مدیریت
ملیحه اصغری؛ حمید جعفریان یسار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای بازار کار نسبت به تخصص هنرجویان شاخههای فنی - حرفهای استان قم انجام شده است. این پژوهش پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان استان قم و نمونه طبق فرمول کوکران 259 نفر و روش نمونهگیری سهمیهای طبقهای بود. دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست رشتهها در شاخه فنی- حرفهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای بازار کار نسبت به تخصص هنرجویان شاخههای فنی - حرفهای استان قم انجام شده است. این پژوهش پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان استان قم و نمونه طبق فرمول کوکران 259 نفر و روش نمونهگیری سهمیهای طبقهای بود. دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست رشتهها در شاخه فنی- حرفهای (40 رشته) و شاخه کاردانش (161 رشته) جمع آوری شد.. روایی محتوا توسط اساتید مربوطه مثبت ارزیابی شد و پایایی با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. برای بررسی دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، t تک نمونه، آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد در حوزه آموزشهای فنی - حرفهای رشتههای مکانیک خودرو (با میانگین رتبهای 65/15)، تأسیسات مکانیکی (با میانگین رتبهای 31/15)، صنایعدستی فرش (با میانگین رتبهای 74/14) و در شاخه کاردانش، عیبیابی سیستمهای رایانهای، تولید و توسعهدهنده پایگاههای اینترنتی، ماشینهای الکتریکی و برنامهنویسی بازیهای رایانهای، اولویتهای بازار کار استان قم هستند. در این پژوهش موارد جدیدی برای مدیریت آموزشی در حوزه شاخههای فنی حرفهای و کاردانش در استان قم معرفی گردید که درنهایت بستر مناسبی برای رشد اشتغال و کاهش بیکاری هنرجویان هنرستانها فراهم میآورد. پیشنهاد میشود مدیران آموزشی اولویتهای شناساییشده را در برنامههای خود بگنجانند و مبنای فعالیتهای آموزشی خود را بر اساس نتایج حاصله از تحقیقات علمی ازجمله تحقیق حاضر قرار دهند تا آموزشهای ارائه شده به اثربخشی بیانجامد.
رحمت اله عظیمی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازسنجی آموزشی معلمان شاغل آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز به آموزش مناسب و ارزشیابی آثار آن در اجرا انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازسنجی آموزشی معلمان شاغل آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز به آموزش مناسب و ارزشیابی آثار آن در اجرا انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنائی شهر تبریز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای تعداد 20 معلم انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه نیازسنجی یمنی و همکاران (1390) و پرسشنامه سنجش نگرش تدریس محقق ساخته بهرنگی (1394) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تی زوجی نشان داد الگوی مدیریت آموزشی بر کاهش نیازهای آموزشی توسعه ای، مکمل و حل مسئله معلمان مدارس استثنائی تأثیر دارد (5/0 > P). الگوی مدیریت آموزشی بر نگرش معلمان تأثیر دارد (5/0 > P). بنابراین بهتر است الگوی مدیریت آموزش در برنامه درسی دوره تربیت معلم مدارس استثنایی برای آشنایی هرچه بیشتر معلمان گنجانده شود