TY - JOUR ID - 128419 TI - تأثیر هوش هیجانی و مهارت‎های ارتباطی بر شیوه‌های مدیریت تعارض در بین مدیران آموزشی مدارس JO - فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش JA - JMEP LA - fa SN - 2716-9820 AU - محمدی احمدآبادی, ناصر AU - فلاح زاده, طاهره AD - استادیار ،گروه علوم تربیتی .دانشگاه پیام نور تفت،ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد ،گروه علوم تربیتی .دانشگاه پیام نور تفت،ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 4 SP - 55 EP - 81 KW - هوش هیجانی KW - مهارت‎های ارتباطی KW - شیوه‌های مدیریت تعارض KW - مدیران آموزشی DO - 10.22034/jmep.2021.268890.1048 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی و مهارت‎های ارتباطی مدیران آموزشی مدارس دولتی شهر اردکان در سه مقطع دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم بر شیوه‌های مدیریت تعارض در سال تحصیلی 1398- 1399 با روش توصیفی انجام شده است. به این منظور همة ۹۸ نفر از مدیران جامعة مذکور به عنوان گروه نمونه انتخاب و پس از طی مراحل اداری و جلسه توجیهی اولیه به پرسشنامه‌های هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1998) با آلفای کرونباخ 84/0، پرسشنامه مهارت‎های ارتباطی بارتون با آلفای کرونباخ 744/0 و مقیاس مدیریت تعارض رابینز پاسخ دادند. در بخش تحلیل استنباطی داده‌ها از روشهای تحلیل رگرسیون چند متغیره به منظور تعیین قدرت پیش بینی شیوه‌های مدیریت تعارض توسط هوش هیجانی، مهارت‎های ارتباطی و مؤلفه‌های آن‎ها استفاده شد. یافته‌های حاصله نشان داد هوش هیجانی و مهارت‎های ارتباطی و همه مؤلفه‌های آن قدرت پیش بینی معناداری برای متغیر ملاک (مدیریت تعارض) داشته‌اند. (05/0p <). بر اساس این نتایج به نظر می‌رسد تقویت هوش هیجانی و مهارت‎های ارتباطی مدیران می‌تواند تأثیر معناداری در ارتقاء سطح شیوه‌های مدیریت تعارض در مدیران آموزشی داشته باشد. UR - https://www.jmep.ir/article_128419.html L1 - https://www.jmep.ir/article_128419_3d7a3e2874a2aa92e170e337867aa069.pdf ER -