TY - JOUR ID - 109434 TI - کاربرد مؤلفه‌های تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامه‌ریزی درسی JO - فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش JA - JMEP LA - fa SN - 2716-9820 AU - پلوئی, لیلا AU - فرهادیان, فائزه AD - استادیار ،عضو هیات علمی ، گروه آموزشی زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران AD - کارشناس ارشد، علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 1 SP - 49 EP - 69 KW - تکنولوژی آموزشی KW - برنامه‌ریزی درسی KW - تحلیل محتوا DO - 10.22034/jmep.2020.233969.1015 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست مؤلفه‌های تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامه‌ریزی درسی بوده است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود و جامعه آماری آن شامل کلیه منابع اصلی برنامه‌ریزی درسی در سطح دانشگاه بوده است. با روش نمونه‌گیری هدفمند نُه کتاب به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها چک‌لیست مؤلفه‌های تکنولوژی آموزشی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی انجام‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که در مورد هر یک از مؤلفه‌های تکنولوژی آموزشی به برخی از خرده مقیاس‌ها همچون خلاصه؛ استفاده از رنگ در عنوان‌ها، متن، تصویر و جلد، محل مناسب قرارگیری مواد دیداری، پرهیز از سوگیری در مواد دیداری در هیچ‌یک از نه منبع اصلی برنامه‌ریزی درسی توجه نشده است. همچنین، کاربست سایر خرده مقیاس‌ها نیز در منابع اصلی برنامه‌ریزی درسی متفاوت بوده است؛ به‌طوری‌که در برخی از منابع به‌کاررفته‌اند و در برخی دیگر مورداستفاده قرار نگرفته‌اند. بنابراین، ضرورت بازنگری جدی درزمینهٔ به‌کارگیری مؤلفه‌های تکنولوژی آموزشی در منابع اصلی برنامه‌ریزی درسی برای چاپ‌های آتی احساس می‌شود. UR - https://www.jmep.ir/article_109434.html L1 - https://www.jmep.ir/article_109434_c0b07422a4b3a72a7f55aa6cf57ca041.pdf ER -