مدیریت
سمیرا صفرزاده؛ علی محمد ناعمی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی مدیران مقطع متوسطه شهر سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه (دوره اول ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی مدیران مقطع متوسطه شهر سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه (دوره اول و دوم) شهر سبزوار به تعداد 138 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 102 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه رهبری مثبتگرا کامرون (2008)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و اشتیاق به کار شوفلی و بیکر (2006) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Spss22 و 8.8 lisrel و آزمونهای همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد توانمندسازی روانشناختی در تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار نقش میانجیگری دارد؛ رهبری مثبتگرا بر توانمندسازی روانشناختی با ضریب مسیر 43/0 تأثیر معناداری دارد؛ همچنین توانمندسازی روانشناختی بر اشتیاق شغلی با ضریب مسیر 32/0 تأثیر معناداری دارد.
مدیریت
محمدرضا منصورکیایی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر رویان انجام شد. روش مطالعه حاضر، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه مدیران و معلمان مدارس متوسطه رویان بودند. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری تحولآفرین مدیران بر تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر رویان انجام شد. روش مطالعه حاضر، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه مدیران و معلمان مدارس متوسطه رویان بودند. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری تحولآفرین بأس و آولیو (2000) و تحلیل رفتگی شغلی مسلاچ و جکسون (1981) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیره انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد بین متغیرهای نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی با تحلیل رفتگی شغلی رابطه منفی وجود دارد (01/0>P) و سبک رهبری تحولآفرین بر تحلیل رفتگی شغلی مؤثر است؛ بنابراین، میتوان انتظار داشت با تغییر سبک رهبری بهسوی رهبری تحولگرا، پیامدهای مثبتی حاصل شود و از تحلیل رفتگی شغلی معلمان مدارس جلوگیری به عمل آید.
مدیریت
مهدی خداپرست
چکیده
در دنیای پیچیده و پویای کنونی، سازمانها در صورتی میتوانند مزایای رقابتی خود را حفظ کنند که بهصورت موجودیتی واحد و یکپارچه بتوانند یادگیری سریعتری نسبت به رقبا داشته باشند.هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران بود.جامعه آماری پژوهش شامل 220 نفر ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و پویای کنونی، سازمانها در صورتی میتوانند مزایای رقابتی خود را حفظ کنند که بهصورت موجودیتی واحد و یکپارچه بتوانند یادگیری سریعتری نسبت به رقبا داشته باشند.هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران بود.جامعه آماری پژوهش شامل 220 نفر از کارکنان دانشگاههای علمی – کاربردی استان مازندران است. نمونه مورد مطالعه 136 نفر از این افراد بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ابعاد سازمانی یادگیرنده واتکینز و مارسیک (1996) و پرسشنامه رهبری تحولآفرین بأس و آولیو (2000) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، انگیزش الهامبخش و ملاحظات فردی بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران تأثیر مثبت دارند. همچنین سبک رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران تأثیر مثبت دارد.