TY - JOUR ID - 136066 TI - رابطه میان کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان با استفاده از نقش میانجی ترس از شکست و استرس ادراک‌شده JO - فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش JA - JMEP LA - fa SN - 2716-9820 AU - علیزاده, سیما AD - دانش آموخته دکترا ،گروه مدیریت آموزشی ،دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور ، تهران ،ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 3 IS - 2 SP - 1 EP - 24 KW - ترس از شکست KW - استرس ادراک‌شده KW - کمرویی KW - اضطراب اجتماعی DO - 10.22034/jmep.2021.290716.1059 N2 - هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش میانجی ترس از شکست و استرس ادراک‌شده در رابطه میان کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند به تعداد 6433 نفر تشکیل می‌دهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 165 نفر به دست آمد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های کمرویی چیک و بریگز (1990)، استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران (1983)، ترس از شکست کانروی (2001) و اضطراب اجتماعی ایلینا (1996) استفاده گردید که روایی آن‌ها توسط استاد راهنما و صاحب‌نظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن‌ها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به‌منظور تحلیل داده‌ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار آماری Lisrel و نیز نرم‌افزار آماری Spss استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد دانشجویان دارای استرس ادراک‌شده بالا به دلیل خودارزیابی افراطی از عملکردشان و اینکه تمرکز اصلی آن‌ها بر جنبه‌های منفی وقایعی است که برایشان اتفاق می‌افتد احتمال ابتلا به کمرویی بالایی دارند، این افراد به علت ترس بالا از عدم پذیرش و ترس از موردانتقاد قرار گرفتن از سوی دیگران کمرویی بیشتری را نسبت به افراد با خود انتقادی پایین تجربه می‌کنند. UR - https://www.jmep.ir/article_136066.html L1 - https://www.jmep.ir/article_136066_07e12634672a6d4accd51fea454f0a0d.pdf ER -