2024-03-29T15:35:58Z
https://www.jmep.ir/?_action=export&rf=summon&issue=13078
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1398
1
1
نقش کیفیت آموزشهای ضمن خدمت در رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه
عباداله
هادی پور
مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کیفیت آموزشهای ضمن خدمت بر رفتار شهروندی معلمان شهرستان تنکابن انجام گرفت. این مطالعه از نوع توصیفی – همبستگی بود و جامعه آن را همه معلمان مقطع متوسطه دخترانه و پسرانه شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 97-1398 تشکیل میدادند. نمونةموردنظر با توجه به جدول مورگان 207 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه کیفیت آموزشهای ضمن خدمت و رفتار شهروندی سازمانی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد، تفاوت بین کیفیت آموزش ضمن خدمت 31-45 با 76- 91 در سطح 01/0 ≥P و همچنین، 46-60 با 76-91 در سطح 05/0 ≥ Pمعنیدار است و کیفیت آموزشهای ضمن خدمت بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان شهرستان تنکابن تأثیر دارد.
آموزش ضمن خدمت
رفتار شهروندی سازمانی
معلمان
2019
11
22
1
13
https://www.jmep.ir/article_100580_ac7b67f2f5dfdd35681fd2b729d8c29f.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1398
1
1
بررسی عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشته تحصیلی در دانشآموزان
سمیه
مختار زاده بازرگانی
سعید
علیزاده
انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهمترین تصمیمهایی است که دانش آموزان در دوران تحصیل خود میگیرند بهطوریکه میتواند سرنوشت شغلی و آینده شغلی آنان را رقم بزند.مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشتهٔ تحصیلی دانش آموزان شهرستان نوشهر انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر سال دوم دبیرستان، در حال تحصیل در سه رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دبیرستان در سال تحصیلی96-1395بود. 200 نفر از جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشته است.تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد نظر دبیر و مشاور تحصیلی، علاقه دانشآموز، سوابق تحصیلی، نظر خانواده و استعداد تحصیلی در گرایش انتخاب رشتهٔ تحصیلی دانش آموزان شهرستان نوشهر مؤثر است (05/0 ).همچنین مؤلفه نظر خانواده دارای بالاترین رتبه و مؤلفه نظر دبیر و مشاور تحصیلی دارای پایینترین رتبه است.
گرایش تحصیلی
انتخاب رشته
خانواده
محیط تحصیل
2019
11
22
15
30
https://www.jmep.ir/article_100581_6aa4f0bf9ce95c4a056e94c952136b51.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1398
1
1
تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده (موردمطالعه: دانشگاههای علمی– کاربردی غرب استان مازندران)
مهدی
خداپرست
در دنیای پیچیده و پویای کنونی، سازمانها در صورتی میتوانند مزایای رقابتی خود را حفظ کنند که بهصورت موجودیتی واحد و یکپارچه بتوانند یادگیری سریعتری نسبت به رقبا داشته باشند.هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران بود.جامعه آماری پژوهش شامل 220 نفر از کارکنان دانشگاههای علمی – کاربردی استان مازندران است. نمونه مورد مطالعه 136 نفر از این افراد بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ابعاد سازمانی یادگیرنده واتکینز و مارسیک (1996) و پرسشنامه رهبری تحولآفرین بأس و آولیو (2000) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، انگیزش الهامبخش و ملاحظات فردی بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران تأثیر مثبت دارند. همچنین سبک رهبری تحولآفرین بر توسعه سازمان یادگیرنده در دانشگاههای علمی - کاربردی غرب استان مازندران تأثیر مثبت دارد.
سازمان یادگیرنده
رهبری تحولآفرین
دانشگاه علمی –کاربردی
2019
11
22
31
43
https://www.jmep.ir/article_100582_a366cae95c96c324b0728bf86b398f9e.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1398
1
1
رابطه بین سبکهای یادگیری با مهارتهای زبانآموزی دانشآموزان دوره متوسطه
جواد
سلیمانپور
توجه به سبکهای یادگیری و مؤلفههای تعیینکننده آن برای دانشآموزان از ضروریات تعلیم و تربیت در دنیای امروز است. پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطهٔ بین سبکهای یادگیری (با توجه به مؤلفههای اصلی آن) با مهارتهای زبانآموزی (زبان انگلیسی) است. بدین منظور جامعه آماری پژوهش، دبیرستانهای شهرستان چالوس به تعداد 1260 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی پسرانه از نوع طبقهای به تعداد 154 نفر بر اساس جدول کرجسی- مورگان انتخابشدهاند. این پژوهش براساس نظریه ورمونت و ریجسویک (برای سنجش سبکهای یادگیری) و مهارتهای زبانآموزی (مهارتهای گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) زبان انگلیسی تدوین شده است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سبکهای یادگیری است و تجزیهوتحلیل پژوهش حاضر با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام انجام پذیرفت. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که کلیه سبکهای یادگیری با مهارتهای زبانآموزی ارتباط مثبت و مستقیم دارد. اما دو سبک یادگیری غیرمتمرکز با ضریب 497/0 و سبک یادگیری معطوف به معنا و هدف با ضریب 283/0 بیشترین اهمیت را داشتهاند. درنتیجه، میتوان گفت که اگر نظام آموزشی برای ارتقاء و فهم هر چه بیشتر سبک یادگیری غیرمتمرکز و متکی بر معنا و هدف موردتوجه قرار دهد، به دانشآموزان در کسب مهارت زبانآموزی کمک و مساعدت بیشتری اعمال خواهد نمود. بهعبارتدیگر، ضرورت بازشناسی نقش سبکهای یادگیری در پیشبینی مهارتهای زبانآموزی دانشآموزان مورد تأیید واقع شد.
سبکهای یادگیری
زبان
مهارتهای یادگیری
سبک غیرمتمرکز
دوره متوسطه
2019
11
22
45
62
https://www.jmep.ir/article_100583_5fbd5fc725b6f3578aaf80da58e36e41.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1398
1
1
تحلیل استنادی مآخذ تولیدات علمی منتشرشده اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن در پایگاههای آیاسآی،آیاسسی،و اسکاپوس
سید رسول
تودار
در این پژوهش به بررسی مقالات منتشرشده اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن در منابع معتبر علمی در پایگاههای آیاسآی، آیاسسی و اسکاپوس پرداخته شده است. نوع این پژوهش کاربردی است و به روش کتابسنجی و با استفاده از فن تحلیل استنادی انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد در مجموع 7166 استناد توسط این گروه در سه پایگاه، که از این تعداد 3917 مورد (55 درصد) به حوزه علوم پایه، فنی و مهندسی 860 مورد (12 درصد) به حوزه علوم انسانی و اجتماعی 2333 (33 درصد) و حوزه پزشکی با 57 مورد و (8/0 درصد) اختصاص داشت. بیشترین میزان استناد (۸7/88 درصد) بهصورت مقالات بوده است. فرضیه پژوهش که اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد تنکابن در نگارش مقالات علمی بیشتر به مقالات نشریات استناد میکنند را اثبات میکند بیشترین میزان درصد استناد در بین گرایشهای اعضای هیئتعلمی به پژوهشگران گرایش علوم پایه با 55% و کمترین میزان درصد استناد به گرایش پزشکی اختصاص دارد و گرایشهای علوم انسانی و فنی مهندسی با میزان درصد استناد 33% و 12% است. ازلحاظ زبان، منابع انگلیسی بیش از منابع سایر زبانها مورد استناد قرار گرفته بود. میزان استناد به منابع چاپی /الکترونیکی در مقالات اعضای هیئتعلمی کلیه دانشکدهها بسیار بالا بود. فرضیه پژوهش که اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد تنکابن در نگارش مقالات علمی بیشتر به منابع چاپی استناد میکنند تا منابع غیر چاپی را رد میکند و آن را اثبات نمیکند. میزان کم درصد استنادها به پایاننامهها فرضیه پایاننامهها سهم اندکی در پدید آمدن مقالات پژوهشگران دانشگاه مورد تحقیق را دارد تأیید میکند.
تحلیل استنادی
مأخذ
اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی
2019
11
22
63
84
https://www.jmep.ir/article_100584_1e13bd4b1cb2b664f9cd41425ff3678a.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1398
1
1
رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با پاسخگوئی مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی غرب استان مازندران
اباصلت
نورایی
رسالت اصلی هر سازمان دستیابی به اهداف تعیینشده در چارچوب راهبرد سازمان است، ازاینرو پاسخگوئی در حال گذر از شکلهای قدیمی مسؤلیت به طرف سایر شکلها، بهویژه نظامهای مدیریت کارآمدتر و پاسخگوتر است. مطالعه حاضر با هدف شناخت میزان رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با پاسخگوئی مدیران و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران انجام شد. روش مطالعه حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل 625 نفر از کلیه کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود. نمونه مورد مطالعه 209 نفر بر اساس نمونهگیری احتمالی و بهصورت تصادفی هستند که در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مییر (1990)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و پرسشنامه پاسخگوئی عمومی جنسن (2000) بودند. یافتههای این مطالعه نشان داد بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی و پاسخگوئی مدیران و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران رابطه وجود دارد. جهت افزایش پاسخگوئی سازمانی بهتر است دورههای آموزشی مناسب بهمنظور آشنایی مدیران با اصول و مبانی عدالت برگزار شود و همچنین تشویق شوند تا عملاً از عدالت سازمانی در سازمان استفاده کنند.
تعهد سازمانی
عدالت سازمانی
پاسخگوئی مدیران
2019
11
22
85
101
https://www.jmep.ir/article_100585_90f226cd1552c0bc2521a6cbe04e5d7e.pdf
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
مدیریت و چشم انداز آموزش(jemp)
2716-9820
2716-9820
1398
1
1
نقش میانجی سبکهای پردازش هیجانی در رابطه بین ریتمهای شبانهروزی با فراحافظه در دانشجویان
سرور
حسن زاده
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین ریتمهای شبانهروزی با فراحافظه با میانجیگری سبکهای پردازش هیجانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که جامعه آماری آن را دانشجویان روانشناسی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامشهر تشکیل میدادند (2300 = N). روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. حجم نمونه بر اساس نظر تاپاچنیک و فیدل (2001) در مطالعات با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری تعیین شد (200=n). ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مقیاس ریتمهای شبانهروزی هورن و اوستبرگ (1976)، مقیاس اعتماد به حافظه و شناخت ندلجکوویک و کایریوس (2007) و مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد ریتمهای شبانهروزی با ضریب 421/0 و بهبیاندیگر بهاندازه 1/42 درصد بر فراحافظه تأثیر دارد (05/0 > p ) و با توجه به مقدار t-value که برابر 523/7 است میتوان بیان کرد سبکهای پردازش هیجانی در رابطه بین ریتمهای شبانهروزی با فراحافظه نقش میانجی را ایفا میکند.
سبکهای پردازش هیجانی
ریتمهای شبانهروزی
فراحافظه
2019
11
22
103
117
https://www.jmep.ir/article_100586_6e937be5ccadd78cbcc7327e5f5d964f.pdf