ناصر محمدی احمدآبادی؛ طاهره فلاح زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی مدیران آموزشی مدارس دولتی شهر اردکان در سه مقطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم بر شیوههای مدیریت تعارض در سال تحصیلی 1398- 1399 با روش توصیفی انجام شده است. به این منظور همة ۹۸ نفر از مدیران جامعة مذکور به عنوان گروه نمونه انتخاب و پس از طی مراحل اداری و جلسه توجیهی اولیه به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی مدیران آموزشی مدارس دولتی شهر اردکان در سه مقطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم بر شیوههای مدیریت تعارض در سال تحصیلی 1398- 1399 با روش توصیفی انجام شده است. به این منظور همة ۹۸ نفر از مدیران جامعة مذکور به عنوان گروه نمونه انتخاب و پس از طی مراحل اداری و جلسه توجیهی اولیه به پرسشنامههای هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1998) با آلفای کرونباخ 84/0، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون با آلفای کرونباخ 744/0 و مقیاس مدیریت تعارض رابینز پاسخ دادند. در بخش تحلیل استنباطی دادهها از روشهای تحلیل رگرسیون چند متغیره به منظور تعیین قدرت پیش بینی شیوههای مدیریت تعارض توسط هوش هیجانی، مهارتهای ارتباطی و مؤلفههای آنها استفاده شد. یافتههای حاصله نشان داد هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی و همه مؤلفههای آن قدرت پیش بینی معناداری برای متغیر ملاک (مدیریت تعارض) داشتهاند. (05/0p <). بر اساس این نتایج به نظر میرسد تقویت هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی مدیران میتواند تأثیر معناداری در ارتقاء سطح شیوههای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی داشته باشد.