فرزانه آذربویه؛ ناصر ناستی زایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کلاس بر جوّ روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان جدیدالاستخدام شهر زابل (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهد. نمونه آماری شامل 30 نفر معلم میباشد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کلاس بر جوّ روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان جدیدالاستخدام شهر زابل (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهد. نمونه آماری شامل 30 نفر معلم میباشد که به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامههای جوّ روانی-اجتماعی کلاس فرایزر و همکاران و خودکارآمدی معلم تچانن و همکاران بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند، سپس برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی برای گروه آزمایش در هشت جلسه (60 دقیقهای) اجرا شد و در نهایت، پس آزمون از تمام گروههای گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیره) با کمک نرمافزار SPSS21 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی بر جوّ روانی-اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلم تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین میتوان آموزش مهارتهای مدیریت کلاس را به عنوان یکی از پیش نیازهای ورود به حرفه معلمی برای معلمان تازه کار مورد نظر قرار داد.