2024-03-28T15:07:25Z
https://www.jmep.ir/?_action=export&rf=summon&issue=15408
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1400
3
1
بررسی تاثیر تجهیزات تکنولوژی های آموزشی و وسایل کمک آموزشی در میزان ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان رودسر
سمیرا
پالی
صغری
تفضلی
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش تجهیزات تکنولوژیهای آموزشی و وسایل کمکآموزشی در میزان ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان رودسر انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر رودسر بودند. جهت تعیین حجم نمونه جامعه آماری معلمان از روش نمونهگیری سرشماری استفاده شد و 31 نفر انتخاب شدند. جهت تعیین حجم نمونه جامعه آماری دانش آموزان از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و 210 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1999)، پرسشنامه استاندارد تجهیزات تکنولوژیهای آموزشی یاووز (2005) و پرسشنامه استاندارد وسایل کمکآموزشی عبدی (2012) بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون گامبهگام انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد تجهیزات تکنولوژیهای آموزشی و وسایل کمکآموزشی بر میزان ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان رودسر تأثیر دارد (01/0 > P) و متغیرهای مزایای کاربرد تکنولوژی و تصورات کاربرد تکنولوژی بهترین پیشبینی کننده برای متغیر پیشرفت تحصیلی میباشند. برنامهریزی بهمنظور ایجاد زیرساختها و استفاده بهینه از ابزار کمکآموزشی و فناوریهای مورد نیاز توصیه میشود.
تجهیزات تکنولوژی های آموزشی
وسایل کمک آموزشی
پیشرفت تحصیلی
2021
05
22
1
29
https://www.jmep.ir/article_128664_c98b58493dec703219477aeb93130ab7.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1400
3
1
مقایسه یادگیری دانشجویان آموزش دیده به روش الگوی مدیریت با دانشجویان آموزش دیده به شیوه موجود در تدریس زبان دوم
لیلا
پلوئی
پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت یادگیری دانشجویان آموزش دیده به روش الگوی مدیریت با دانشجویان آموزش دیده به شیوه موجود در تدریس زبان دوم (مطالعه موردی: دانشجویان واحدهای تهران شمال و علوم و تحقیقات تهران) انجام شد.جامعهآماری شامل دانشجویان واحدهای تهران شمال و علوم و تحقیقات مشعول به تحصیل در سال 1399-1398 بوده است. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان (1970)، 285 دانشجو تعیین شد. الگوی مدیریت آموزش بر اساس تدریس در درس زبان دوم برای گروه آزمایش و روش تدریس متداول و سنتی برای گروه کنترل به کار گرفته شد. قبل از اجرای سناریوی آموزشی، آزمون پیشرفت تحصیلی درس زبان دوم اجرا شد و پس از اجرای الگوی مذکور برای گروه آزمایش، پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. دادههای جمعآوری شده از آزمون t زوجی نشان دادند میانگین در پسآزمون گروه آزمایش بالاتر از پسآزمون گروه کنترل بوده است (05/0> P)؛ در نتیجه سطح یادگیری دانشجویان آموزش دیده به روش الگوی مدیریت با دانشجویان آموزش دیده به شیوه موجود در درس زبان دوم تفاوت دارد. همچنین پیشنهاد می شود الگوی مدیریت آموزش در برنامه درسی زبان دوم به مهارت های گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجو گنجانده شود.
الگوی مدیریت آموزش
تدریس زبان دوم
یادگیری
2021
05
22
31
54
https://www.jmep.ir/article_130627_b41e855b3bd98f57c4043261eb2ad9c3.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1400
3
1
نقش میانجی بی تفاوتی سازمانی در رابطه میان فلات زدگی شغلی با سلامت اداری کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر تبریز
جواد
مهربان
منابع انسانی وفادار و سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی که فراتر از وظایف مقرر در شرح شغل خود فعالیت کند، عامل مهمی در اثربخشی سازمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان فلات زدگی شغلی با سلامت اداری کارکنان با نقش میانجی بیتفاوتی سازمانی انجام شد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری همه کارکنان ادارات آموزشوپرورش شهر تبریز بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 245 نفر بهعنوان نمونه مورد مطالعه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از پرسشنامههای استاندارد فلات زدگی شغلی تامی و همکاران (1999)، بیتفاوتی سازمانی داناییفرد و همکاران (1389) و سلامت اداری هوی و فیلدمن (1996) استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای بیتفاوتی سازمانی فلات زدگی شغلی و سلامت اداری به ترتیب 0.93، 0.75 و 0.96 به دست آمد و مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Soss26 استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که میان فلات زدگی شغلی و بیتفاوتی سازمانی با سلامت اداری کارکنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بیتفاوتی سازمانی در رابطه میان زدگی شغلی با سلامت اداری نقش میانجی داشته است.
بی تفاوتی سازمانی
فلات زدگی شغلی
سلامت اداری
2021
05
22
55
82
https://www.jmep.ir/article_131810_c06e49de8f797352849e0b9141d119c3.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1400
3
1
تأثیر آموزشهای پژوهش محور بر خودراهبری دانشآموزان دختر پایه نهم
نیره السادات
حسینی
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش پژوهش محور بر خودراهبری دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان تنکابن انجام شد. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان تنکابن بود. حجم نمونه شامل 40 دانشآموز بود که به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه خودراهبری در یادگیری فیشر و همکاران (2001) بود. دانشآموزانی که یک نمره انحراف استاندارد پایینتر از میانگین داشتند بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه آموزش پژوهش محور با گروه آزمایش، به مدت هفت جلسه و هر جلسه یک ساعت کار شد اما در گروه کنترل هیچگونه آموزشی صورت نگرفت. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد آموزش پژوهش محور بر رغبت به یادگیری، خودکنترلی و خودمدیریتی دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان تنکابن مؤثر است (05/0>P). درنتیجه، بهمنظور افزایش خودراهبری دانشآموزان پیشنهاد میشود از روش آموزش پژوهش محور و سایر شیوههای فعال استفاده شود.
آموزش پژوهش محور
خودراهبری
دانشآموزان
2021
05
22
83
108
https://www.jmep.ir/article_131062_3b828c8467f3ceb2a65931ec9bd5b870.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1400
3
1
بررسی مقایسهای مدیریت کوانتومی، بهرهوری منابع انسانی و همدلی سازمانی در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاههای لرستان و علوم پزشکی لرستان)
مریم
نظرزاده
ایرج
نیک پی
عباس
معدن دار آرانی
با توجه به نقش آموزش عالی در تولید علم و دانش، انتظار میرود که در بهکارگیری دانش بهروز و کارآمد نیز پیشرو باشد. در این راستا، موضوع توجه به روشهای نوین مدیریتی و موضوع ارتباطات در سازمانهای نو در جهت افزایش بهرهوری کارکنان هدف پژوهش حاضر است. در پژوهش حاضر سه مفهوم مدیریتی سازگار با دانشگاههای نو، مدیریت کوانتومی، بهرهوری منابع انسانی و همدلی سازمانی موردتوجه قرارگرفته است و در صدد آن است که میزان این سه متغیر را در دانشگاههای لرستان و علوم پزشکی لرستان مورد مقایسه قرار دهد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و به لحاظ روش گردآوری دادهها با مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه پیشساخته اجرا شده است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان دانشگاههای لرستان و علوم پزشکی لرستان در سال 1396 با تعداد 863 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی، تعداد 265 نفر که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه برآورد شده بودند در هر طبقه به نسبت مشخص گردیدند. جهت انجام مقایسه متغیرها در دو دانشگاه، دادههای مربوط به فرضیههای تحقیقات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تجزیهوتحلیل گردید. با توجه به تجزیهوتحلیل دادهها بین میزان مدیریت کوانتومی و بهرهوری منابع انسانی در دانشگاههای لرستان و علوم پزشکی لرستان تفاوت وجود دارد اما بین میزان همدلی سازمانی در این دو دانشگاه تفاوت وجود ندارد.
مدیریت کوانتومی
بهرهوری منابع انسانی
همدلی سازمانی
2021
05
22
109
138
https://www.jmep.ir/article_131763_e86af07482cc1eca288a25f1f8e6591e.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1400
3
1
رابطه توسعه حرفهای معلمان با عملکرد تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی پیوند با مدرسه دانش آموزان پسر متوسطه دوم
جعفر
امیری
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه توسعه حرفهای معلمان با عملکرد تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی پیوند با مدرسه دانش آموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان و دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر شیراز بودند که تعداد 250 نفر معلم بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده و تعداد 213 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999)، توسعه حرفهای ایوبی آواز و همکاران (1394) و پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران (1393) استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.85، 0.89 و 0.79 به دست آمد و مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss26 استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که میان توسعه حرفهای معلمان و عملکرد تحصیلی با پیوند با مدرسه دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان پیوند با مدرسه دانش آموزان با عملکرد تحصیلی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و پیوند با مدرسه در رابطه میان توسعه حرفهای معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی داشته است.
توسعه حرفهای
عملکرد تحصیلی
پیوند با مدرسه
2021
05
22
139
166
https://www.jmep.ir/article_132307_5df764721beeac7115fb89626aa16000.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1400
3
1
رابطه مهارتهای ارتباطی معلمان با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان با تأکید بر نقش میانجی سازگاری تحصیلی در مدارس دخترانه متوسطه اول شهرستان کاشمر
جواد
شالیان
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی معلمان با بهزیستی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول شهرستان کاشمر بودند که تعداد 143 نفر معلم بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده و تعداد 371 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از پرسشنامههای بهزیستی تحصیلی پیترنین و همکاران (2014)، سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) و مهارتهای ارتباطی معلمان کوئین دام (2004) استفاده شدکه روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.76، 0.89 و 0.72 به دست آمد و مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss26 استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که میان مهارتهای ارتباطی معلمان و سازگاری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان سازگاری تحصیلی دانش آموزان با بهزیستی تحصیلی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و سازگاری تحصیلی در رابطه میان مهارتهای ارتباطی معلمان با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی داشته است.
مهارتهای ارتباطی
بهزیستی تحصیلی
سازگاری تحصیلی
2021
05
22
167
195
https://www.jmep.ir/article_132306_e094fadcf9034308783205d262be190e.pdf