سجاد شهسواری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر مدیریت آموزش در سازمانهای آموزشی با تاکید بر رویکرد تربیت گرایانه انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی در قالب روش سوات (SWOT) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مقالات و تحقیقات نزدیک به این موضوع با تاکید بر منابع محتوایی 5 سال اخیر بوده است که توسط بانکهای اطلاعاتی نمایه شده است. ابزار مورد استفاده، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر مدیریت آموزش در سازمانهای آموزشی با تاکید بر رویکرد تربیت گرایانه انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی در قالب روش سوات (SWOT) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مقالات و تحقیقات نزدیک به این موضوع با تاکید بر منابع محتوایی 5 سال اخیر بوده است که توسط بانکهای اطلاعاتی نمایه شده است. ابزار مورد استفاده، چک لیست محقق ساخته عوامل مؤثر بر مدیریت آموزش بود. با استفاده از آمار توصیفی به ارائه جدولهای مربوط به عوامل مؤثر بر مدیریت آموزش در سازمانهای آموزشی در دو دسته عوامل بیرونی و درونی و همچنین تحلیل عوامل استراتژیک (SFAS) پرداخته شد. یافتههای این مطالعه نشان داد عدم توجه به خلاقیت، نوآوری و رشد فکری فراگیران، حضور اساتید، مربیان و معلمان ناآشنا با مباحث تعلیم و تربیت، عدم شکوفایی استعدادهای فراگیران در محیط آموزشی، تاکید بیشتر بر دروس نظری و تکالیف پرحجم و عدم انگیزه دهی و حرکت بخشی به فراگیران از موانع و عوامل اصلی در مدیریت آموزش در سازمان میباشند. لذا برای برنامه ریزی و کاهش اثرات نامطلوب این عوامل میتوان از راهکارهایی نظیر استفاده از فناوریهای جدید در آموزش، افزایش کیفیت برنامهها و خدمات پشتیبانی، تجهیزات و فضای آموزشی، افزایش کیفیت سطح علمی اساتید، مربیان، معلمان و فراگیران، آسیب شناسی مستمر آموزشی و متناسب بودن نسبت اساتید، مربیان و معلمان به فراگیران استفاده نمود.
مریم امیدخدا؛ سید رسول تودار
چکیده
هدف پژوهش حاضر واکاوی چگونگی بهرهمندی برنامهریزی آموزش مشارکتی در فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی میباشد. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینهای استفاده شده است. چهار کتابخانه از کتابخانههای عمومی شهر تهران با فعالیتهای فرهنگی زیاد انتخاب شدند، سپس به روش نمونهگیری نظری،10 عضو، 3 مسئول و 6 کتابدار، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر واکاوی چگونگی بهرهمندی برنامهریزی آموزش مشارکتی در فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی میباشد. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینهای استفاده شده است. چهار کتابخانه از کتابخانههای عمومی شهر تهران با فعالیتهای فرهنگی زیاد انتخاب شدند، سپس به روش نمونهگیری نظری،10 عضو، 3 مسئول و 6 کتابدار، 32 غیرعضو محلی انتخاب شدند. دادهها بامصاحبه نیمه طراحی شده گرداوری، و برای تجزیه وتحلیل از روش رمزگذاری نظری استفاده شد. نتایج نشان دادند که کتابخانههای عمومی نتوانستهاند در برنامهریزی آموزش مشارکتی در فعالیتهای فرهنگی نقش بازی کنند. بها ندادن به خرد جمعی و جامعه در برنامهریزی فعالیتهای فرهنگی، بیاعتمادی به مردم و کتابداران در برنامهریزی فعالیتهای فرهنگی، نبود انجمنهای داوطلب و تشکلهای مردمی برای اجرای فعالیتهای فرهنگی، و پایین بودن کمیت و کیفیت فعالیتهای فرهنگی کتابخانههای عمومی سبب بینقشی کتابخانههای عمومی بوده است. پیامدهای عدم بکارگیری برنامه ریزی مشارکتی عبارتند از: عدم اعتماد به مشارکت محلی، عدم بکارگیری ظرفیتهاو پتانسیل محلی، عدم توانایی جذب مخاطب و عضو، کاهش تعامل با سازمانها و مراکز فرهنگی، عدم تحقق اهداف کتابخانه که رضایت عضو وارباب رجوع و جذبان به کتابخوانی. همچنین بکارگیری برنامهریزی آموزش مشارکتی در فعالیتهای فرهنگی توسط کتابخانههای عمومی با تعامل با کتابداران در راستای استفاده آر تجربیات و بهرهگیری تخصص در زمینه فعالیتهای فرهنگی، تلاش بر حفظ و تقویت اعتماد و ارتباط با اعضا و جامعه بالقوه در طراحی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و کتابخوانی، ارتباط گیری بیشتر با جامعه و مراکز آموزشی فرهنگی و سازمانهای اطراف کتابخانههای عمومی امکان پذیر خواهد بود.
زهرا اطهری؛ طهماسب کاوسی
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر کاشان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان به تعداد 1531 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تعیین نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر کاشان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان به تعداد 1531 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 200 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی والراند (1982)، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) و بهزیستی هیجانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد هویت تحصیلی با انگیزش تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی دانشآموزان رابطه دارد. انگیزش تحصیلی با بهزیستی هیجانی دانشآموزان رابطه دارد. نتایج تحقیق نشان داد که انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با ابعاد بهزیستی هیجانی در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان کاشان نقش واسطه دارد.
لیلا پلوئی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت یادگیری دانشجویان آموزش دیده به روش الگوی مدیریت با دانشجویان آموزش دیده به شیوه موجود در تدریس زبان دوم (مطالعه موردی: دانشجویان واحدهای تهران شمال و علوم و تحقیقات تهران) انجام شد.جامعهآماری شامل دانشجویان واحدهای تهران شمال و علوم و تحقیقات مشعول به تحصیل در سال 1399-1398 بوده است. حجم نمونه بر اساس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت یادگیری دانشجویان آموزش دیده به روش الگوی مدیریت با دانشجویان آموزش دیده به شیوه موجود در تدریس زبان دوم (مطالعه موردی: دانشجویان واحدهای تهران شمال و علوم و تحقیقات تهران) انجام شد.جامعهآماری شامل دانشجویان واحدهای تهران شمال و علوم و تحقیقات مشعول به تحصیل در سال 1399-1398 بوده است. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان (1970)، 285 دانشجو تعیین شد. الگوی مدیریت آموزش بر اساس تدریس در درس زبان دوم برای گروه آزمایش و روش تدریس متداول و سنتی برای گروه کنترل به کار گرفته شد. قبل از اجرای سناریوی آموزشی، آزمون پیشرفت تحصیلی درس زبان دوم اجرا شد و پس از اجرای الگوی مذکور برای گروه آزمایش، پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. دادههای جمعآوری شده از آزمون t زوجی نشان دادند میانگین در پسآزمون گروه آزمایش بالاتر از پسآزمون گروه کنترل بوده است (05/0> P)؛ در نتیجه سطح یادگیری دانشجویان آموزش دیده به روش الگوی مدیریت با دانشجویان آموزش دیده به شیوه موجود در درس زبان دوم تفاوت دارد. همچنین پیشنهاد می شود الگوی مدیریت آموزش در برنامه درسی زبان دوم به مهارت های گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجو گنجانده شود.
ندا محسنی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف امکان سنجی استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه انجام شد. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری در این پژوهش فراگیران، مدرسین، مسئولین و کارشناسان بخش های انفورماتیک و آموزش بودند. برای سنجش مؤلفه فرهنگی تعداد 16 نفر از مدرسین و 300 نفر از فراگیران، برای سنجش مولفه فنی تعداد 12 نفر از مسئولین و کارشناسان انفورماتیک و ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف امکان سنجی استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه انجام شد. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری در این پژوهش فراگیران، مدرسین، مسئولین و کارشناسان بخش های انفورماتیک و آموزش بودند. برای سنجش مؤلفه فرهنگی تعداد 16 نفر از مدرسین و 300 نفر از فراگیران، برای سنجش مولفه فنی تعداد 12 نفر از مسئولین و کارشناسان انفورماتیک و برای سنجش مولفه آموزشی تعداد 12 نفر از مسئولین و کارشناسان آموزش به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه سنجش آمادگی فرهنگی، پرسش نامه سنجش آمادگی فنی و پرسش نامه سنجش آمادگی آموزشی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی تک نمونه ای و آزمون خیدو انجام شد. یافته های این مطالعه نشان داد امکان استقرار نظام آموزش مجازی در بانک سرمایه از لحاظ زیرساخت های فرهنگی، فنی و آموزشی مورد تائید و خوب است (01/0>P). بنابراین، استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه امکانپذیر است و برای پیشرفت آموزش الکترونیکی بانک باید به تربیت نیروی متخصص بیشتر، علاقهمند کردن پرسنل و ارتقاء امکانات سختافزاری و نرمافزاری پرداخته شود.
سعید هداوند
چکیده
این پژوهش با استفاده از مدل کرک پاتریک به ارزیابی اثربخشی آموزشی دورههای تخصصی مدیریت پروژه که برای بهبود عملکرد مدیران فنی یکی از سازمانهای نیروهای مسلح برگزار گردیده است میپردازد. تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ انجام کار از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه مدیران فنی شرکتکننده در دوره (60 نفر) و 10 نفر از مدیران ارشد ...
بیشتر
این پژوهش با استفاده از مدل کرک پاتریک به ارزیابی اثربخشی آموزشی دورههای تخصصی مدیریت پروژه که برای بهبود عملکرد مدیران فنی یکی از سازمانهای نیروهای مسلح برگزار گردیده است میپردازد. تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ انجام کار از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه مدیران فنی شرکتکننده در دوره (60 نفر) و 10 نفر از مدیران ارشد سازمان تشکیل میدهند. دادههای موردنیاز بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردیده است. برای ارزیابی سطوح رفتار و نتایج از مصاحبههای نیمه ساختمند با مدیران و پرسشنامههای بسته-باز پاسخ کمک گرفته شده است. در بررسی روایی پرسشنامهها از نظرات خبرگان سازمان و دانشگاه و برای بررسی پایایی نیز آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آلفای بهدستآمده پایایی مناسب پرسشنامهها را نشان میدهد. اطلاعات گردآوریشده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS22 تجزیهوتحلیل شدهاند. برای تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه نیمه ساخت مند و سؤالات بسته-باز پاسخ نیز از روش تحلیل محتوا با استفاده از تحلیل مقولهبندی استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که واکنش فراگیران به نحوه سازماندهی و برگزاری دوره مدیریت پروژه مثبت بوده و رضایت آنان حاصل گردیده است. نتایج ارزیابی هر یک از سطوح یادگیری، رفتار و نتایج نیز نشان میدهد که ارتباط نزدیکی بین نتایج مورد انتظار با اهداف تعریف شده برقرار است که این مؤید اثربخشی دوره برگزار شده است.
عطیه کردلو؛ محمدرضا بهرنگی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اندازهٔ اثر داربست عقلی مدیریت آموزش در کاربرد تکنولوژیهای نوین آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی در درس علومِ دانش آموزان دختر پایهٔ پنجم ابتدایی بود. روش مطالعه شبهآزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایهٔ پنجم ابتدایی در منطقه 1 و 2 شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 297 دانشآموز ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اندازهٔ اثر داربست عقلی مدیریت آموزش در کاربرد تکنولوژیهای نوین آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی در درس علومِ دانش آموزان دختر پایهٔ پنجم ابتدایی بود. روش مطالعه شبهآزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایهٔ پنجم ابتدایی در منطقه 1 و 2 شهر تهران بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 297 دانشآموز تعیین شد که 148 نفر در گروه آزمایش و 149 نفر در گروه کنترل گنجانده شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) بود. پس از اجرای پیشآزمون، الگوی مدیریت آموزش بر اساس داربست عقلی مدیریت آموزش در کاربرد تکنولوژیهای نوین آموزشی در درس علوم برای گروه آزمایش و روش تدریس سنتی برای گروه کنترل به کار گرفته شد و در پایان پسآزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل به عمل آمد. نتایج آزمون t زوجی نشان داد داربست عقلی مدیریت آموزش در کاربرد تکنولوژیهای نوین آموزشی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی در درس علومِ دانش آموزان دختر پایهٔ پنجم ابتدایی مؤثر است (01/0 < p). نتیجه این مطالعه نشان داد میتوان از این الگوی تدریس در افزایش انگیزش و پیشرفت تحصیلی در درس علوم استفاده کرد.
لیلا پلوئی؛ فائزه فرهادیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست مؤلفههای تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامهریزی درسی بوده است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود و جامعه آماری آن شامل کلیه منابع اصلی برنامهریزی درسی در سطح دانشگاه بوده است. با روش نمونهگیری هدفمند نُه کتاب بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها چکلیست مؤلفههای تکنولوژی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست مؤلفههای تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامهریزی درسی بوده است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود و جامعه آماری آن شامل کلیه منابع اصلی برنامهریزی درسی در سطح دانشگاه بوده است. با روش نمونهگیری هدفمند نُه کتاب بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها چکلیست مؤلفههای تکنولوژی آموزشی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجامشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در مورد هر یک از مؤلفههای تکنولوژی آموزشی به برخی از خرده مقیاسها همچون خلاصه؛ استفاده از رنگ در عنوانها، متن، تصویر و جلد، محل مناسب قرارگیری مواد دیداری، پرهیز از سوگیری در مواد دیداری در هیچیک از نه منبع اصلی برنامهریزی درسی توجه نشده است. همچنین، کاربست سایر خرده مقیاسها نیز در منابع اصلی برنامهریزی درسی متفاوت بوده است؛ بهطوریکه در برخی از منابع بهکاررفتهاند و در برخی دیگر مورداستفاده قرار نگرفتهاند. بنابراین، ضرورت بازنگری جدی درزمینهٔ بهکارگیری مؤلفههای تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامهریزی درسی برای چاپهای آتی احساس میشود.
آزاده امیری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش جو مدرسه و هوش هیجانی در خودکارآمدی کارآفرینانه دانش آموزان دختر هنرستان های شهر مشهد انجام شد و از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر هنرستان های شهر مشهد در سال 99-1398 بودند که بر اساس جدول مورگان، 335 دانش آموز بعنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. جمع ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش جو مدرسه و هوش هیجانی در خودکارآمدی کارآفرینانه دانش آموزان دختر هنرستان های شهر مشهد انجام شد و از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر هنرستان های شهر مشهد در سال 99-1398 بودند که بر اساس جدول مورگان، 335 دانش آموز بعنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از مقیاس جو مدرسه زولیگ و همکاران (2010)، مقیاس هوش هیجانی برادبری - گریوز (2005) و مقیاس خودکارآمدی کارآفرینانه ویلسون و همکاران (2007) انجام شد. فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شدند. یافته های این مطالعه نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه دانشآموزان دختر هنرستانهای شهر مشهد را میتوان از روی جوّ مدرسه و هوش هیجانی تبیین و پیشبینی کرد (05/0> P). همچنین بین هوش هیجانی و خودکارآمدی کارآفرینانه و بین جو مدرسه و خودکارآمدی کارآفرینانه دانشآموزان دختر هنرستانهای شهر مشهد رابطه معنادار وجود داشت (01/0> P). نتایج این مطالعه نشان داد بایستی با اصلاح جو مدرسه و بازنگری در ارزشیابی تحصیلی در جهت پرورش خلاقیت و خودکارآمدی دانش آموزان، ایده های کارافرینی آنان را تقویت و در جهت افرایش خودکارآمدی کارآفرینانه به کار گرفت.
رحمت اله عظیمی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازسنجی آموزشی معلمان شاغل آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز به آموزش مناسب و ارزشیابی آثار آن در اجرا انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازسنجی آموزشی معلمان شاغل آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز به آموزش مناسب و ارزشیابی آثار آن در اجرا انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای تعداد 20 معلم انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه نیازسنجی یمنی و همکاران (1390) و پرسشنامه سنجش نگرش تدریس محقق ساخته بهرنگی (1394) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تی زوجی نشان داد الگوی مدیریت آموزشی بر کاهش نیازهای آموزشی توسعه ای، مکمل و حل مسئله معلمان مدارس استثنائی تأثیر دارد (5/0 > P). الگوی مدیریت آموزشی بر نگرش معلمان تأثیر دارد (5/0 > P). بنابراین بهتر است الگوی مدیریت آموزش در برنامه درسی دوره تربیت معلم مدارس استثنایی برای آشنایی هرچه بیشتر معلمان گنجانده شود
جواد سلیمانپور
چکیده
توجه به سبکهای یادگیری و مؤلفههای تعیینکننده آن برای دانشآموزان از ضروریات تعلیم و تربیت در دنیای امروز است. پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطهٔ بین سبکهای یادگیری (با توجه به مؤلفههای اصلی آن) با مهارتهای زبانآموزی (زبان انگلیسی) است. بدین منظور جامعه آماری پژوهش، دبیرستانهای شهرستان چالوس به تعداد 1260 نفر است که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
توجه به سبکهای یادگیری و مؤلفههای تعیینکننده آن برای دانشآموزان از ضروریات تعلیم و تربیت در دنیای امروز است. پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطهٔ بین سبکهای یادگیری (با توجه به مؤلفههای اصلی آن) با مهارتهای زبانآموزی (زبان انگلیسی) است. بدین منظور جامعه آماری پژوهش، دبیرستانهای شهرستان چالوس به تعداد 1260 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی پسرانه از نوع طبقهای به تعداد 154 نفر بر اساس جدول کرجسی- مورگان انتخابشدهاند. این پژوهش براساس نظریه ورمونت و ریجسویک (برای سنجش سبکهای یادگیری) و مهارتهای زبانآموزی (مهارتهای گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) زبان انگلیسی تدوین شده است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سبکهای یادگیری است و تجزیهوتحلیل پژوهش حاضر با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام انجام پذیرفت. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که کلیه سبکهای یادگیری با مهارتهای زبانآموزی ارتباط مثبت و مستقیم دارد. اما دو سبک یادگیری غیرمتمرکز با ضریب 497/0 و سبک یادگیری معطوف به معنا و هدف با ضریب 283/0 بیشترین اهمیت را داشتهاند. درنتیجه، میتوان گفت که اگر نظام آموزشی برای ارتقاء و فهم هر چه بیشتر سبک یادگیری غیرمتمرکز و متکی بر معنا و هدف موردتوجه قرار دهد، به دانشآموزان در کسب مهارت زبانآموزی کمک و مساعدت بیشتری اعمال خواهد نمود. بهعبارتدیگر، ضرورت بازشناسی نقش سبکهای یادگیری در پیشبینی مهارتهای زبانآموزی دانشآموزان مورد تأیید واقع شد.