقی آموزشدیده بودند بیشتر از دانشآموزانی بود که به روش سنتی آموزشدیده بودند. بنابراین پیشنهاد میگردد که معلمان مدارس از این روش در خصوص ارتقاء سطح خلاقیت دانش آموزان بهره ببرند.
مقاله پژوهشی (کمی )
حسین آشفته؛ الهه اورنگیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثربخشی و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برگزاری دورههای آموزشی در کارخانهها و کارگاههای تولیدی بود. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی از نوع مطالعه موردی، جامعه آماری کارخانجات تولیدی و نمونه آماری، یکی از کارخانجات تولیدی است که دادههای مربوط به برگزاری دوره آموزشی در آن مورد بررسی قرار گرفته است. برای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثربخشی و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برگزاری دورههای آموزشی در کارخانهها و کارگاههای تولیدی بود. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی از نوع مطالعه موردی، جامعه آماری کارخانجات تولیدی و نمونه آماری، یکی از کارخانجات تولیدی است که دادههای مربوط به برگزاری دوره آموزشی در آن مورد بررسی قرار گرفته است. برای حصول این منظور، از الگوی کرک پاتریک در طراحی پرسشنامهها و سنجش اثربخشی و از الگوی فیلیپس برای محاسبه بازگشت سرمایه بهرهگیری شده است. روایی و پایایی دادههای بهدستآمده از پرسشنامهها به ترتیب با نظرات خبرگان و آزمون آلفای کرونباخ، و تجزیهوتحلیل دادههای حاصله با استفاده از آزمونهای T تک نمونهای، T دو نمونهای و آزمون نرمالیتی چولگی- کشیدگی (آمار استنباطی) مورد پایش قرارگرفتهاند و ویژگیهای توصیفی دادهها (آمار توصیفی) نیز آورده شده است. نرمافزار استفادهشده در این پژوهش مایکروسافت اکسل و SPSS است، و برای تفکیک اثرات آموزش از دیگر معیارهای تأثیرگذار بر تغییرات در منافع پس از برگزاری دورههای آموزشی از روش آنتروپی شانون استفادهشده است. ضمناً، علاوه بر محاسبه بازگشت سرمایه، نسبت هزینه به فایده (سود) و ارزش فعلی خالص نیز بهمنظور تقویت نتایج و در نظر گرفتن ارزش زمانی پول، احتساب گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر نرخ بازگشت سرمایه بالای صددرصد، نسبت هزینه به فایده بالای یک و ارزش فعلی خالص مثبت و نهایتاً توجیه مالی و اقتصادی برگزاری دوره آموزشی مورد سنجش بوده است.
مقاله پژوهشی (کمی )
مدیریت
ملیحه اصغری؛ حمید جعفریان یسار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای بازار کار نسبت به تخصص هنرجویان شاخههای فنی - حرفهای استان قم انجام شده است. این پژوهش پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان استان قم و نمونه طبق فرمول کوکران 259 نفر و روش نمونهگیری سهمیهای طبقهای بود. دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست رشتهها در شاخه فنی- حرفهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای بازار کار نسبت به تخصص هنرجویان شاخههای فنی - حرفهای استان قم انجام شده است. این پژوهش پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان استان قم و نمونه طبق فرمول کوکران 259 نفر و روش نمونهگیری سهمیهای طبقهای بود. دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست رشتهها در شاخه فنی- حرفهای (40 رشته) و شاخه کاردانش (161 رشته) جمع آوری شد.. روایی محتوا توسط اساتید مربوطه مثبت ارزیابی شد و پایایی با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. برای بررسی دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، t تک نمونه، آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد در حوزه آموزشهای فنی - حرفهای رشتههای مکانیک خودرو (با میانگین رتبهای 65/15)، تأسیسات مکانیکی (با میانگین رتبهای 31/15)، صنایعدستی فرش (با میانگین رتبهای 74/14) و در شاخه کاردانش، عیبیابی سیستمهای رایانهای، تولید و توسعهدهنده پایگاههای اینترنتی، ماشینهای الکتریکی و برنامهنویسی بازیهای رایانهای، اولویتهای بازار کار استان قم هستند. در این پژوهش موارد جدیدی برای مدیریت آموزشی در حوزه شاخههای فنی حرفهای و کاردانش در استان قم معرفی گردید که درنهایت بستر مناسبی برای رشد اشتغال و کاهش بیکاری هنرجویان هنرستانها فراهم میآورد. پیشنهاد میشود مدیران آموزشی اولویتهای شناساییشده را در برنامههای خود بگنجانند و مبنای فعالیتهای آموزشی خود را بر اساس نتایج حاصله از تحقیقات علمی ازجمله تحقیق حاضر قرار دهند تا آموزشهای ارائه شده به اثربخشی بیانجامد.