ORIGINAL_ARTICLE
رابطه میان کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان با استفاده از نقش میانجی ترس از شکست و استرس ادراکشده
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش میانجی ترس از شکست و استرس ادراکشده در رابطه میان کمرویی و اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرند به تعداد 6433 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 165 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای کمرویی چیک و بریگز (1990)، استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983)، ترس از شکست کانروی (2001) و اضطراب اجتماعی ایلینا (1996) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد دانشجویان دارای استرس ادراکشده بالا به دلیل خودارزیابی افراطی از عملکردشان و اینکه تمرکز اصلی آنها بر جنبههای منفی وقایعی است که برایشان اتفاق میافتد احتمال ابتلا به کمرویی بالایی دارند، این افراد به علت ترس بالا از عدم پذیرش و ترس از موردانتقاد قرار گرفتن از سوی دیگران کمرویی بیشتری را نسبت به افراد با خود انتقادی پایین تجربه میکنند.
https://www.jmep.ir/article_136066_07e12634672a6d4accd51fea454f0a0d.pdf
2021-08-23
1
24
10.22034/jmep.2021.290716.1059
ترس از شکست
استرس ادراکشده
کمرویی
اضطراب اجتماعی
سیما
علیزاده
alizadeh870@gmail.com
1
دانش آموخته دکترا ،گروه مدیریت آموزشی ،دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور ، تهران ،ایران
LEAD_AUTHOR
Akrami, N., Nazhvani Shirvani, M., Zamani, S. (2020). Structural Equation Model for Predicting Anxiety Disorders in Children Based on Relationship with Parents, Attachment to God through self-esteem and control. Journal of Clinical Psychology & Personality, Vol. 18, No. 1, Serial 34, pp.: 99-113. (In Persian)
1
ArazGoldi, Sh. (2018). The effect of life skills training on reducing shyness, aggression and promoting self-esteem in children aged 7 to 12 years, Thesis for receiving a master''''s degree in clinical psychology, Islamic Azad University, Shahroud Branch.
2
Chen, X. (2017). Culture and shyness in childhood and adolescence. New Ideas in Psychology.
3
Lee, J. Y., Kim, S. Y., Bae, K. Y., Kim, J. M., Shin, I. S., Yoon, J. S., & Kim, S. W. (2018). The association of gratitude with perceived stress and burnout among male firefighters in Korea. Personality and Individual Differences, 123, 205-208.
4
Naderzadeh, H., Salehi, M., Jafari Roshan, M., Koochak Entezar, R. (2019). A structural equation model of relationship between Social Anxiety symptoms, Early Maladaptive schemas and Cognitive Distortions in Adolescents. Journal of Research in Psychological Health, volume 13, issue 1. (In Persian)
5
Pelissolo, A., & Moukheiber, A. (2016). The relationship between social anxiety, shyness and blushing. European.
6
Pirfalak, M. (2018). The effect of assertiveness training on students'''' social anxiety and shyness, Thesis for receiving a master''''s degree in psychology, Sistan and Baluchestan University.
7
Poole, K. L., Jetha, M. K., & Schmidt, L. A. (2017). Linking child temperament, physiology, and adult personality: Relations among retrospective behavioral inhibition, salivary cortisol, and shyness. Personality and Individual Differences, 113, 68-73.
8
Ran, G., Zhang, Q., & Huang, H. (2018). Behavioral inhibition system and self-esteem as mediators between shyness and social anxiety. Psychiatry research, 270, 568-573.
9
Haghayegh, A., Mosavi, H. (2019). Efficacy of Psychodrama on Social Anxiety, Self-esteem and Psychological Well-being of University Students that met Diagnosis of Social Anxiety Disorder. Knowledge & Research in Applied Psychology Vol 20. No. 3 (Continuous No. 77)PP: 22-30. (In Persian)
10
Talebzadeh, M., Shahreiari, S. (2019). The relationship between perceived stress, hardiness and happiness with the level of social adjustment in female students of Payame Noor University. Journal of Social Psychology 13, No. 50, PP: 94-83. (In Persian)
11
Van der Wee, N. J. (2018). Subcortical brain volumes, cortical thickness and cortical surface area in families genetically enriched for social anxiety disorder–A multiplex multigenerational neuroimaging study. EBioMedicine, 36, 410-428.
12
Zarinkhah, E., Doost Mohammadi, A. (2020). Investigating the Relationship between Self-Criticism, Self-Compassion and Shyness with Depression in Students of Semnan Islamic Azad University. 7th National Conference on Modern Studies and Research in the Field of Educational Sciences, Psychology and Counseling, Iran. (In Persian)
13
ORIGINAL_ARTICLE
نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر کاشان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان به تعداد 1531 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 200 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی والراند (1982)، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) و بهزیستی هیجانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد هویت تحصیلی با انگیزش تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی دانشآموزان رابطه دارد. انگیزش تحصیلی با بهزیستی هیجانی دانشآموزان رابطه دارد. نتایج تحقیق نشان داد که انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان نقش واسطه دارد.
https://www.jmep.ir/article_136069_d020a5e582aa4a10a7c0940b822f6c05.pdf
2021-08-23
25
48
10.22034/jmep.2021.295757.1062
انگیزش تحصیلی
هویت تحصیلی
بهزیستی هیجانی
زهرا
اطهری
athari.bs@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
LEAD_AUTHOR
طهماسب
کاوسی
tahmasb.kavousiii@gmail.com
2
گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی، ایران
AUTHOR
Abbasi, M., Shehni Yailagh, M. (2017). The Effect of Teaching Self-determination Skills on Optimistic Explanatory Style and Academic Identity of Primary Male Students with Learning Disabilities. IJPN, 5 (5), PP. 1-8. (In Persian)
1
Gazidari, E., GholamaliLavasani, M., Ejei, J. (2016). The Relationship between Academic Identity and Self-Regulation Learning Strategies with Academic Procrastinate Students. Journal of Psychology, 19, PP. 346-362. (In Persian)
2
Grigoryeva, M. V., & Shamionov, R. M. (2019). Predictors of emotional well-being and academic motivation in junior schoolchildren. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146, 334-339.
3
Mahmodi, H., Erfani, N., Mohagheghi, H. (2017). Developing a Model to Explain and Predict of Academic Achievement Based on Psychological Basic Needs and Motivation of Academic Achievement. Research in Curriculum Planning Vol 14. No 26 (continus 53), PP. 67-80. (In Persian)
4
Mohana, S., TalePasand, S., Rostami, Sh. (2020). Educational identity, internal motivation and self-efficacy as predictors of deep cognitive engagement. Research in educational systems, 14(48), PP.7-22. (In Persian)
5
Nikkhah, M., Yousefi, F. (2021). Relationship between psychological basic needs satisfaction at school and students’ emotional well-being: the mediating role of cognitive emotion regulation. Journal of Psychological Science, Vol. 20, Issue 99, PP. 413-426. (In Persian)
6
Öz, H. (2016). Metacognitive Awareness and Academic Motivation: A Cross-Sectional Study in Teacher Education Context of Turkey.
7
Poorkaimi, J., MobayenRahni, Y. (2018). Relationship between Achievement Motivation and Academic Burnout Mediating Role of Self-Efficacy (case study: Tehran University students). Educ Strategy Med Sci, 11 (1), PP. 139-147. (In Persian)
8
SahraNavard, Z. (2018). The Relationship between the Scientific Identity and Academic Motivation of Students with their Use of Virtual Networks. A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Master of Educational Science. The University of Sistan & Baluchestan Graduate School. (In Persian)
9
Samari Safa, J., Dashti Esfhani, M., Poordel, M. (2021). Development of a Model of Academic Buoyancy based on with School Connection, Family’s Emotional Atmoshphere, Motivation, Self-efficacy and Academic Engagement of Students. DJournal of Counseling Research Iranian Counseling Association, Vol. 20, No. 77. (In Persian)
10
Samimi, Z., Dehani, A., Shaban basim, F., Shahbaziyan khonig, A. (2017). Explaining Student-Teachers High-Risk Behaviors Based on Academic Identity and Academic Motivation. Educ Strategy Med Sci, 10 (6), PP. 469-478. (In Persian)
11
Shafiee, S., Karami, M. (2020). Assessing students' academic motivation. Journal of Contemporary Research in Science and Research, 2(21), PP. 15-24. (In Persian)
12
Tran, A., Burns, A., & Ollerhead, S. (2017). ELT lecturers’ experiences of a new research policy: Exploring emotion and academic identity. System, 67, 65-76.
13
Wasityastuti, W., Susani, Y. P., Prabandari, Y. S., & Rahayu, G. R. (2018). Correlation between academic motivation and professional identity in medical students in the faculty of medicine of the universitas gadjah mada indonesia. Educación médica, 19(1), 23-29.
14
Wright, k. D., pepper, g. A., caserta, m., wong, b., brunker, c. P., morris, d. L., & allen, k. R. (2019). Factors that influence physical function and emotional well-being among medicare-medicaid enrollees. Geriatric nursing, 36(2), 16-20.
15
ORIGINAL_ARTICLE
نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در تأثیر فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان (مورد کارکنان دانشگاه شهید باهنرکرمان)
هدف تحقیق حاضر، سنجش تأثیر فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه شهید باهنرکرمان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را روسا، معاونین، مدیران اداری به تعداد 50 نفر و کارکنان شهید باهنرکرمان به تعداد 352 نفر تشکیل دادهاند که روش نمونهگیری برای روسا، معاونین، مدیران اداری به روش سرشماری و روش نمونهگیری برای کارکنان تصادفی-طبقهای و حجم نمونه آن بر اساس جدول کرجسی و موگان 184 نفر برآورده شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر مدیریت دانش دیکسون (2000)، مدیریت منابع انسانی بوسلی و ویل (۲۰۰۲)، نوآوری سازمانی مقیمی و رمضان (2012) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد. فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر یادگیری سازمانی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. یادگیری سازمانی کارکنان بر نوآوری آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. مدیریت دانش بر نوآوری کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد نهایتاً مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در تأثیرگذاری فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان نقش میانجی دارند.
https://www.jmep.ir/article_136168_71f2dd7ac2b90ef6769d1bd7c420fcda.pdf
2021-08-23
49
76
10.22034/jmep.2021.296856.1063
مدیریت دانش
یادگیری سازمانی
فعالیتهای توسعه منابع انسانی
نوآوری کارکنان
زهرا
پوررشیدی
pourrshidi.z@gmail.com
1
کارشناس ارشد، گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه شهید باهنرکرمان،ایران
LEAD_AUTHOR
Alipour Darvishi, Z. (2018). A compound model of Islamic Azad University academic member's intent to knowledge sharing with the approach of perceptual factors (Survey around North Branch of Tehran and Science and Researches Campus), Journal of Information Technology Management, 6(18), PP: 107-126. (in Persian).
1
Araei, M., Mohammadi Mehr, M. (2021). The Mediating Role of Organizational Learning in the Relationship between Knowledge Management and Organizational Innovation (Case Study: Faculty Members of a Military University). Journal of Military Medicine, Volume 22, Issue 4, PP: 373-383. (in Persian).
2
Asadi S, Mahmoudi M. (2018).Survey of the Relationship of Knowledge Management and Organizational Creativity and Innovation among the Employees of Tehran University of Medical Sciences. Journal of Hospital; 17(1):97-108. (in Persian).
3
Ebili, KH., Mazari, E., Khabaze, K., Maleki, M. (2015). Explanation Role of Employeesʼshuman Capital of higher Education Centersontheir Tendency Toorganizational innovation (Case:University of Birjand). Journal of New Approaches in Educational Administration, 6(1), PP: 63-84. (in Persian).
4
Eyni, A. (2020). The effect of meritocracy on organizational innovation in Alborz University Campus, Journal of Management and Vision Training, 2(1), PP: 87-101.. (in Persian).
5
Fadil, H., Singh, K., & Joseph, C. (2016). The Influence of Organizational Innovation towards Internal Service Quality in MBKS. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 224,PP: 317-324.
6
Ghamkhari, M. (2020). The Impact of Employee Empowerment on Innovation Considering the Role of Learning Culture, First National Conference on Law, Jurisprudence and Culture, Shiraz. (in Persian).
7
Ghanbari, F., Ghanbari, Z., Mohammadi, Z., Salavati, F. (2020). Investigating the Relationship between Organizational Learning and Dimensions of Knowledge Management (Case Study: Staff of Islamic Azad University of Mazandaran Province), Fifth National Conference on New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad https://civilica.com/doc/1152813. (in Persian).
8
Hashemi P, Khadivar A, Shami Zanjani M. (2018). Development of Process-Based Ontology for Knowledge Management Technologies. Journal of Information Processing and Management, 33 (3): 1153-1176. (in Persian).
9
Lo JY, Nag R, Xu L, Agung SD. (2020). Organizational innovation efforts in multiple emerging market categories: Exploring the interplay of opportunity, ambiguity, and socio-cognitive contexts. Research Policy; 49(3):103911. doi:10.1016/j.respol.2019.103911
10
Nouroozali, ali. 2021, Investigating the role of organizational learning and knowledge management on organizational agility (Case study: Shahroud Social Security Organization), https://civilica.com/doc/1225296. (in Persian).
11
Ortiz, J., Chang, S. H., Chih, W. H., & Wang, C. H. (2017). The Contradiction between Self-protection and Self-presentation on Knowledge Sharing Behavior. Computers in Human Behavior.
12
Othman, S. H., & Beydoun, G. (2016). A metamodel-based knowledge sharing system for disaster management. Expert Systems with Applications, 63, PP: 49-65.
13
RahmanZadeh, SA. (2016). Elements effective on promotion of creativity and innovation in IRIB organization. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 6(3), pp: 1-34. (in Persian).
14
Rajabi, M., Hasani, M., Mohajeran, B. (2016). The purpose of this paper is to examine the role of Human Resource management practices on innovation, test the role of mediator organizational learning and knowledge management among employers by Imam Khomeini Committee in West Azarbaijan, Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 6(3), PP: 151-178. (in Persian).
15
Singh SK, Gupta S, Busso D, Kamboj S. (2019) Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. Journal of Business Research. doi:10.1016/j.jbusres.2019.04.040
16
Tian, G.; Cai, H.; Jiang, Y. (2018). A Study of the Effects of Organizational Supporton Organizational Learning based on Knowledge Management. EURASIA J Math Sci and Tech Ed, 14(5), ISSN:1305-8223, PP: 1979-1986.
17
Zhang, X., Liu, S., Deng, Z., & Chen, X. (2017). Knowledge sharing motivations in online health communities: A comparative study of health professionals and normal users. Computers in Human Behavior, 75, PP: 797-810.
18
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه میان هوش هیجانی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی با استفاده از نقش میانجی سلامت روانی
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی سلامت روانی در رابطه میان هوش هیجانی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی گچساران انجام شد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی گچساران به تعداد 958 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر تعیین شد که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند (1992)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1996) و پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ (1979) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد مدل از برازندگی خوبی برخوردار است؛ درنتیجه، سلامت روانی در رابطه بین هوش هیجانی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان مقطع پیشدانشگاهی گچساران نقش میانجی دارد. یافتههای این مطالعه بر اهمیت تقویت هوش هیجانی در راستای تقویت سلامت روان و کسب موفقیتهای تحصیلی یادگیرندگان تأکید دارد.
https://www.jmep.ir/article_136067_9b6c98ca9f1d32818921099364c99eed.pdf
2021-08-23
77
98
10.22034/jmep.2021.294708.1060
هوش هیجانی
انگیزه تحصیلی
سلامت روانی
خدیجه
حسینی
khadij.h912@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
LEAD_AUTHOR
Amiri, A. (2019). The role of school atmosphere and emotional intelligence in entrepreneurial self-efficacy Female students of conservatories in Mashhad. Journal of Management and Educatinal Perspective,1(2),: 15-35. (In Persian)
1
Azimpour, A., Shameli, L., Karimzadegan, Z., & Emadi, Z. (2020). Predicting the Educational Performance of Freshman University Students According to Intelligence, Identity Styles, Dimensions of Mental Health and Gender. Education Strategies in Medical Sciences, 13(2), 104-116. (In Persian)
2
Fernandez, R., Salamonson, Y., & Griffiths, R. (2012). Emotional intelligence as a predictor of academic performance in first‐year accelerated graduate entry nursing students. Journal of clinical nursing, 21(23-24), 3485-3492.
3
Gelaye, B., Tadesse, M. G., Lohsoonthorn, V., Lertmeharit, S., Pensuksan, W. C., Sanchez, S. E., ... & Williams, M. A. (2015). Psychometric properties and factor structure of the General Health Questionnaire as a screening tool for anxiety and depressive symptoms in a multi-national study of young adults. Journal of affective disorders, 187, 197-202.
4
Goh, E., & Kim, H. J. (2021). Emotional intelligence as a predictor of academic performance in hospitality higher education. Journal of Hospitality & Tourism Education, 33(2), 140-146.
5
Goldberg, D. P., & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychological medicine, 9(1), 139-145.
6
Goldberg, D., & Williams, P. (2000). General health questionnaire (GHQ). Swindon, Wiltshire, UK: nferNelson.
7
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Translated by Gholam Hosein Khanghahi. Tehran: Nasl-e-Noandigh. (In Persian).
8
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26.
9
Gross, J. J., & Jazaieri, H. (2014). Emotion, emotion regulation, and psychopathology: An affective science perspective. Clinical psychological science, 2(4), 387-401.
10
Hides, L., Dingle, G., Quinn, C., Stoyanov, S. R., Zelenko, O., Tjondronegoro, D., ... & Kavanagh, D. J. (2019). Efficacy and outcomes of a music-based emotion regulation mobile app in distressed young people: randomized controlled trial. JMIR mHealth and uHealth, 7(1), e11482.
11
Hossein Mardi, A. A., & Hossein Mardi, Z. (2015). Prediction of academic achievement based on emotional intelligence and achievement motivation among students of Islamic Azad University of Roudehen branch in 2013, Pajouhan Scientific Journal, 13(3), 15-22. (In Persian)
12
Kavousian, J., Kadivar, P., Shahraray, M., Sheikhi Finin, A. A., & Farzad, V. (2009). Standardization of Walrand Academic Motivation Scale. Journal of Educational Sciences, 22(4), 130-103. (In Persian).
13
Kordloo, A., Behrangi, M. (2020). The effect of intellectual scaffolding on educational management in the application of new educational technologies on academic motivation and academic achievement in science courses for female students in the fifth grade of elementary school. Management and Educational Perspective, 2(1), 19-33. (In Persian)
14
LoghmanpourZarini, R., nabipour afrouzi, H., Hayati, A. (2020). Investigating the Interaction of Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, and Educational Achievement Motivation in Students in Technical and Vocational University (A Comparative Study between Male and Female Students) Rasoul Loghmanpour Zarini*. Karafan Quarterly Scientific Journal, 16(46), 275-288. (In Persian)
15
MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E., Double, K. S., Bucich, M., & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150.
16
Mansouri, B. (2001). Standardization of cyber or sharing emotional intelligence test for M.A students of state universities In Tehran. Tehran: Allameh Tabatabee University. (In Persian)
17
Mirkamali, S. M., Khabare, K., Mazari, E., & Farhadi Amjad, F. (2015). The Role of Mental Health on Academic Performance of University Students; with the Meditation of Academic Achievement Motivation. Knowledge & Research in Applied Psychology, 16(60), 101-109. (In Persian)
18
Mohammadi ahmad abadi, N., Fallahzadeh, T. (2021). The effect Between Emotional Intelligence and Communicational Skills with Tension Management Strategies in Educational Managers. Management and Educational Perspective, 2(4), 55-81. (In Persian)
19
Mohammadi Molod, S., Zavvar, T. (2020). The relationship between emotional intelligence and academic achievement: a meta-analysis study. Journal of Educational Scinces, 27(1), 161-182. (In Persian)
20
Mousavi, S. Gh., Mousavi, S. H., & Hajian, A. (2015). Who has mental health? Isfahan: Isfahan University of Medical Sciences. (In Persian).
21
Nazem, F., Lajevadi, A. (2018). A structural model for organizational justice in oil industry based on managers' emotional intelligence and knowledge management. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences, 4(4), 78-91. (In Persian)
22
Pali, S., Ezani, L. (2020). The mediating role of jubilation and academic motivation in the relationship between learning self-direction and social acceptance in female elementary school students in Tonekabon. Management and Educational Perspective, 2(2), 39-58. (In Persian)
23
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary educational psychology, 36(1), 36-48.
24
Rosenstein, A., & Stark, D. (2015). Emotional Intelligence: a critical tool to understand and improve behaviors that impact patient care. Journal of Psychology and Clinical Psychiatry, 2(1), 1-4.
25
Seif, A. (2019). Modern Educational Psychology: Learning and Teaching Psychology. 19th Edition. Tehran: Doran Publications. (In Persian)
26
Shahavand, F. (2020). Metacognitive beliefs and mental health in female teachers. Journal of New Advances in Psychology, Training and Education, 3(27). 85-94. (In Persian)
27
Sungur, S., & Kahraman, N. (2011). The contribution of motivational beliefs to students' metacognitive strategy use. Egitim ve Bilim, 36(160), 3.
28
Talebi Khansari, L. (2020). Relationship between classroom management practices and communication skills with academic achievement motivation of primary school students in Chabaksar. Management and Educational Perspective, 2(3), 113-131. (In Persian)
29
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017.
30
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ویژگیهای شخصیتی با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه میان ویژگیهای شخصیتی با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور یزد انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور یزد در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 477 نفر بودند. حجم نمونه تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان 213 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ویژگیهای شخصیت کاستا و مک کری (1992)، پرسشنامه حمایت اجتماعی شربورن و استوارت (1991)، پرسشنامه رضایت از زندگی داینر (1985) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتههای این مطالعه نشان داد بین مؤلفههای متغیر ویژگیهای شخصیتی با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد (01/0 > P). به نظر میرسد برنامهریزی در جهت تربیت کودکان در دوران اولیه آموزشی در جهت ایجاد و تقویت گرایشهای شخصیتی و پیامدهای تحصیلی و روانشناختی در سالهای بعدی زندگی سودمند باشد.
https://www.jmep.ir/article_136068_727c8853c1915870a808a4fda273d7e1.pdf
2021-08-23
99
127
10.22034/jmep.2021.295055.1061
ویژگیهای شخصیت
حمایت اجتماعی
رضایت از زندگی
عملکرد تحصیل
میترا
نورادی
mitrranourald.90@gmail.com
1
گروه مدیریت آموزشی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی ،تهران ، ایران
LEAD_AUTHOR
Amiri, J. (2021). The Relationship between Teachers' Professional Development and Academic Performance with Emphasis on the Mediating Role of Secondary School Boys' Bonding. Management and Educational Perspective, 3(1), 139-166. (In Persian)
1
Atashafrouz, A., & Araban, S. (2017). The Causal Relationship between Personality Traits and Academic Performance with Mediating Role of Study Strategies in Students. Journal of Psychological Achievements, 24(1), 78-98. (In Persian)
2
Azizi, M., & shahbaziyan Khonig, A. (2018). The Mediating Role of Irrational Beliefs in the Relationship between Personality Dimensions and Social Support Perception in Patients with Migraine, Quarterly Journal of Psychological Studies, 14(2), 75-90. (In Persian)
3
Baranczuk, U. (2019). The Five Factor Model of personality and social support: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 81, 38-46.
4
Blatny, M., Jelinek, M., Blizkovska, J., & Klimusova, H. (2004). Personality correlates of self-esteem and life satisfaction. Studia psychologica, 2(46), 97-104.
5
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Professional manual: revised NEO personality inventory (NEO-PI-R) and NEO five-factor inventory (NEO-FFI). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, 61.
6
Cukrowicz, K. C., Franzese, A. T., Thorp, S. R., Cheavens, J. S., & Lynch, T. R. (2008). Personality traits and perceived social support among depressed older adults. Aging and Mental Health, 12(5), 662-669.
7
Dehghani, F. (2018). Type D personality and life satisfaction: The mediating role of social support. Personality and Individual Differences, 134, 75-80.
8
Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment, 49(1), 71-75.
9
Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual review of psychology, 54(1), 403-425.
10
Dreyer, J., & Schwartz-Attias, I. (2014). Nursing care for adolescents and young adults with cancer: literature review. Acta haematologica, 132(3-4), 363-374.
11
Gholipour, Z., Marashi, S., Mehrabizadeh Honarmand, M., Arshadi, N. (2016). Resilience as a Mediator between Big Five-Factor Personality Trait and Happiness. Educational Psychology, 12(39), 135-155. (In Persian)
12
Gholtash, A., Oujinezhad, A., Barzegar, M. (2011). An Investigation of the Impact of Meta Cognitive Training on the Educational Performance and Creativity of the Fifth-Grade Primary School Students. Journal of Educational Psychology, 1(4), 119-135. (In Persian)
13
Ghasemi, F., (2016), The mediating role of happiness in relation to personality traits and academic performance of female high school students in Beiza, thesis for a master's degree in educational sciences, Islamic Azad University, Marvdasht Branch.
14
Garousi Farshi, T. (2001). New approaches in personality assessment (application of factor analysis in personality studies). First Edition. Tabriz: Sociologist.
15
Haroonrashidi, H., & Sharifinia, M. (2021). The Relationship between the Dark Traits of Personality and Emotional Expressiveness with Satisfaction of Life among the Military Personnel in Ahvaz, Iran. Military Psychology, 11(41), 41-49. (In Persian)
16
Ho, M. Y., Cheung, F. M., & Cheung, S. F. (2008). Personality and life events as predictors of adolescents’ life satisfaction: Do life events mediate the link between personality and life satisfaction?. Social Indicators Research, 89(3), 457-471.
17
Ilanloo, H., Ahmadi, S., Farahani, N., Hasani, M. B., & Rezaei, M. (2020). Life satisfaction prediction based on early maladaptive schemas and lifestyle in nurses, Journal of Psychological Sciences, 19(88), 431-437. (In Persian)
18
Joshanloo, M., & Afshari, S. (2011). Big five personality traits and self-esteem as predictors of life satisfaction in Iranian Muslim university students. Journal of Happiness Studies, 12(1), 105-113.
19
Khademi, A. (2020). The Relationship between Five Major Personality Traits and Stress Coping Strategies with Symptoms of Sexual Identity Disorder, Journal of Gender and Family Studies, 8(1), 71-88. (In Persian)
20
Kvintova, J., & Sigmund, M. (2016). Physical activity, body composition and health assessment in current female University students with active and inactive lifestyles. Journal of Physical Education and Sport, 16, 627.
21
Lester, J., Brown Leonard, J., & Mathias, D. (2013). Transfer student engagement: Blurring of social and academic engagement. Community College Review, 41(3), 202-222.
22
Liu, R. T., Hernandez, E. M., Trout, Z. M., Kleiman, E. M., & Bozzay, M. L. (2017). Depression, social support, and long-term risk for coronary heart disease in a 13-year longitudinal epidemiological study. Psychiatry research, 251, 36-40.
23
Mahdian, Z., & Ghaffari, M. (2016). The mediating role of psychological resilience, and social support on the relationship between spiritual well-being and hope in cancer patients. Journal of Fundamentals of Mental Health, 18(3).
24
McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1987). Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of personality and social psychology, 52(1), 81.
25
Mohamadikarkani, A., dortaj, F., Kiamanesh, A. (2019). The Effectiveness of Social-Emotional Skills with YCDI on Behavioural Disorders and Academic Performance of female high school students of district 1 Tehran city. Journal of Instruction and Evaluation, 12(45), 133-150. (In Persian)
26
Moradi, B. (2015) The Relationship between Personality Traits and Critical Thinking with Academic Performance of Secondary School Students in District Two of Shiraz, Thesis for Master's Degree in Educational Sciences, Islamic Azad University, Mar dasht Branch.
27
Pham, L. B., & Taylor, S. E. (1999). From thought to action: Effects of process-versus outcome-based mental simulations on performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 25(2), 250-260.
28
Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health psychology: Biopsychosocial interactions. John Wiley & Sons.
29
Sharifi, G., Abdollahi, A., & Hosseinian, S. (2021). Psychometric Properties of the Persian Version of Personality Style and Disorder Inventory (PSDI-S) in Iranian Students, Rooyesh-e-Ravanshenasi, 9(12), 43-54. (In Persian)
30
Sheikhi, M., Houman, H. A., Ahadi, H., Sepah Mansour, M. (2011). Psychometric Properties of Satisfaction with Life Scale, Thought and Behavior in Clinical Psychology, 5(19), 17-25. (In Persian)
31
Sherbourne, C. D., & Stewart, A. L. (1991). The MOS social support survey. Social science & medicine, 32(6), 705-714.
32
Tamannaeifar, M. R., & Mansourinik, A. (2014). The relationship between personality characteristics, social support and life satisfaction with university students’ academic performance, Journal of Research and Planning in Higher Education, 20 (1),149 -166. (In Persian)
33
Tavakoli, S., Mansour Lakoorej, M. (2020). Investigating the effect of social networks on changing personality traits of students of Islamic Azad University, West Tehran Branch. Management and Educational Perspective, 2(1), 35-48. (In Persian)
34
Volodina, A., Lindner, C., & Retelsdorf, J. (2019). Personality traits and basic psychological need satisfaction: Their relationship to apprentices’ life satisfaction and their satisfaction with vocational education and training. International Journal of Educational Research, 93, 197-209.
35
Willis, H. D. (1989). Students at Risk: A Review of Conditions, Circumstances, Indicators, and Educational Implications.
36
ORIGINAL_ARTICLE
نقش میانجی اهداف اجتماعی در رابطه میان آسیبپذیری روانی با مسئولیتپذیری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش میانجی اهداف اجتماعی در رابطه میان آسیبپذیری روانی با مسئولیتپذیری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر سنگر بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه به تعداد 730 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 252 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای مسئولیتپذیری دانشآموزان گاف (1957)، اهداف اجتماعی، الیوت مک گریگور (2001) و آسیبپذیری روانی نجاریان و داودی (2001) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد میان آسیبپذیری روانی دانشآموزان با اهداف اجتماعی و مسئولیتپذیری آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان اهداف اجتماعی دانشآموزان با مسئولیتپذیری آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که اهداف اجتماعی در رابطه میان آسیبپذیری روانی با مسئولیتپذیری دانشآموزان نقش میانجی دارد.
https://www.jmep.ir/article_136560_8a0aeca0d6111b7367a8e66034f997ea.pdf
2021-08-23
129
150
10.22034/jmep.2021.265558.1058
اهداف اجتماعی
آسیب پذیری روانی
مسئولیت پذیری دانش آموزان
سارا
حسینی
ssarahoseini2@gmail.com
1
کارشناس ارشد ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
میرزایی خالص
mhm.mirzaei1400@gmail.com
2
دانشجوی دکترا مدیریت ،گروه مدیریت ،دانشکده مدیریت و اقتصاد ،دانشگاه ازاد واحد دهاقان،اصفهان،ایران
AUTHOR
Ahmadizamani, Z., goodarzi, A., dialameh, N. (2020). Systematic review of factors affecting student responsibility with emphasis on the role of the school. Islamic Perspective on Educational Science, 7(13), PP: 23-57. doi: 10.30497/edus.74912. (in Persian).
1
Amarloo P., Shareh H. (2018). Social Support, Responsibility, and Organizational Procrastination: A Mediator Role for Basic Psychological Needs Satisfaction. IJPCP; 24 (2), PP:176-189. (in Persian).
2
Escartí, A., Wright, P. M., Pascual, C., & Gutiérrez, M. (2015). Tool for Assessing Responsibility-based Education (TARE) 2.0: Instrument revisions, inter-rater reliability, and correlations between observed teaching strategies and student behaviors. Universal Journal of Psychology. 3(2), PP:55-63.
3
Cheng, R. W. Y., & Lam, S. F. (2017). The interaction between social goals and self-construal on achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 38(2), PP: 136-148.
4
Darzi Azadboni, M., Fakhri, M., Mirzaian, B. (2019). Mediating role in the relationship between perceived risk of emotional safety psychological vulnerability in adolescents with social anxiety disorder. Journal of Excellence in counseling and psychotherapy, 8(31), PP: 53-68. (in Persian).
5
Ghasemi, M., Badsar, M., Fathi, S. (2018). An Investigation into the Mediating Role of Religiously in Analysis of the Factors Influencing Social Responsibility of Student. Journal of Applied Sociology, 29(1), PP:189-206. doi: 10.22108/jas.2018.22647. (in Persian).
6
Gil, D. N., Rivero, E. J. R., & Martín, A. E. R. (2017). Efecto del locus de control en la relación entre participación presupuestaria y rendimiento: un estudio experimental. Revista de Contabilidad, 20(1), PP:73-81.
7
Gilson, E. C. (2018). Beyond Bounded Selves and Places: The Relational Making of Vulnerability and Security. Journal of the British Society for Phenomenology, 49(3), PP: 229-242.
8
Hamideh Moghadam, *A., Sharifipour Chokami, Z., Abolghasemi, A(2021). Predicting Adaptive Behaviors Against COVID-19 based on Affects, Selfcompassion & Psychological Vulnerability, Clinical Psychology, 13(2). PP: 65-74. (in Persian).
9
Hamidi, F., Gheitasi, M. (2010). Comparison of perfectionism, procrastination and responsibility in students of teacher training centers in Ahvaz by gender, Cultural-Educational Quarterly of Women and Family, Year 6, No. 18. (in Persian).
10
Hoffman, G. J., & Wallace, S. P. (2018). The cost of caring: Economic vulnerability, serious emotional distress, and poor health behaviors among paid and unpaid family and friend caregivers. Research on aging, 40(8), PP: 791-809.
11
Jamshidi, Z. (2018). Relationship between social goals and internal and external control with the responsibility of female students in the first year of high school in Sangar region in the academic year 1396-97. Master Thesis in Educational Sciences, Islamic Azad University, Tonekabon Branch. (in Persian).
12
Shim, S. S., & Fletcher, K. L. (2018). Perfectionism and social goals: What do perfectionists want to achieve in social situations?. Personality and Individual Differences, 52(8), PP:919-924.
13
Shim, S. S., Cho, Y., & Wang, C. (2017). Classroom goal structures, social achievement goals, and adjustment in middle school. Learning and Instruction, 23,PP: 69-77.
14
Springer, M. G. (2018). The influence of an NCLB accountability plan on the distribution of student test score gains. Economics of Education review, 27(5), PP:556-563.
15
Torabi Zonouz, S., Mahmoud Alilou, M., Pak, R. (2020). The investigate the relationship between mental-physical vulnerability and state-trait anxiety in coronavirus pandemics. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 10(1),PP: 33-46. (in Persian).
16
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل ساختاری از تحلیل رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزه پیشرفت با تأکید بر نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانش آموزان
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل ساختاری از تحلیل رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزه پیشرفت با تأکید بر نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول قزوین بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه قزوین به تعداد 2613 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 270 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای الگوهای ارتباطی ریچی و فیتزپاتریک (1990)، انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و سازگاری تحصیلی سینها و سینگ (1993) استفاده گردید که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده دارای رابطه مستقیم و غیرمستقیم با انگیزه پیشرفت دانش آموزان داشته و سازگاری تحصیلی دراینارتباط نقش میانجی داشته است.
https://www.jmep.ir/article_137203_27944aa064428c008c58bbdae1e8b17f.pdf
2021-08-23
151
173
10.22034/jmep.2021.302567.1065
سازگار تحصیلی
انگیزه پیشرفت
الگوهای ارتباطی خانواده
دانشآموزان دختر
لیلا
طالبی خانسری
leilatalebikhansari@gmaial.com
1
کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن ، ایران
LEAD_AUTHOR
Aboutalebi, H. (2021). The effect of academic motivation and academic seriousness on the academic achievement of female primary school students in District 7 of Karaj. Management and Educational Perspective, 2(4),PP:119-134. doi: 10.22034/jmep.2021.267311.1047. (In Persian).
1
Asgari S, Rashidi A R, Naghshineh T, Sharifi S. The relationship between Family Communication Patterns and differentiation of self with quality of life of women applicant divorce. Rooyesh. 2015; 4 (2):87-112. (In Persian).
2
Arakeri, S., & Sunagar, B. (2017). Locus of control: influence of
3
internality, externality-others, externality-chance among management
4
students. The International Journal of Indian Psychology, 4(2), 155-
5
Bahadorikhosroshahi, J., Habibi Kaleybar, R. (2017). The Effectiveness
6
of Communication Skills Training on Academic Motivation and Academic Adjustment of High School Students. Journal of Instruction and Evaluation, 10(39),PP:151-173. (In Persian).
7
Dehestsni, M., Ebrahimi, M., Aboohashemi Moghaddam, S. Z.
8
(2020). The prediction of interpersonal communication skills of
9
students based on their emotional maturity and social anxiety, Social
10
Psychology Research, 9(36),PP: 115-128. (In Persian).
11
Gaston, A., Martinez, J., & Martin, E. P. (2016). Embedding literacy strategies in social studies for eighth-grade students. Journal of Social Studies Education Research, 7(1), 73-95.
12
Haddadi, A., & Ebrahimi, M. E. (2020). The Effect of Yalom Group
13
Therapy on Resiliency and Communication Skills in Students, Health
14
Research Journal, 5(3), PP:188-198. (In Persian).
15
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2012). Toward a theory of family communication. Communication theory, 13(1), 71-91.
16
Koerner, A. F., & Maki, L. (2010). Family communication patterns & social support in families of origin & adult children subsequent intimate relationships. In International association for relationship research conference (pp. 33-5).
17
Kordloo, A., Behrangi, M. (2020). The effect of intellectual scaffolding on educational management in the application of new educational technologies on academic motivation and academic achievement in science courses for female students in the fifth grade of elementary school. Management and Educational Perspective, 2(1), PP:19-33. doi: 10.22034/jmep.2020.231073.1012. (In Persian).
18
Mirarab, R., Azizi Shomami, M., & Grayli, F. (2019). Study of
19
relationship between classroom management knowledge and emotional fatigue with the moderating role of creativity, Research in Teaching, 7(3), PP:226-244. (In Persian).
20
Narasimhan, P. (2018). Self-Concept and Achievement Motivation as a
21
Predictor of Academic Stress among High school students of ICSE
22
Board, Chennai. Indian Journal of Psychological Science, 10(1),PP: 77-86.
23
Perry, R. P., Hladkyj, S., Pekrun, R. H., & Pelletier, S. T. (2011). Academic control and action control in the achievement of college students: A longitudinal field study. Journal of educational psychology, 92(4), 776.
24
Petrovici, A., & Dobrescu, T. (2014). The role of emotional intelligence
25
in building interpersonal communication skills. Procedia-Social and
26
Behavioral Sciences, 116,PP: 1405-1410.
27
Shekhar, C., & Kumar, R. (2016). Gender differences in achievement
28
motivation, self-efficacy academic stress and academic achievement of secondary school students. J. Appl. Soc. Sci, 3(5&6), PP:117-124.
29
Talebi Khansari, L. (2020). Relationship between classroom management practices and communication skills with academic achievement motivation of primary school students in Chabaksar. Management and Educational Perspective, 2(3), PP:113-131. doi: 10.22034/jmep.2020.243991.1030. (In Persian).
30
Talebi Khansari, L. (2020). Relationship between classroom management practices and communication skills with academic achievement motivation of primary school students in Chabaksar. Management and Educational Perspective, 2(3), PP:113-131. https://dx.doi.org/10.22034/jmep.2020.243991.1030. (In Persian)
31
Tavakoli, N., Hasanzadeh, R., & Emadian, S. O. (2020). Investigating the mediating role of information processing styles between achievement motivation and perceived academic stress in nursing
32
students, Research IN Medical Education, 12(2),PP: 61-70. URL:
33
http://rme.gums.ac.ir/article-1-963-en.html. (In Persian).
34
Westerman, J. (2020). Motives matter: Intrinsic motivation in work
35
learning and labor market performance (Doctoral dissertation,
36
Department of Sociology, Stockholm University).
37
Porparizi, M., Towhidi, A., Khezri Moghadam, N. (2019). The Effect of Mindfulness on Academic Achievement, and Academic Adjustment: The Mediation Role of Academic Self-concept, Positive Psychology Research, Vol. 4, No. 3, PP: 29-33. (In Persian).
38
Sharifi, A., Mehrabizade Honarmand, M., Rahimi, M., Beshlideh, K., Amini, Z. (2018). The Role of Emotional Maturity, Ego-Resiliency and Spiritual Intelligencein Prediction of Adjustment to College with Control of Cognitive Flexibilityon Boy Students. Positive Psychology Research, 4(3), 1-12. doi: 10.22108/ppls.2018.107494.1265
39
Tamannaifar M. R., Gandomi Z.. (2011). Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students. Educ Strategy Med Sci. 4 (1):15-19
40
URL: http://edcbmj.ir/article-1-104-fa.html
41
Friedlander, L. J., Reid, G. J., Shupak, N., & Cribbie, R. (2007). Social support, selfesteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of College Student Development, 48(3), 259-274.
42
Mettler, J., Carsley, D., Joly, M., & Heath, N. L. (2017). Dispositional mindfulness and adjustment to university. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, 1–15.
43