انجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98202120200521The mediating role of employee creativity in the relationship between job self-efficacy and entrepreneurship of education and training staff in Birjandنقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند11810943110.22034/jmep.2020.226378.1003FAمنصور اله یارکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق ،ایرانJournal Article20191028The aim of this study was to determine the mediating role of employee creativity in the relationship between job self-efficacy and entrepreneurship of education and training staff in Birjand. The research method was correlational. The statistical population of this study included all the training staff of Birjand city in the academic year of 2009-2010. Based on Karajsi and Morgan table (1970), 234 samples were selected by cluster sampling method. Data collection tools were Riggs & Knight's Self-Efficacy Questionnaire (1994), Redsip's Creativity Questionnaire (1979), and Hill's Organizational Entrepreneurship Questionnaire (2003). Data analysis using structural equation model showed that the fitness indicators are in the desired level. This shows the appropriate fitness of the role model of employee creativity in the relationship between job self-efficacy and entrepreneurship of education and training staff in Birjand. There is also a relationship between job self-efficacy and entrepreneurship of Birjand education and training staff. There is a relationship between employee creativity and entrepreneurship of Birjand education and training staff.مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 234 نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، پرسشنامه خلاقیت ردسیپ (1979) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هیل (2003) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد شاخصهای برازش در حد مطلوب قرار دارد این امر نشاندهنده برازش مناسب مدل نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند است. همچنین بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند رابطه وجود دارد. بین خلاقیت کارکنان و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند رابطه وجود دارد.انجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98202120200521The effect of intellectual scaffolding on educational management in the application of new educational technologies on academic motivation and academic achievement in science courses for female students in the fifth grade of elementary schoolاندازه اثر داربست عقلی مدیریت آموزش در کاربرد تکنولوژیهای نوین آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی در درس علومِ دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی193310943210.22034/jmep.2020.231073.1012FAعطیه کردلودانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران ، ایرانمحمدرضا بهرنگیاستاد ،گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه خوارزمی ،تهران ، ایرانJournal Article20191204The main purpose of the present study was to investigate the "scale" of the effect of intellectual scaffolding on educational management in the application of new educational technologies on academic motivation and academic achievement in the science course for fifth grade elementary school girls. The study method was quasi-experimental. The statistical population included fifth grade elementary school girls in Districts 1 and 2 of Tehran. The sample size was 297 students based on the Morgan Curriculum Table, of which 148 in the experimental group and 149 in the control group. The measuring instrument was Harter's Educational Motivation Questionnaire (1981). After pre-test, model of management education based on the scaffold rational management of training in the use of new technologies training in science for experimental and traditional teaching methods applied to the control group, and at the end of the test both control and experimental groups were controled. The results of t-test showed that the intellectual scaffolding of educational management in the application of new educational technologies is effective on motivation and academic achievement in the science course of fifth grade elementary school girls (p <0.01). The results of this study showed that this teaching model is applicable to increase motivation and academic achievement in science.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اندازهٔ اثر داربست عقلی مدیریت آموزش در کاربرد تکنولوژیهای نوین آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی در درس علومِ دانش آموزان دختر پایهٔ پنجم ابتدایی بود. روش مطالعه شبهآزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایهٔ پنجم ابتدایی در منطقه 1 و 2 شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 297 دانشآموز تعیین شد که 148 نفر در گروه آزمایش و 149 نفر در گروه کنترل گنجانده شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) بود. پس از اجرای پیشآزمون، الگوی مدیریت آموزش بر اساس داربست عقلی مدیریت آموزش در کاربرد تکنولوژیهای نوین آموزشی در درس علوم برای گروه آزمایش و روش تدریس سنتی برای گروه کنترل به کار گرفته شد و در پایان پسآزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل به عمل آمد. نتایج آزمون t زوجی نشان داد داربست عقلی مدیریت آموزش در کاربرد تکنولوژیهای نوین آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی در درس علومِ دانش آموزان دختر پایهٔ پنجم ابتدایی مؤثر است (01/0 < p). نتیجه این مطالعه نشان داد میتوان از این الگوی تدریس در افزایش انگیزش و پیشرفت تحصیلی در درس علوم استفاده کرد.انجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98202120200521Investigating the effect of social networks on changing personality traits of students of Islamic Azad University, West Tehran Branchتأثیر شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب354810943310.22034/jmep.2020.231081.1013FAسعید توکلیکارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب،ایرانمحمد هادی منصور لکورجاستادیار ، عضو هیئت علمی ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایرانJournal Article20191216The present study examines the effect of social networks on changing personality traits of students of Islamic Azad University, West Tehran Branch. The statistical population of this study included master's degree students of Azad University, West Tehran Branch. According to Morgan's table, 260 people were selected using a simple random sampling method. Data collection tools and information in this study included a social media researcher-made questionnaire and Goldberg's (1999) Personality Characteristics Questionnaire. The findings of this study showed that 47% of the explanations for variance related to changing personality traits of students of Islamic Azad University, West Tehran Branch are affected by social networks. Also, the results of regression analysis analysis of constant value and coefficient of variables of usage rate, type of use and level of trust in users were 0.222, 0.295, 0.174 and 0.423, respectively, and according to the statistical value of t-test and A significant level of less than 0.05 was confirmed by the presence of constant coefficients of regression coefficients and coefficients of variables of usage, type of use and level of trust in users. The results of this study showed that social networks have an effect on changing the personality traits of students of Islamic Azad University, West Tehran Branch.تحقیق حاضر به بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران غرب بود. بر طبق جدول مورگان 260 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری داده و اطلاعات در این تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته شبکههای اجتماعی و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی گلدبرگ (1999) بودند. یافتههای این تحقیق نشان داد 47 درصد از تبیین واریانس مربوط به تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب متأثر از شبکههای اجتماعی است. همچنین نتایج آنالیز واریانس رگرسیونی مقدار ثابت و ضریب متغیرهای میزان استفاده، نوع استفاده و میزان اعتماد به کاربران به ترتیب برابر با 222/0، 295/0، 174/0 و 423/0 به دست آمد و با توجه به مقدار آماره آزمون t و سطح معناداری کمتر از 05/0 حضور ضرایب رگرسیونی مقدار ثابت و ضریب متغیرهای میزان استفاده، نوع استفاده و میزان اعتماد به کاربران تأیید شد. نتیجه این مطالعه نشان داد شبکههای اجتماعی در تغییر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تأثیر دارد.انجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98202120200521The Application of Educational Technology Components in the Main Sources of Curriculum Planningکاربرد مؤلفههای تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامهریزی درسی496910943410.22034/jmep.2020.233969.1015FAلیلا پلوئیاستادیار ،عضو هیات علمی ، گروه آموزشی زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایرانفائزه فرهادیانکارشناس ارشد، علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایرانJournal Article20200204The aim of the present study was to investigate the application of educational technology components in the main sources of curriculum planning. This research was of content analysis type and its statistical population included all the main sources of curriculum planning at the university level. Nine books were selected as the research sample by the deliberate sampling method. Data collection tools were the check list of educational technology components. Data analysis was performed by means of descriptive statistics. The research findings showed that in the case of each component of educational technology to some subscales such as summary; the use of color in titles, text, image, and cover, the appropriate location for visual materials, and the avoidance of visual bias are not considered in any of the nine main sources of curriculum planning. Furthermore, the use of other subscales has been different in the main sources of curriculum planning; So that in some sources they have been used and in others they have not. Therefore, there is a need for a serious overhaul of the application of educational technology components in the main sources of curriculum planning for future editions.هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست مؤلفههای تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامهریزی درسی بوده است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود و جامعه آماری آن شامل کلیه منابع اصلی برنامهریزی درسی در سطح دانشگاه بوده است. با روش نمونهگیری هدفمند نُه کتاب بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها چکلیست مؤلفههای تکنولوژی آموزشی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجامشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در مورد هر یک از مؤلفههای تکنولوژی آموزشی به برخی از خرده مقیاسها همچون خلاصه؛ استفاده از رنگ در عنوانها، متن، تصویر و جلد، محل مناسب قرارگیری مواد دیداری، پرهیز از سوگیری در مواد دیداری در هیچیک از نه منبع اصلی برنامهریزی درسی توجه نشده است. همچنین، کاربست سایر خرده مقیاسها نیز در منابع اصلی برنامهریزی درسی متفاوت بوده است؛ بهطوریکه در برخی از منابع بهکاررفتهاند و در برخی دیگر مورداستفاده قرار نگرفتهاند. بنابراین، ضرورت بازنگری جدی درزمینهٔ بهکارگیری مؤلفههای تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامهریزی درسی برای چاپهای آتی احساس میشود.انجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98202120200521The relationship between parenting style and family functioning with preschool children's behavioral problemsرابطه بین سبک فرزند پروری والدین کارکرد خانواده با مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی718610943010.22034/jmep.2020.235295.1018FAمریم عباس قربانیدانشجوی دکتری روان شناسی عمومی .دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت .ایرانفریما نقدیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی ،مدیرومسئول فنی مرکزمشاوره ارمان .رشت.ایرانJournal Article20200227The aim of the present study was the relationship between parenting style and family functioning with behavioral problems of preschool children. The research method was correlational. The statistical population of this study was all pre-school centers in Qazvin, which were randomly selected from 5 preschool by cluster methods; one class selected randomly from each preschool center, and 20 new students selected randomly from each class 100 althogether. To measure the research variables, the McMaster Family Assessment Test (FAD), the Connors Child Behavioral Problem Scale, and the Bamrind parenting style questionnaire (1937) were used. Simultaneous regression analysis was used to analyze the data. The findings of this study at the significant level of p < 0.05 showed that there was a relationship between parents' parenting style and children's behavioral problems, and also a relationship between parents' parenting style and family function. Also, children's behavioral problems can be predicted by parenting style and family functioning<strong>.</strong>هدف پژوهش حاضر رابطه بین سبک فرزندپروری والدین و کارکرد خانواده با مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی بود. روش این پژوهش، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مراکز پیشدبستانی شهر قزوین بودند که به روش خوشهای 5 مرکز پیشدبستانی بهتصادف انتخاب و از هر مرکز پیشدبستانی یک کلاس و از هر کلاس 20 نوآموز بهصورت تصادفی انتخاب شد که درمجموع 100 نوآموز انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از آزمون سنجش خانواده مک مستر (FAD)، مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1937) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. یافتههای این پژوهش در سطح معناداری 05/0 p < نشان داد که بین سبک فرزند پروری والدین و مشکلات رفتاری کودکان رابطه وجود دارد و همچنین بین سبک فرزندپروری والدین و کارکرد خانواده رابطه وجود دارد و همچنین سبک فرزندپروری و کارکرد خانواده پیشبینی کننده مشکلات رفتاری کودکان است.انجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98202120200521The effect of meritocracy on organizational innovation in Alborz University Campusتأثیر شایستهسالاری بر نوآوری سازمانی در پردیس دانشگاههای استان البرز8710110943510.22034/jmep.2020.234864.1017FAعلی عینیمربی ، گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور غرب استان مازندران، ایران0000-0001-9430-1952Journal Article20200306Today, skilled and qualified human resources have played a more prominent role, especially due to the importance of technology, the information revolution, and the acceleration of environmental change. The aim of this study is to investigate the effect of meritocracy on organizational innovation in Jihad Daneshgahi Research Complex. The statistical population included 719 employees and experts of Alborz University Jihad Martyrs Complex. The study sample was 255 employees and experts of Alborz University Jihad Martyrs' Complex participated in the study based on simple random sampling. In the present study, Moslehi's standard questionnaire of meritocracy (2012) as well as Huang et al.'s organizational innovation standard questionnaire were used(2011). The quantitative findings of the research hypothesis test showed that according to the correlation coefficient equal to 0.852 between the two above variables, the coefficient of determination was equal to 0.725 and the adjusted coefficient of determination was equal to 0.718, which therefore 72.5% of determination variance explains the relation of the variance of organizational innovation to changes in meritocracy. Observance of meritocracy in appointments and a correct and appropriate work environment is recommended to foster creativity in the management of organizations.امروزه نیروی انسانی متخصص و شایسته بهویژه به دلیل اهمیت یافتن عامل فناوری، انقلاب اطلاعاتی و شتاب یافتن تغییرات محیطی، نقش پررنگتری پیداکرده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر شایستهسالاری بر نوآوری سازمانی در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی است. جامعه آماری شامل 719 نفر از کارکنان و کارشناسان مجتمع شهدای جهاد دانشگاهی البرز بود. نمونه موردمطالعه 255 نفر از کارکنان و کارشناسان مجتمع شهدای جهاد دانشگاهی البرز بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده که در مطالعه شرکت کردند. در تحقیق حاضر از پرسشنامه استاندارد شایستهسالاری مصلحی (1391) و همچنین پرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی هوانگ و همکاران (2011) استفاده شد. یافتههای کمی حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که با توجه به ضریب همبستگی بین دو متغیر بالا برابر با 852/0، ضریب تعیین برابر با 725/0 و ضریب تعیین تعدیلیافته برابر با 718/0 بهدستآمده که بنابراین 5/72 درصد از تبیین واریانس مربوط به نوآوری سازمانی به تغییرات شایستهسالاری مربوط میشود. رعایت شایستهسالاری در انتصابات و محیط کاری سالم و مناسب جهت پرورش خلاقیت در اداره سازمانها توصیه میشود.انجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98202120200521The role of humor and emotional order in predicting psychological capital in secondary school students in the second district of Mashhadنقش شوخطبعی و نظم جویی هیجانی در پیشبینی سرمایههای روانشناختی در دانش آموزان متوسطه دوم منطقه دو شهر مشهد10311910943610.22034/jmep.2020.235208.1019FAسرور حسن زادهمربی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، ایران.0000-0002-3769-0063Journal Article20191111This study was conducted to determine the role of humor and emotional order in predicting psychological capital in secondary school students in the second district of Mashhad. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this study included all secondary school students in the second district of Mashhad, studying in the academic year of 2009-2010. The sampling method was a cluster random sampling based on a table of Karajsi and Morgan (1970), and 300 individuals were selected. The tools used to measure the research variables included the Psychological Capital Questionnaire (PCQ), the Occupational Humor Questionnaire, and the Emotional Regulation Questionnaire (ERQ). Data analysis using multivariate regression test showed that the variables of humor and emotion regulation can predict about 37.6% of the variables of psychological capital variables. The results of this study showed that there is a relationship between humor and emotion regulation and psychological capital.این مطالعه با هدف نقش شوخطبعی و نظمجویی هیجانی در پیشبینی سرمایههای روانشناختی در دانش آموزان متوسطه دوم منطقه دو شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم منطقه دو شهر مشهد بودند که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) نمونهای به حجم 300 نفر انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (PCQ)، پرسشنامه شوخطبعی خشوعی و پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ) بودند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد متغیرهای شوخطبعی و نظمجویی هیجان میتوانند به میزان 6/37 درصد از تغییرات متغیر سرمایههای روانشناختی را پیشبینی کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد بین شوخطبعی و نظمجویی هیجان با سرمایههای روانشناختی رابطه وجود دارد.