مدیریت
مرتضی عاشورزاده؛ موسی رضوانی چمن زمین؛ حمیدرضا رضائی کلیدبری؛ بدری عباسی
چکیده
هدف این تحقیق طراحی مدل ارزیابی عملکرد منابع انسانی با رویکرد ارزش محور در نظام آموزشی عالی در دانشگاه آزاد استان گیلان میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و یک تحقیق اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در سال تحصیلی 1401-1402 میباشد. با استفاده از روش تعیین حجم نمونه ...
بیشتر
هدف این تحقیق طراحی مدل ارزیابی عملکرد منابع انسانی با رویکرد ارزش محور در نظام آموزشی عالی در دانشگاه آزاد استان گیلان میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و یک تحقیق اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در سال تحصیلی 1401-1402 میباشد. با استفاده از روش تعیین حجم نمونه از فرمول تاباچنیک و فیدل 395 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری خوشهای و در دل خوشهها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای پرسشنامه محقق ساخته و برگرفته از روش کیفی میباشد. روش تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش حاضر از نرم افزار SPSS و برای معادلات ساختاری از AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه و شاخصهای شناسایی شده بر ارزیابی عملکرد منابع انسانی با رویکرد ارزش محور در نظام آموزش عالی تاثیرگذار است. نتایج بدست آمده از معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل تحقیق از لحاظ تناسب با دادهها مدل مطلوبی میباشد.
فرزانه آذربویه؛ ناصر ناستی زایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کلاس بر جوّ روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان جدیدالاستخدام شهر زابل (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهد. نمونه آماری شامل 30 نفر معلم میباشد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کلاس بر جوّ روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان جدیدالاستخدام شهر زابل (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهد. نمونه آماری شامل 30 نفر معلم میباشد که به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامههای جوّ روانی-اجتماعی کلاس فرایزر و همکاران و خودکارآمدی معلم تچانن و همکاران بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند، سپس برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی برای گروه آزمایش در هشت جلسه (60 دقیقهای) اجرا شد و در نهایت، پس آزمون از تمام گروههای گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیره) با کمک نرمافزار SPSS21 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی بر جوّ روانی-اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلم تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین میتوان آموزش مهارتهای مدیریت کلاس را به عنوان یکی از پیش نیازهای ورود به حرفه معلمی برای معلمان تازه کار مورد نظر قرار داد.