مینا ایرندگانی؛ ناصر ناستی زایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجیگری شایعه سازمانی است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 476 نفر از معلمان ابتدایی شهر کنارک (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 است که به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت) تعداد 213 معلم از طریق پرسشنامههای سکته سازمانی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجیگری شایعه سازمانی است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 476 نفر از معلمان ابتدایی شهر کنارک (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 است که به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت) تعداد 213 معلم از طریق پرسشنامههای سکته سازمانی (فرجوند و مصری، 1400)، شایعه سازمانی (داگلی و هان، 2018) و بدگمانی سازمانی (کالاگان و همکاران، ۲۰۰۹) مورد مطالعه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و Smart PLS استفاده شد. یافتههای ضریب همبستگی نشان داد که بین سکته سازمانی، شایعه سازمانی و بدگمانی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان مثبت و معنادار است؛ همچنین اثر غیر مستقیم سکته سازمانی بر بدگمانی سازمانی معلمان با میانجیگری شایعه سازمانی مثبت و معنادار است. بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد که سکته سازمانی نه تنها به صورت مستقیم موجب افزایش بدگمانی سازمانی معلمان میشود بلکه با گسترش شایعات سازمانی نیز میتواند بر افزایش بدگمانی سازمانی معلمان اثرگذار باشد.
فرزانه آذربویه؛ ناصر ناستی زایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کلاس بر جوّ روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان جدیدالاستخدام شهر زابل (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهد. نمونه آماری شامل 30 نفر معلم میباشد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت کلاس بر جوّ روانی- اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان جدیدالاستخدام شهر زابل (استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدهد. نمونه آماری شامل 30 نفر معلم میباشد که به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامههای جوّ روانی-اجتماعی کلاس فرایزر و همکاران و خودکارآمدی معلم تچانن و همکاران بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند، سپس برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی برای گروه آزمایش در هشت جلسه (60 دقیقهای) اجرا شد و در نهایت، پس آزمون از تمام گروههای گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیره) با کمک نرمافزار SPSS21 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی بر جوّ روانی-اجتماعی کلاس و خودکارآمدی معلم تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین میتوان آموزش مهارتهای مدیریت کلاس را به عنوان یکی از پیش نیازهای ورود به حرفه معلمی برای معلمان تازه کار مورد نظر قرار داد.
حسینعلی میر؛ ناصر ناستی زایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جو مسموم سازمانی بر مدیریت تصویرپردازی معلمان با نقش میانجی اهمال کاری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی– همبستگی بود. 223 نفر از معلمان شهر هامون (واقع در استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای (بر حسب جنسیت) از طریق پرسشنامههای جو مسموم سازمانی، مدیریت تصویرپردازی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جو مسموم سازمانی بر مدیریت تصویرپردازی معلمان با نقش میانجی اهمال کاری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی– همبستگی بود. 223 نفر از معلمان شهر هامون (واقع در استان سیستان و بلوچستان) در سال تحصیلی 1401-1400 به شیوه نمونهگیری تصادفی– طبقهای (بر حسب جنسیت) از طریق پرسشنامههای جو مسموم سازمانی، مدیریت تصویرپردازی و اهمال کاری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS21 و Smart PLS استفاده شد. یافتهها نشان داد که جو مسموم سازمانی هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم و با میانجیگری اهمال کاری بر مدیریت تصویرپردازی معلمان اثر مثبت و معناداری دارد. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که در جو مسموم معلمان دیگر شور و نشاط اولیه را ندارند و اهمال کاری را به گونههای متفاوتی از جمله معطل کردن مراجعان، تأخیر در انجام تکلیف و اتلاف وقت بروز میدهند. چنین اعمالی فرد را وادار میکند که برای موجه جلوه دادن عادتهای مورد نظر به راهبردهای مدیریت تصویرپردازی روی بیاورد.