%0 Journal Article %T رابطه اخلاق حرفه‌ای با مدیریت تعارض در مدیران دبیرستانهای غرب استان مازندران %J فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش %I انجمن مدیریت کسب و کار ایران %Z 2716-9820 %A شعبانی آزادبنی, مهدی %A صفری, محمود %D 2020 %\ 09/20/2020 %V 2 %N 2 %P 59-76 %! رابطه اخلاق حرفه‌ای با مدیریت تعارض در مدیران دبیرستانهای غرب استان مازندران %K اخلاق حرفه‌ای %K مدیریت تعارض %K مدیران سازمان‌های آموزشی %R 10.22034/jmep.2020.242850.1028 %X مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های مدیریت تعارض در مدیران دبیرستان‌های غرب استان مازندران انجام شد. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران دبیرستان‌های غرب استان مازندران بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونه‌ای به حجم 152 نفر بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای بهاگیر (1390) و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض پوتنام و ویلسون (1982) بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اخلاق حرفه‌ای با سبک تعارض رقابت‌جویی و اجتنابی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (05/0> P). همچنین بین اخلاق حرفه‌ای با سبک تعارض همکاری، مصالحه و سازش رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (05/0> P). نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد در بررسی سازمان‌های کم بازده، می‌توان تنزل اخلاق حرفه‌ای را یکی از عوامل مؤثر در سوء مدیریت تعارض و کاهش بهره‌وری در نظر گرفت.   %U https://www.jmep.ir/article_114516_5b7ca3a8500ef54e2be97cb16e47fea2.pdf