میترا موبد؛ رضا رفیع
چکیده
چابکی به عنوان پارادایم جدید جهان کسب و کار، دانشگاهها را نیز متوجه تغییرات و چالشهای هر روزهای کرده که باید به سرعت خود را با آنها منطبق سازند. در حال حاضر اگر دانشگاهی نتواند به سرعت در مقابل چالشها و تغییرات پاسخگو باشد، از عرصهی رقابت جا مانده و طی زمان حذف میشود و یا کارایی سابق را نخواهد داشت. در این پژوهش مدلی به منظور ...
بیشتر
چابکی به عنوان پارادایم جدید جهان کسب و کار، دانشگاهها را نیز متوجه تغییرات و چالشهای هر روزهای کرده که باید به سرعت خود را با آنها منطبق سازند. در حال حاضر اگر دانشگاهی نتواند به سرعت در مقابل چالشها و تغییرات پاسخگو باشد، از عرصهی رقابت جا مانده و طی زمان حذف میشود و یا کارایی سابق را نخواهد داشت. در این پژوهش مدلی به منظور سنجش اهمیت و عملکرد ابعاد مختلف چابکی در دانشگاه ارائه شده است. برای تحلیل نتایج، علاوه بر محاسبات مربوط به اهمیت و عملکرد، از ماتریس اهمیت-عملکرد (IPA) استفاده میشود که میتواند جایگاه ابعاد چابکی و نقاط قوت و ضعف سازمان را نشان دهد. این مدل به عنوان مطالعه موردی در دانشگاه اردکان اجرا و نتایج به دست آمده ارزیابی و تحلیل شدهاند. برای ارزیابی چابکی از پرسشنامه و نظرسنجی از اعضای هیأت علمی و کارکنان استفاده شده که نتایج نشاندهنده عدم وجود تفاوت معنادار بین این دو گروه است. ارزیابی و تحلیل اطلاعات به دست آمده درباره اهمیت و عملکرد گویههای مختلف چابکی با کمک ماتریس IPA انجام شده و تصمیماتی درباره این گویهها بر اساس جایگاهشان در ماتریس ارائه شده است. بر اساس این ماتریس، نقاط قوت و ضعف دانشگاه اردکان و مواردی که نیاز به اختصاص بودجهای در حال حاضر ندارند شناسایی و پیشنهادهایی برای مدیران دانشگاه ارائه شدهاند.