مقاله پژوهشی (کمی )
رضا بشارتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عامل "منابع انسانی و مالی" بر فرایند برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است. در این پژوهش کاربردی که برای انجام آن از روشهای مروری، تطبیقی و کمی استفاده شد، تعداد ۱۷۶ نفر از صاحب نظران برنامه ریزی شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عامل "منابع انسانی و مالی" بر فرایند برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است. در این پژوهش کاربردی که برای انجام آن از روشهای مروری، تطبیقی و کمی استفاده شد، تعداد ۱۷۶ نفر از صاحب نظران برنامه ریزی شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد که بر اساس مطالعات مروری و تطبیقی الگوهای مختلف برنامه ریزی عملیاتی طراحی شده بود، روایی آن با نظرخواهی از صاحب نظران و پایایی آن با انجام مطالعات پایلوت و محاسبه آلفای کرونباخ به میزان 96/0 تایید گردید. پس از جمع آوری داده ها تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی با استفاده از نرم افزارهای Spss22 و Amos22 انجام شد. در نتایج حاصل از نظر خواهی از صاحب نظران متغیر "تامین نیروی انسانی متخصص برای تدوین و اجرای برنامه ها" با میانگین ۴.۳۵ بیشترین امتیاز و در تحلیل به روش چرخش واریماکس متغیر "محاسبه دقیق هزینه برنامه ها" با بار عاملی 772/0 بیشترین اهمیت را داشته است، همچنین تاثیر عامل "منابع انسانی و مالی" در برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان های آموزشی بر اساس محاسبه ضریب رگرسیونی تحلیل عاملی مقدار 829/0 برآورد شد. بنابراین تامین "منابع مالی و انسانی" بر کیفیت خدمات درمانی و آموزشی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاثیر دارد و استفاده بهینه از این منابع می تواند منجر به بهبود عملکرد برنامه ریزی عملیاتی در بیمارستان ها گردد.
مقاله پژوهشی (آمیخته)
میترا موبد؛ علی نادی زاده اردکانی؛ پریسا شاکر اردکانی
چکیده
نظام آموزشی زمانی از عهده وظایف خود بر میآید که علاوه بر کمیت، از نظر کیفیت نیز در وضع مطلوبی باشد. از طرفی، با توجه به رقابت ملی و جهانی دانشگاهها و رشد کمی آنها در سالهای گذشته، این مؤسسات برای باقی ماندن در فضای رقابت و تبدیل شدن به اولویت انتخاب دانشجویان و جامعه، ناچار به افزایش کیفیت خدمات خود هستند. یکی از خدمات مهم دانشگاهها ...
بیشتر
نظام آموزشی زمانی از عهده وظایف خود بر میآید که علاوه بر کمیت، از نظر کیفیت نیز در وضع مطلوبی باشد. از طرفی، با توجه به رقابت ملی و جهانی دانشگاهها و رشد کمی آنها در سالهای گذشته، این مؤسسات برای باقی ماندن در فضای رقابت و تبدیل شدن به اولویت انتخاب دانشجویان و جامعه، ناچار به افزایش کیفیت خدمات خود هستند. یکی از خدمات مهم دانشگاهها برای دانشجویان اسکان آنها در خوابگاه، به عنوان خانه دوم و جایگزین موقت محیط خانواده است. کیفیت مناسب و رضایت دانشجویان از خوابگاه میتواند به پیشرفت تحصیلی و سلامت جسمانی و روانی آنها کمک کند. در این مقاله به منظور ارزیابی کیفیت خدمات خوابگاهی دانشگاه اردکان از دید دانشجویان ساکن در آن، از مدل سروکوال و برای تحلیل از روش IPA استفاده شده است. بدین منظور دادههای 145 نفر که به روش نمونهگیری متوالی انتخاب شده بودند با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. بررسی انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده و شکاف میان آنها با استفاده از پرسشنامه طراحی شده، نشاندهنده شکاف منفی در همه ابعاد کیفیت خدمات خوابگاهی است که بیشترین شکاف مربوط به بعد ملموسات و کمترین مربوط به بعد تضمین بوده است. ارزیابی ابعاد و گویههای بررسی شده در این تحقیق با کمک ماتریس IPA نقاط قوت، ضعف و اولویتهای بهبود را نشان داده است. از نتایج این تحقیق میتوان در ارزیابی و عارضهیابی خدمات خوابگاهی دیگر دانشگاهها و همچنین مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی نیز استفاده نمود.
مقاله پژوهشی (کمی )
مینا ایرندگانی؛ ناصر ناستی زایی
چکیده
هدف پژوهش بررسی اثر سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجیگری شایعه سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهر کنارک (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند (476N=). به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت) تعداد 213 معلم از طریق پرسشنامههای سکته سازمانی (فرجوند ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی اثر سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجیگری شایعه سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهر کنارک (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند (476N=). به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت) تعداد 213 معلم از طریق پرسشنامههای سکته سازمانی (فرجوند و مصری، 1400)، شایعه سازمانی (داگلی و هان، 2018) و بدگمانی سازمانی (کالاگان و همکاران، ۲۰۰۹) مورد مطالعه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای ضریب همبستگی نشان داد که بین سکته سازمانی، شایعه سازمانی و بدگمانی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان مثبت و معنیدار است؛ همچنین اثر غیر مستقیم سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجیگری شایعه سازمانی مثبت و معنیدار است. بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد که سکته سازمانی نه تنها به صورت مستقیم موجب افزایش بدگمانی سازمانی معلمان میشود بلکه با گسترش شایعات سازمانی نیز میتواند بر افزایش بدگمانی سازمانی معلمان اثرگذار باشد.
مقاله پژوهشی (کمی )
معصومه داداشی؛ سمیرا پالی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل علّی عملکرد شغلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با میانجی گری درگیری شغلی در معلمان انجام شد. بر این اساس روش تحقیق توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شد.جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی شهر لاهیجان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 295 نفر بودند.تعداد 167 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف آزمون مدل علّی عملکرد شغلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با میانجی گری درگیری شغلی در معلمان انجام شد. بر این اساس روش تحقیق توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شد.جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی شهر لاهیجان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 295 نفر بودند.تعداد 167 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد درگیری شغلی لاداهل وکنجر(1965)،عملکرد شغلی پاترسون(1963) و مهارتهای ارتباطی کوئین دام (2004) بودند.روایی پرسشنامه ها براساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفته و تأیید شد.پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای عملکرد شغلی 88/0، مهارتهای ارتباطی 80/0 و درگیری شغلی 78/0 برآورد شد.تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مشتمل بر الگوسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد میان مهارتهای ارتباطی با درگیری شغلی با ضریب تاثیر 67/0،میان مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی با ضریب تاثیر 79/0، میان درگیری شغلی با عملکرد شغلی با ضریب تاثیر 76/0رابطه وجود دارد.از طرفی مهارتهای ارتباطی بطور غیر مستقیم با ضریب تاثیر 50/0 با عملکرد شغلی رابطه داشته است.به عبارتی درگیری شغلی در رابطه میان مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی نقش میانجی داشته است.
مقاله پژوهشی (کمی )
سیما لطفی؛ هایده عاشوری
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین رابطه خوش بینی تحصیلی و درگیری تحصیلی با نقش میانجی جهت گیری هدف و هویت تحصیلی دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه شهرستان عباس آباد بود. این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق، همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود.جامعه آماری دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه شهرستان عباس آباد در سال ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین رابطه خوش بینی تحصیلی و درگیری تحصیلی با نقش میانجی جهت گیری هدف و هویت تحصیلی دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه شهرستان عباس آباد بود. این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق، همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود.جامعه آماری دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه شهرستان عباس آباد در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد2023 نفر بوده که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 201 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه های جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، خوش بینی تحصیلی اسچنمنوران(2013)،درگیری تحصیلی زرنگ(1391) و هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) بود. از تحلیل عاملی تائیدی، ساختار کلی پرسشنامههای تحقیق مورد روائی سازه قرار گرفته است و روایی پرسشنامه ها خوب ارزیابی و تایید شده استداده ها با استفاده از معادلات ساختاری و با نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد.نتایج تحقیق نشان داد که بین خوش بینی تحصیلی با جهت گیری هدف، هویت تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.بین جهت گیری هدف و هویت تحصیلی با درگیری تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.یافته های تحقیق حاکی از آن است که جهت گیری هدف و هویت تحصیلی در رابطه میان خوش بینی تحصیلی با درگیری تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی داشته اند.