زهرا پوررشیدی
چکیده
هدف تحقیق حاضر، سنجش تأثیر فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه شهید باهنرکرمان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را روسا، معاونین، مدیران اداری به تعداد 50 نفر و کارکنان شهید باهنرکرمان به تعداد ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، سنجش تأثیر فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه شهید باهنرکرمان بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را روسا، معاونین، مدیران اداری به تعداد 50 نفر و کارکنان شهید باهنرکرمان به تعداد 352 نفر تشکیل دادهاند که روش نمونهگیری برای روسا، معاونین، مدیران اداری به روش سرشماری و روش نمونهگیری برای کارکنان تصادفی-طبقهای و حجم نمونه آن بر اساس جدول کرجسی و موگان 184 نفر برآورده شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر مدیریت دانش دیکسون (2000)، مدیریت منابع انسانی بوسلی و ویل (۲۰۰۲)، نوآوری سازمانی مقیمی و رمضان (2012) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد راهنما و صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماری Spss استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد. فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر یادگیری سازمانی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. یادگیری سازمانی کارکنان بر نوآوری آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. مدیریت دانش بر نوآوری کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد نهایتاً مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در تأثیرگذاری فعالیتهای توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان نقش میانجی دارند.
سید محمد میرکمالی؛ علی قائم منتظری
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه میان یادگیری سازمانی و مهارتهای ارتباطی با تعارض سازمانی در کارکنان اداره آموزشوپرورش نواحی چهارگانه کرج انجام شد. روش مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره آموزشوپرورش نواحی چهارگانه کرج بودند که با توجه به حجم جامعه آماری، نمونهای به حجم 265 نفر تعیین و با روش نمونهگیری ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه میان یادگیری سازمانی و مهارتهای ارتباطی با تعارض سازمانی در کارکنان اداره آموزشوپرورش نواحی چهارگانه کرج انجام شد. روش مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره آموزشوپرورش نواحی چهارگانه کرج بودند که با توجه به حجم جامعه آماری، نمونهای به حجم 265 نفر تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیف (2001)، پرسشنامه مهارت ارتباطی بارآن و هادگی (1986) و پرسشنامه تعارض سازمانی شیرخانی (2011) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه (گامبهگام) انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد بین متغیرهای یادگیری تیمی و مهارت اطلاعرسانی با تعارض سازمانی رابطه وجود دارد (05/0> P) و متغیرهای یادگیری تیمی و مهارت اطلاعرسانی قدرت پیشبینی متغیر ملاک تعارض سازمانی را دارند. به نظر میرسد با پرورش روحیه یادگیری در سازمان و نیز بهبود مهارتهای ارتباطی کارکنان بتوان از تعارضات فردی و سازمانی جلوگیری کرد.