TY - JOUR ID - 136069 TI - نقش واسطه‌گری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان JO - فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش JA - JMEP LA - fa SN - 2716-9820 AU - اطهری, زهرا AU - کاوسی, طهماسب AD - کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 3 IS - 2 SP - 25 EP - 48 KW - انگیزش تحصیلی KW - هویت تحصیلی KW - بهزیستی هیجانی DO - 10.22034/jmep.2021.295757.1062 N2 - هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش واسطه‌گری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر کاشان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان به تعداد 1531 نفر تشکیل می‌دهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 200 نفر به دست آمد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های انگیزش تحصیلی والراند (1982)، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) و بهزیستی هیجانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید که روایی آن‌ها توسط استاد راهنما و صاحب‌نظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن‌ها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به‌منظور تحلیل داده‌ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار آماری Lisrel و نیز نرم‌افزار آماری Spss استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد هویت تحصیلی با انگیزش تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی دانش‌آموزان رابطه دارد. انگیزش تحصیلی با بهزیستی هیجانی دانش‌آموزان رابطه دارد. نتایج تحقیق نشان داد که انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان نقش واسطه دارد. UR - https://www.jmep.ir/article_136069.html L1 - https://www.jmep.ir/article_136069_d020a5e582aa4a10a7c0940b822f6c05.pdf ER -