مقاله پژوهشی (کمی )
مدیریت
مجتبی سرگزی؛ مسعود رامرودی
چکیده
پژوهش با هدف بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان با نقش میانجی مسئولیتپذیری اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تمامی مدیران سه مقطع مدارس شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 380 نفر (191 مرد و 189 زن) بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت و مقطع آموزشی) و بر اساس فرمول نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش با هدف بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان با نقش میانجی مسئولیتپذیری اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تمامی مدیران سه مقطع مدارس شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 380 نفر (191 مرد و 189 زن) بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت و مقطع آموزشی) و بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 191 مدیر (96 مرد و 95 زن) به عنوان نمونه از طریق پرسشنامههای شفافیت سازمانی، مسئولیتپذیری اجتماعی و آوای کارکنان مطالعه شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS21 وSmart PLS استفاده شد. بر اساس یافتهها اثر مستقیم شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان ، اثر مستقیم شفافیت سازمانی بر مسئولیتپذیری اجتماعی و اثر مستقیم مسئولیتپذیری اجتماعی بر آوای کارکنان ، مثبت و معنادار بود. همچنین اثر غیر مستقیم شفافیت سازمانی بر آوای کارکنان ، با میانجیگری مسئولیتپذیری اجتماعی مثبت و معنادار بود. با توجه به نتایج به مدیران سازمانهای آموزشی پیشنهاد میشود که با به اشتراک گذاشتن به موقع اطلاعات مرتبط، صحیح، کامل، معتبر، مشارکت دادن کارکنان در تصمیمگیریها، دریافت بازخورد، برگزاری منظم جلسات شورای معلمان و صداقت داشتن در بیان دقیق و کامل اطلاعات و پرهیز از هر گونه پنهانکاری، میتوانند موجبات افزایش شفافیت سازمانی، مسولیتپذیری اجتماعی و آوای کارکنان را فراهم آورند.
مقاله پژوهشی (کمی )
مدیریت آموزشی
علیرضا زنگنه؛ رضا والا؛ علا الدین اعتماد اهری
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل برنامه درسی مدارس مجازی در دوره دوم متوسطه شهرستان خواف میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش اجرای پژوهش, پیمایشی ؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری را کل دبیران مشغول در مدارس متوسطه دوم شهرستان خواف (خراسان رضوی)، به تعداد 260 نفر, تشکیل داد که براساس جدول ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل برنامه درسی مدارس مجازی در دوره دوم متوسطه شهرستان خواف میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش اجرای پژوهش, پیمایشی ؛ و به طور مشخص مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری را کل دبیران مشغول در مدارس متوسطه دوم شهرستان خواف (خراسان رضوی)، به تعداد 260 نفر, تشکیل داد که براساس جدول مورگان-کرسجی تعداد 152 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ باتوجه به در دسترس داشتن اسامی پاسخگویان، روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری در تحقیق حاضر پرسشنامه ساخته محقق میباشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS؛ و به منظور طراحی مدل نهایی پژوهش از نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که طراحی برنامه درسی مدارس شامل 6 مولفه اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، ارزشیابی برنامه درسی، جریانهای یادگیری– یاددهی برنامه درسی، راهبردهای برنامه درسی، درجه تناسب برنامه درسی می باشد و نتایج حاصل از آمارههای برازش مدل نشان میدهد مقادیر به دست آمده در مورد هر یک از شاخصها نشان دهنده برازش بسیار مناسب مدل میباشد.