مدیریت
سمیرا صفرزاده؛ علی محمد ناعمی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی مدیران مقطع متوسطه شهر سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه (دوره اول ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی مدیران مقطع متوسطه شهر سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه (دوره اول و دوم) شهر سبزوار به تعداد 138 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 102 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه رهبری مثبتگرا کامرون (2008)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و اشتیاق به کار شوفلی و بیکر (2006) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Spss22 و 8.8 lisrel و آزمونهای همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد توانمندسازی روانشناختی در تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار نقش میانجیگری دارد؛ رهبری مثبتگرا بر توانمندسازی روانشناختی با ضریب مسیر 43/0 تأثیر معناداری دارد؛ همچنین توانمندسازی روانشناختی بر اشتیاق شغلی با ضریب مسیر 32/0 تأثیر معناداری دارد.
مدیریت
محمدرضا منصورکیایی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر رویان انجام شد. روش مطالعه حاضر، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه مدیران و معلمان مدارس متوسطه رویان بودند. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر رویان انجام شد. روش مطالعه حاضر، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه مدیران و معلمان مدارس متوسطه رویان بودند. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری تحولآفرین بأس و آولیو (2000) و تحلیل رفتگی شغلی مسلاچ و جکسون (1981) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیره انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد بین متغیرهای نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی با تحلیل رفتگی شغلی رابطه منفی وجود دارد (01/0>P) و سبک رهبری تحولآفرین بر تحلیل رفتگی شغلی مؤثر است؛ بنابراین، میتوان انتظار داشت با تغییر سبک رهبری بهسوی رهبری تحولگرا، پیامدهای مثبتی حاصل شود و از تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس جلوگیری به عمل آید.
طالب اقبالی برمچی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات فرهنگسازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده کارکنان و مدیران دانشگاههای آزاد استان گیلان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران دانشگاههای آزاد استان گیلان بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و نمونهای به حجم 270 نفر با ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات فرهنگسازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده کارکنان و مدیران دانشگاههای آزاد استان گیلان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران دانشگاههای آزاد استان گیلان بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و نمونهای به حجم 270 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد فرهنگسازمانی رابینز (1996) و سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز (2003) بودند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته این مطالعه نشان داد مدل تحقیق از برازندگی برخوردار است و فرهنگسازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده مؤثر است. بر اساس نتایج این مطالعه بهتر است نقش مؤثر فرهنگسازمانی از سوی مدیریت سازمانهای آموزشی موردبازنگری جدی و تأکید قرار گیرد.
منصور اله یار
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 234 نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 234 نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، پرسشنامه خلاقیت ردسیپ (1979) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هیل (2003) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد شاخصهای برازش در حد مطلوب قرار دارد این امر نشاندهنده برازش مناسب مدل نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند است. همچنین بین خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند رابطه وجود دارد. بین خلاقیت کارکنان و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند رابطه وجود دارد.
مدیریت
مهدی خداپرست
چکیده
در دنیای پیچیده و پویای کنونی، سازمانها در صورتی میتوانند مزایای رقابتی خود را حفظ کنند که بهصورت موجودیتی واحد و یکپارچه بتوانند یادگیری سریعتری نسبت به رقبا داشته باشند.هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران بود.جامعه آماری پژوهش شامل 220 نفر ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و پویای کنونی، سازمانها در صورتی میتوانند مزایای رقابتی خود را حفظ کنند که بهصورت موجودیتی واحد و یکپارچه بتوانند یادگیری سریعتری نسبت به رقبا داشته باشند.هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران بود.جامعه آماری پژوهش شامل 220 نفر از کارکنان دانشگاههای علمی – کاربردی استان مازندران است. نمونه مورد مطالعه 136 نفر از این افراد بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ابعاد سازمانی یادگیرنده واتکینز و مارسیک (1996) و پرسشنامه رهبری تحولآفرین بأس و آولیو (2000) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، انگیزش الهامبخش و ملاحظات فردی بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران تأثیر مثبت دارند. همچنین سبک رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران تأثیر مثبت دارد.
مدیریت
اباصلت نورایی
چکیده
رسالت اصلی هر سازمان دستیابی به اهداف تعیینشده در چارچوب راهبرد سازمان است، ازاینرو پاسخگوئی در حال گذر از شکلهای قدیمی مسؤلیت به طرف سایر شکلها، بهویژه نظامهای مدیریت کارآمدتر و پاسخگوتر است. مطالعه حاضر با هدف شناخت میزان رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با پاسخگوئی مدیران و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی ...
بیشتر
رسالت اصلی هر سازمان دستیابی به اهداف تعیینشده در چارچوب راهبرد سازمان است، ازاینرو پاسخگوئی در حال گذر از شکلهای قدیمی مسؤلیت به طرف سایر شکلها، بهویژه نظامهای مدیریت کارآمدتر و پاسخگوتر است. مطالعه حاضر با هدف شناخت میزان رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با پاسخگوئی مدیران و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران انجام شد. روش مطالعه حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل 625 نفر از کلیه کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود. نمونه مورد مطالعه 209 نفر بر اساس نمونهگیری احتمالی و بهصورت تصادفی هستند که در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مییر (1990)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسشنامه پاسخگوئی عمومی جنسن (2000) بودند. یافتههای این مطالعه نشان داد بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی و پاسخگوئی مدیران و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران رابطه وجود دارد. جهت افزایش پاسخگوئی سازمانی بهتر است دورههای آموزشی مناسب بهمنظور آشنایی مدیران با اصول و مبانی عدالت برگزار شود و همچنین تشویق شوند تا عملاً از عدالت سازمانی در سازمان استفاده کنند.