انجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98201120191122The Role of In-Service Training Quality in Organizational Citizenship Behavior of
Secondary school teachersنقش کیفیت آموزشهای ضمن خدمت در رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه11310058010.22034/jmep.2019.100580FAعباداله هادی پوردانشجوی دکترا،مدیریت منابع انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر،ایرانJournal Article20190819The purpose of this study was to determine the effect of quality of in-service training on citizenship behavior of teachers in Tonekabon. This study was a descriptive-correlative one whose community consisted of all the teachers in Tonekabon in the academic year of 2018-2019 for both male and female students. The sample was 207 according to Morgan table. The sampling method was simple. Data collection tool was in-service quality of education questionnaire and organizational citizenship behavior questionnaire. Data analysis was performed using ANOVA and Bonferroni post hoc test. Findings showed that the difference between the qualities of in-service education was 45-31 with 91-76 at P ≤ 0.01 level and also, the 60-46 with 91-76 at P ≤ 0.05 level was significant and the quality of in-service training affects the organizational citizenship behavior of Tonekabon teachers<em>مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کیفیت آموزشهای ضمن خدمت بر رفتار شهروندی معلمان شهرستان تنکابن انجام گرفت. این مطالعه از نوع توصیفی – همبستگی بود و جامعه آن را همه معلمان مقطع متوسطه دخترانه و پسرانه شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 97-1398 تشکیل میدادند. نمونةموردنظر با توجه به جدول مورگان 207 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه کیفیت آموزشهای ضمن خدمت و رفتار شهروندی سازمانی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد، تفاوت بین کیفیت آموزش ضمن خدمت 31-45 با 76- 91 در سطح 01/0 ≥P و همچنین، 46-60 با 76-91 در سطح 05/0 ≥ Pمعنیدار است و کیفیت آموزشهای ضمن خدمت بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان شهرستان تنکابن تأثیر دارد.</em>https://www.jmep.ir/article_100580_ac7b67f2f5dfdd35681fd2b729d8c29f.pdfانجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98201120191122Assessing Factors Affecting the Orientation of the Cours-of-Study Selection In Studentsبررسی عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشته تحصیلی در دانشآموزان153010058110.22034/jmep.2019.100581FAسمیه مختار زاده بازرگانیکارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس ،ایرانسعید علیزادهاستادیار، عضو هیات علمی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران ،ایرانJournal Article20190816 Choosing a field of study is one of the most important decisions that students make during their studies so that it can determine their career prospects. The aim of the present study was to investigate the factors affecting students' choice of educational field in Noshahr. The research method was descriptive and the statistical population consisted of both male and female high school students studying in three fields of high school mathematics physics, empirical sciences and humanities in the academic year 2015-2016. 200 subjects were selected according to the Krejcie and Morgan table using stratified random sampling. The research instrument used in this study is a researcher-made questionnaire of factors affecting educational field choice. Data were analyzed using one-sample t-test and Friedman test. The findings of this study showed that the opinion of the educational advisor, student interest, educational background, family opinion, and academic aptitude were effective in choosing the field of study in Noshahr city (P <0.05). Also, the opinion of the family has the highest rating and the opinion of the secretary and the academic advisor is the lowest.<em>انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهمترین تصمیم</em><em></em><em>هایی است که دانش آموزان در دوران تحصیل خود میگیرند بهطوریکه میتواند سرنوشت شغلی و آینده شغلی آنان را رقم بزند.مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشتهٔ</em><em> تحصیلی دانش آموزان شهرستان نوشهر انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر سال دوم دبیرستان، در حال تحصیل در سه رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دبیرستان در سال تحصیلی96-1395بود. 200 نفر از جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشته است.تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون </em><em>t</em><em> تک نمونهای و آزمون فریدمن انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد نظر دبیر و مشاور تحصیلی، علاقه دانشآموز، سوابق تحصیلی، نظر خانواده و استعداد تحصیلی در گرایش انتخاب رشتهٔ</em><em> تحصیلی دانش آموزان شهرستان نوشهر مؤثر است (05/0 </em><br /> <em>).همچنین مؤلفه نظر خانواده دارای بالاترین رتبه و مؤلفه نظر دبیر و مشاور تحصیلی دارای پایینترین رتبه است.</em>https://www.jmep.ir/article_100581_6aa4f0bf9ce95c4a056e94c952136b51.pdfانجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98201120191122The Impact of Transformational Leadership on Learning Organization Development (Case Study: West-Mazandaran Universities of Applied Sciences)تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده (موردمطالعه: دانشگاههای علمی– کاربردی غرب استان مازندران)314310058210.22034/jmep.2019.100582FAمهدی خداپرستدانش آموخته دکترای مدیریت منابع انسانی ، مدیر عامل موسسه مدیریتی فکر نو اندیش ، چالوس، ایران.0000-0001-7144-9196Journal Article20190822In today's complicated and dynamic world, in order to maintain their competitive advantage, the organizations need to be integrated into one entity so that they can learn faster than their competitors. The purpose of the present study was to investigate the impact of transformational leadership on learning organization development in the applied universities of the west of Mazandaran province. The statistical population of the study consisted of 220 staff members of Mazandaran province. The sample consisted of 136 of them who were selected by simple random sampling. Data collection tools were Watkins & Marseille Learning Organization Questionnaire (1996) and Bass & Avolio Transformational Leadership Questionnaire (2000). Data were analyzed using regression analysis. The results showed that subjective motivation, ideal influence, inspirational motivation, and personal considerations have positive effects on learning organization development in the applied universities of the west of Mazandaran province. Also, transformational leadership style has positive effect on learning organization development in the applied universities of the west of Mazandaran province<strong>.</strong>در دنیای پیچیده و پویای کنونی، سازمانها در صورتی میتوانند مزایای رقابتی خود را حفظ کنند که بهصورت موجودیتی واحد و یکپارچه بتوانند یادگیری سریعتری نسبت به رقبا داشته باشند.هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران بود.جامعه آماری پژوهش شامل 220 نفر از کارکنان دانشگاههای علمی – کاربردی استان مازندران است. نمونه مورد مطالعه 136 نفر از این افراد بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ابعاد سازمانی یادگیرنده واتکینز و مارسیک (1996) و پرسشنامه رهبری تحولآفرین بأس و آولیو (2000) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، انگیزش الهامبخش و ملاحظات فردی بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران تأثیر مثبت دارند. همچنین سبک رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران تأثیر مثبت دارد.https://www.jmep.ir/article_100582_a366cae95c96c324b0728bf86b398f9e.pdfانجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98201120191122relationship between learning styles and language instruction skills of high school
studentsرابطه بین سبکهای یادگیری با مهارتهای زبانآموزی دانشآموزان دوره متوسطه456210058310.22034/jmep.2019.100583FAجواد سلیمانپوراستادیار عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی دانشگاه تنکابنJournal Article20190901Paying attention to learning styles and its determining components [determinants] for students plays a crucial role in teaching and education of today’s world. Therefore, the current study’s goal was to explore the relations between learning styles (with respect to its basic components) and language learning skills (English language). For this purpose, statistical population of this research is a total of 1260 male students from high schools in Chalous province among which 154 subjects are selected randomly, by Morgan-Krejcie’s Table. This research is conducted based on Vermont and Rijswijk’s theory (for assessment of learning styles) and language learning skills (the skills of listening, speaking, reading and writing) in English language. Main tool for data collection is standardized questionnaire of learning styles, and data analysis of current research is done by using of Pearson coefficient and stepwise regression. Results from this research indicate that all learning styles have a positive and direct relationship with language learning skills, but two types of learning styles, namely decentralized with a coefficient of 0.497 and meaning and goal based learning style with a coefficient of 0.283 has got the highest importance. Hence it can be said that for as much enhancement and comprehension as possible, if educational system considers decentralized and meaning and goal based learning styles, it will be more helpful for students to achieve the language learning skills. In the other word, importance of learning styles’ role recognition in anticipating of students’ language learning skills is confirmed.<em>توجه به سبکهای یادگیری و مؤلفههای تعیینکننده آن برای دانشآموزان از ضروریات تعلیم و تربیت در دنیای امروز است. پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطهٔ</em><em> بین سبکهای یادگیری (با توجه به مؤلفههای اصلی آن) با مهارتهای زبانآموزی (زبان انگلیسی) است. بدین منظور جامعه آماری پژوهش، دبیرستانهای شهرستان چالوس به تعداد 1260 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی پسرانه از نوع طبقهای به تعداد 154 نفر بر اساس جدول کرجسی- مورگان انتخابشدهاند. این پژوهش براساس نظریه ورمونت و ریجسویک (برای سنجش سبکهای یادگیری) و مهارتهای زبانآموزی (مهارتهای گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) زبان انگلیسی تدوین شده است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سبکهای یادگیری است و تجزیهوتحلیل پژوهش حاضر با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام انجام پذیرفت. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که کلیه سبکهای یادگیری با مهارتهای زبانآموزی ارتباط مثبت و مستقیم دارد. اما دو سبک یادگیری غیرمتمرکز با ضریب 497/0 و سبک یادگیری معطوف به معنا و هدف با ضریب 283/0 بیشترین اهمیت را داشتهاند.</em><em> درنتیجه، میتوان گفت که اگر نظام آموزشی برای ارتقاء و فهم هر چه بیشتر سبک یادگیری غیرمتمرکز و متکی بر معنا و هدف موردتوجه قرار دهد، به دانشآموزان در کسب مهارت زبانآموزی کمک و مساعدت بیشتری اعمال خواهد نمود. بهعبارتدیگر، ضرورت بازشناسی نقش سبکهای یادگیری در پیشبینی مهارتهای زبانآموزی دانش</em><em></em><em>آموزان مورد تأیید واقع شد</em>.https://www.jmep.ir/article_100583_5fbd5fc725b6f3578aaf80da58e36e41.pdfانجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98201120191122Citation Analysis of Published Scientific Production References by Faculty Members of Tonekabon Branch Islamic Azad University At ISI, ISC, and Scopus databasesتحلیل استنادی مآخذ تولیدات علمی منتشرشده اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن در پایگاههای آیاسآی،آیاسسی،و اسکاپوس638410058410.22034/jmep.2019.100584FAسید رسول توداراستادیار ،عضو هیات علمی ،گروه علم اطلاعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه ازاد،ایران0000-0003-2165-9632Journal Article20191017This study investigates the articles published by the faculty members of Islamic Azad University of Tonekabon in authentic scientific sources at ISI, ISC, and Scopus databases. This is an applied research and has been carried out by book-assessment style, using the citation analysis method. The findings of this study showed a total of 7166 citations by the group in three bases, of which 3917 (55%) to basic science, 860 (12%) to humanities and social sciences 2333 (33%) and There were 57 cases (0.8%). Most citations (88.7%) were in the form of articles. The research hypothesis that faculty members of Tonekabon Azad University cite more scientific journals in journal articles proves the highest percentage of citations among faculty members' tendencies to basic science researchers with 55% and the lowest percentage of citations to physicians, and humanities and engineering sciences with citation rates of 33% and 12%, respectively. In terms of language, English sources were more widely cited than sources in other languages. The number of citations to printed / electronic sources in faculty articles of all colleges was very high. And the research hypothesis that faculty members at Tonekabon Azad University in writing of scientific papers rely more on printed sources than on non-printed sources rejects and does not approve it. And the low percentage of citations to theses thesis hypothesis confirms little contribution to the research papers of the researched university.<em>در این پژوهش به بررسی مقالات منتشرشده اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن در منابع معتبر علمی در پایگاههای</em><em> آیاس</em><em></em><em>آی</em><em>، آیاسسی و اسکاپوس </em><em>پرداخته شده است. نوع این پژوهش کاربردی است و به روش کتابسنجی و با استفاده از فن تحلیل استنادی انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد در مجموع </em><em>7166</em><em> استناد توسط این گروه در سه پایگاه، که از این تعداد </em><em></em><em>3917 مورد (</em><em>55</em><em> درصد) به حوزه علوم پایه، فنی و مهندسی </em><em></em><em>860</em><em> مورد (</em><em>12</em><em> درصد) به حوزه علوم انسانی و اجتماعی 2333 (33 درصد) و حوزه پزشکی با 57 مورد و (8/0 درصد) اختصاص داشت. بیشترین میزان استناد (</em><em>۸7/</em><em></em><em>88</em><em> درصد) بهصورت مقالات بوده است. فرضیه پژوهش که اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد تنکابن در نگارش مقالات علمی بیشتر به مقالات نشریات استناد میکنند را اثبات میکند بیشترین میزان درصد استناد در بین گرایشهای اعضای هیئتعلمی به پژوهشگران گرایش علوم پایه با 55% و کمترین میزان درصد استناد به گرایش پزشکی اختصاص دارد و گرایشهای علوم انسانی و فنی مهندسی با میزان درصد استناد 33% و 12% است. ازلحاظ زبان، منابع انگلیسی بیش از منابع سایر زبانها مورد استناد قرار گرفته بود. میزان استناد به منابع چاپی /الکترونیکی در مقالات اعضای هیئتعلمی کلیه دانشکدهها بسیار بالا بود. فرضیه پژوهش که اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد تنکابن در نگارش مقالات علمی بیشتر به منابع چاپی استناد میکنند تا منابع غیر چاپی را رد میکند و آن را اثبات نمیکند. میزان کم درصد استنادها به پایاننامهها فرضیه پایاننامهها سهم اندکی در پدید آمدن مقالات پژوهشگران دانشگاه مورد تحقیق را دارد تأیید میکند.</em>https://www.jmep.ir/article_100584_1e13bd4b1cb2b664f9cd41425ff3678a.pdfانجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98201120191122The Relationship between Organizational Justice and Organizational Commitment with Managers Accountability in Islamic Azad University (Case Study: Islamic Azad University Branches West Mazandaran Province)رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با پاسخگوئی مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی غرب استان مازندران8510110058510.22034/jmep.2019.100585FAاباصلت نوراییکارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش مالی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس ، ایرانJournal Article20190920The main mission of any organization is to achieve the goals set in the framework of the organization's strategy, hence the accountability is shifting from the traditional forms of accountability to other forms, especially the more efficient and responsive management systems. The purpose of this study was to determine the relationship between organizational justice and organizational commitment with the accountability of managers and staff of Islamic Azad University of Mazandaran province. The method of this study was descriptive - correlative. The statistical population consisted of 625 staff of all Islamic Azad universities in west of Mazandaran province. The sample consisted of 209 people who were randomly selected and participated in the study. The measuring tools were Allen & Meyer's Organizational Commitment Questionnaire (1990), Niehoff & Moorman's Organizational Justice Questionnaire (1993) and Jensen's General Accountability Questionnaire (2000). The findings of this study showed that there is a relationship between organizational justice and organizational commitment and accountability of managers and staff of Islamic Azad University in west of Mazandaran province. In order to increase organizational accountability, it is advisable to provide appropriate training courses for managers to being familiarized with the principles and bases of justice, as well as to encourage them to effectively use organizational justice in the organization.<em>رسالت اصلی هر سازمان دستیابی به اهداف تعیینشده در چارچوب راهبرد سازمان است، ازاینرو پاسخ</em><em></em><em>گوئی در حال گذر از شکلهای قدیمی مسؤلیت به طرف سایر شکلها، بهویژه نظامهای مدیریت کارآمدتر و پاسخ</em><em></em><em>گوتر است. مطالعه حاضر با هدف شناخت میزان رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با پاسخ</em><em></em><em>گوئی مدیران و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران انجام شد. روش مطالعه حاضر توصیفی –</em><em> همبستگی بود. جامعه آماری شامل 625 نفر از کلیه کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود. نمونه مورد مطالعه 209 نفر بر اساس نمونهگیری احتمالی و بهصورت تصادفی هستند که در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مییر (1990)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسشنامه پاسخ</em><em></em><em>گوئی عمومی جنسن (2000) بودند. یافتههای این مطالعه نشان داد بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی و پاسخ</em><em></em><em>گوئی مدیران و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران رابطه وجود دارد. جهت افزایش پاسخ</em><em></em><em>گوئی سازمانی بهتر است دورههای آموزشی مناسب بهمنظور آشنایی مدیران با اصول و مبانی عدالت برگزار شود و همچنین تشویق شوند تا عملاً از عدالت سازمانی در سازمان استفاده کنند.</em>https://www.jmep.ir/article_100585_90f226cd1552c0bc2521a6cbe04e5d7e.pdfانجمن مدیریت کسب و کار ایرانفصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش2716-98201120191122The mediating role of emotional processing styles in the relationship between circadian rhythms and Meta-memory In studentsنقش میانجی سبکهای پردازش هیجانی در رابطه بین ریتمهای شبانهروزی با فراحافظه در دانشجویان10311710058610.22034/jmep.2019.100586FAسرور حسن زادهمربی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، ایران.0000-0002-3769-0063Journal Article20190923The purpose of this study was to determine the relationship between circadian rhythms with meta-memory with the mediation of emotional processing styles. This study was a descriptive-correlative one whose statistical population consisted of undergraduate psychology students of Islamshahr Azad University (N = 2300). The method is stratified random sampling. Sample size was determined according to Tapachnik and Fidel (2001) in studies using structural equation modeling (n = 200). The data gathering tools in this study were Horn and Ostberg circadian rhythms scale (1976), Nodeljkowicz and Kaieros (2007) memory trust and cognition scale and Bakker et al. (2007) emotional processing scale. Data analysis was performed using structural equation modeling. The results showed that circadian rhythms with coefficient of 0.421, in other words 42.1%, had effect on metacognition (P <0.05).Considering t-value=7.523, Emotional processing plays a mediating role in the relationship between circadian rhythms and meta-memory.<em>مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین ریتمهای شبانهروزی با فراحافظه با میانجیگری سبکهای پردازش هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که جامعه آماری آن را دانشجویان روانشناسی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامشهر تشکیل میدادند (2300 = </em><em>N</em><em>). روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. حجم نمونه بر اساس نظر تاپاچنیک و فیدل (2001) در مطالعات با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری تعیین شد (200=</em><em>n</em><em>). ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مقیاس ریتمهای شبانهروزی هورن و اوستبرگ (</em><em>1976</em><em>)، مقیاس اعتماد به حافظه و شناخت ندلجکوویک و کایریوس (2007) و مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد ریتمهای شبانهروزی با ضریب 421/0 و بهبیاندیگر بهاندازه 1/42 درصد بر فراحافظه تأثیر دارد (05/0 > </em><em>p </em><em>) و با توجه به مقدار </em><em>t-value</em><em> که برابر 523/7 است میتوان بیان کرد سبکهای پردازش هیجانی در رابطه بین ریتمهای شبانهروزی با فراحافظه نقش میانجی را ایفا میکند.</em>https://www.jmep.ir/article_100586_6e937be5ccadd78cbcc7327e5f5d964f.pdf