per
انجمن مدیریت کسب و کار ایران
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
2716-9820
2676-7821
2020-08-22
2
2
1
18
10.22034/jmep.2020.239041.1023
114514
Original Article (Quantified)
امکان سنجی استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه
Feasibility study of establishing e-learning in Sarmayeh Bank
ندا محسنی
neda1361m@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ، دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات ، تهران ، ایران
مطالعه حاضر با هدف امکان سنجی استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه انجام شد. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری در این پژوهش فراگیران، مدرسین، مسئولین و کارشناسان بخش های انفورماتیک و آموزش بودند. برای سنجش مؤلفه فرهنگی تعداد 16 نفر از مدرسین و 300 نفر از فراگیران، برای سنجش مولفه فنی تعداد 12 نفر از مسئولین و کارشناسان انفورماتیک و برای سنجش مولفه آموزشی تعداد 12 نفر از مسئولین و کارشناسان آموزش به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه سنجش آمادگی فرهنگی، پرسش نامه سنجش آمادگی فنی و پرسش نامه سنجش آمادگی آموزشی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی تک نمونه ای و آزمون خیدو انجام شد. یافته های این مطالعه نشان داد امکان استقرار نظام آموزش مجازی در بانک سرمایه از لحاظ زیرساخت های فرهنگی، فنی و آموزشی مورد تائید و خوب است (01/0>P). بنابراین، استقرار آموزش الکترونیکی در بانک سرمایه امکانپذیر است و برای پیشرفت آموزش الکترونیکی بانک باید به تربیت نیروی متخصص بیشتر، علاقهمند کردن پرسنل و ارتقاء امکانات سختافزاری و نرمافزاری پرداخته شود.
The present study was conducted to evaluate the feasibility of establishing e-learning in Sarmayeh Bank. The research method was descriptive. The statistical population in this study were learners, teachers, officials and experts in the fields of data engineering and education. 16 teachers and 300 learners for measuring the cultural component, 12 officials and data experts for measuring the technical component, and 12 officials and education experts for measuring the educational component were selected by census method. Data collection tools were Cultural, Technical and Educational Susceptibility Assessment Questionnaire. Data were analyzed by means of one-sample t-test and chi-square test. The findings of this study showed that the possibility of establishing a virtual education system in Sarmayeh Bank is approved and useful in terms of cultural, technical and educational infrastructure (P <0.01); Therefore, it is possible to establish e-learning in Sarmayeh Bank, and for the development of e-learning in the bank, more specialized staff should be trained, employees should be interested, and hardware and software facilities should be upgraded.
https://www.jmep.ir/article_114514_229f8055805b2fe65e320bd9ce2b34e4.pdf
امکان سنجی
آموزش الکترونیکی
بانک سرمایه
Feasibility study
E-learning
Sarmayeh Bank
per
انجمن مدیریت کسب و کار ایران
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
2716-9820
2676-7821
2020-08-22
2
2
19
38
10.22034/jmep.2020.237888.1022
114513
Original Article (Mixed)
ارزیابی میزان اثربخشی آموزشی دورههای تخصصی مدیریت پروژه در بهبود عملکرد مدیران فنی؛ موردمطالعه: یکی از سازمانهای نیروهای مسلح
Evaluation ot the educational effectiveness of specialized project management courses in improving the performance of technical managers; Case Study: One of the Armed Forces Organizations
سعید هداوند
hadavand.s@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
این پژوهش با استفاده از مدل کرک پاتریک به ارزیابی اثربخشی آموزشی دورههای تخصصی مدیریت پروژه که برای بهبود عملکرد مدیران فنی یکی از سازمانهای نیروهای مسلح برگزار گردیده است میپردازد. تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ انجام کار از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه مدیران فنی شرکتکننده در دوره (60 نفر) و 10 نفر از مدیران ارشد سازمان تشکیل میدهند. دادههای موردنیاز بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردیده است. برای ارزیابی سطوح رفتار و نتایج از مصاحبههای نیمه ساختمند با مدیران و پرسشنامههای بسته-باز پاسخ کمک گرفته شده است. در بررسی روایی پرسشنامهها از نظرات خبرگان سازمان و دانشگاه و برای بررسی پایایی نیز آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آلفای بهدستآمده پایایی مناسب پرسشنامهها را نشان میدهد. اطلاعات گردآوریشده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرمافزار SPSS22 تجزیهوتحلیل شدهاند. برای تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه نیمه ساخت مند و سؤالات بسته-باز پاسخ نیز از روش تحلیل محتوا با استفاده از تحلیل مقولهبندی استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که واکنش فراگیران به نحوه سازماندهی و برگزاری دوره مدیریت پروژه مثبت بوده و رضایت آنان حاصل گردیده است. نتایج ارزیابی هر یک از سطوح یادگیری، رفتار و نتایج نیز نشان میدهد که ارتباط نزدیکی بین نتایج مورد انتظار با اهداف تعریف شده برقرار است که این مؤید اثربخشی دوره برگزار شده است.
This study uses the Kirk Patrick model to evaluate the educational effectiveness of specialized project management courses held to improve the performance of technical managers of an armed forces organization. The research is applicable in terms of purpose and surveyable in terms of fulfillment. The statistical population consists of all (60) technical managers participating in the course and 10 senior managers of the organization. The required data were collected by a researcher-made questionnaire. Semi-structured interviews with managers and closed-ended questionnaires were used to assess the levels of behavior and results. The organization and the university's experts opinions were used to evaluate the validity of the questionnaires, and Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability, which shows the appropriate alpha value of the questionnaires' appropriate reliability. The collected data were analyzed by means of descriptive and inferential statistics and SPSS22 software. The content analysis method was used To analyze the qualitative data obtained from semi-structured interviews and closed-ended questions, using categorization analysis. The results of the research show that the students' reaction to the way of organizing and holding the project management course is positive and their satisfaction has been achieved. The evaluation results of each level of learning, behavior and outcomes also show that there is a close relationship between the expected results and the defined goals, which confirms the effectiveness of the course.
https://www.jmep.ir/article_114513_107ca71fb5770ca7605add2fe49dafb7.pdf
ارزشیابی
اثربخشی آموزشی
مدیریت پروژه
الگوی کرک پاتریک
evaluation
educational effectiveness
project management
Kirk Patrick model
per
انجمن مدیریت کسب و کار ایران
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
2716-9820
2676-7821
2020-08-22
2
2
39
58
10.22034/jmep.2020.241484.1027
114515
Original Article (Quantified)
نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن
The mediating role of jubilation and academic motivation in the relationship between learning self-direction and social acceptance in female elementary school students in Tonekabon
سمیرا پالی
samira_pali@yahoo.com
1
لیلا اذعانی
leylaezani@gmail.com
2
استادیار و عضو هیات علمی ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن ، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، ایران
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن انجام شد. انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه این تحقیق دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 204 دانشآموز انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992)، پرسشنامه پذیرش اجتماعی کراون و مارلو (1960)، پرسشنامه خودراهبری یادگیری فیشر و همکاران (2001) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد در مدل تحقیق اثر مستقیم متغیر پیشبین و ملاک برابر با 38/0 بود، اثر غیرمستقیم در صورت وجود متغیر میانجی شادکامی 600/0 و اثر غیرمستقیم در صورت وجود متغیر میانجی انگیزش تحصیلی 510/0 بود که با توجه به کمتر بودن اثر مسیر مستقیم از مسیرهای غیرمستقیم بنابراین وجود متغیرهای میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی تأثیر را افزایش میدهد و نقش میانجی در فرضیه تحقیق مورد تأیید واقع شد.
The aim of this study was to determine the mediating role of jubilation and academic motivation in the relationship between learning self-direction and social acceptance in female elementary school students in Tonekabon. The research method was descriptive-correlation. The population of this study was female students of the second grade of elementary school in Tonekabon. 204 students were selected by means of cluster random sampling method. Data collection tools were Walland et al.'s Academic Motivation Questionnaire(1992), Crown and Marlowe Social Acceptance Questionnaire(1960), Fisher et al.'s Learning Self-Guidance Questionnaire(2001), and Oxford Jubilation Questionnaire. Data analysis using structural equation modeling showed that in the research model, the direct effect of the predictor and criterion variables was 0.38, the indirect effect was 0.600 provided that there is a jubilation mediating variable, and the indirect effect was 0.510 provided that there is an academic motivation mediating variable. Thus, due to the lower effect of direct path compared with indirect paths, the existence of mediating variables of jubilation and academic motivation increases the effect, and the mediating role in the research hypothesis was confirmed.
https://www.jmep.ir/article_114515_6a3e29fcc3ffdaba7b7c788a36de094e.pdf
شادکامی
انگیزش تحصیلی
خودراهبری یادگیری
پذیرش اجتماعی
jubilation
Academic motivation
Learning self-direction
Social Acceptance
per
انجمن مدیریت کسب و کار ایران
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
2716-9820
2676-7821
2020-09-20
2
2
59
76
10.22034/jmep.2020.242850.1028
114516
Original Article (Quantified)
رابطه اخلاق حرفهای با مدیریت تعارض در مدیران دبیرستانهای غرب استان مازندران
The relationship between professional ethics and conflict management in high school principals in the west of Mazandaran province
مهدی شعبانی آزادبنی
shabaniazadboni@gmail.com
1
محمود صفری
safari@damavandiau.ac.ir
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند ،ایران
استادیار ، عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند،ایران
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین اخلاق حرفهای و مؤلفههای مدیریت تعارض در مدیران دبیرستانهای غرب استان مازندران انجام شد. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران دبیرستانهای غرب استان مازندران بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونهای به حجم 152 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه اخلاق حرفهای بهاگیر (1390) و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض پوتنام و ویلسون (1982) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اخلاق حرفهای با سبک تعارض رقابتجویی و اجتنابی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (05/0> P). همچنین بین اخلاق حرفهای با سبک تعارض همکاری، مصالحه و سازش رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (05/0> P). نتیجه این مطالعه نشان میدهد در بررسی سازمانهای کم بازده، میتوان تنزل اخلاق حرفهای را یکی از عوامل مؤثر در سوء مدیریت تعارض و کاهش بهرهوری در نظر گرفت.
The aim of this study was to determine the relationship between professional ethics and components of conflict management in high school principals in western Mazandaran province. This research was conducted by descriptive-correlation method. The statistical population included all high school principals in the west of Mazandaran province who were selected by means of Morgan table with a sample of 152 persons based on relative stratified random sampling method. Data collection tools were Bahagir Professional Ethics Questionnaire (2011) and Putnam and Wilson (1982) Conflict Management Style Questionnaire. Data analysis using Pearson correlation coefficient showed that there is a negative and significant relationship between professional ethics with competitive and non-cooperative conflict style (P <0.05). Also, there was a positive and significant relationship between professional ethics and the style of conflict, cooperation, and compromise (P <0.05). The results of this study show that in the study of low-yield organizations, the decline of professional ethics can be considered as an effective factor in conflict management and productivity reduction.
https://www.jmep.ir/article_114516_5b7ca3a8500ef54e2be97cb16e47fea2.pdf
اخلاق حرفهای
مدیریت تعارض
مدیران سازمانهای آموزشی
Professional Ethics
Conflict Management
managers of educational organizations
per
انجمن مدیریت کسب و کار ایران
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
2716-9820
2676-7821
2020-08-22
2
2
77
95
10.22034/jmep.2020.243532.1029
114517
Original Article (Quantified)
بررسی اثرات فرهنگسازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده (موردمطالعه: دانشگاههای آزاد استان گیلان)
Investigating the effects of organizational culture on the dimensions of the learning organization (Case study: َAzad universities of Guilan province)
طالب اقبالی برمچی
ta.eghbali1400@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی ، دانشگاه آزاد اسلامی و احد قزوین .ایران
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات فرهنگسازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده کارکنان و مدیران دانشگاههای آزاد استان گیلان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران دانشگاههای آزاد استان گیلان بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و نمونهای به حجم 270 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد فرهنگسازمانی رابینز (1996) و سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز (2003) بودند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته این مطالعه نشان داد مدل تحقیق از برازندگی برخوردار است و فرهنگسازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده مؤثر است. بر اساس نتایج این مطالعه بهتر است نقش مؤثر فرهنگسازمانی از سوی مدیریت سازمانهای آموزشی موردبازنگری جدی و تأکید قرار گیرد.
The aim of this study was to investigate the effects of organizational culture on the dimensions of the learning organization of staff and managers of free universities in Guilan province. This research was a descriptive-survey type. The statistical population of this study included all staff and administrators of free universities in Guilan province. Cochran's formula was used to determine the sample size and a sample of 270 people was selected by simple random sampling method. Data collection tools were standard questionnaires of Robbins (1996) and Marsik and Watkins (2003). Data analysis was performed by means of structural equation model test. The findings of this study showed that the research model is appropriate and the organizational culture is effective on the dimensions of the learning organization. Based on the results of this study, it is better that the effective role of organizational culture be seriously reviewed and emphasized by the management of educational organizations.
https://www.jmep.ir/article_114517_767ba004be7a239f210defabe3c4a6e8.pdf
فرهنگسازمانی
ابعاد سازمان یادگیرنده
دانشگاههای آزاد استان گیلان
Organizational Culture
dimensions of learning organization
Azad universities of Guilan province
per
انجمن مدیریت کسب و کار ایران
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
2716-9820
2676-7821
2020-08-22
2
2
97
112
10.22034/jmep.2020.246591.1034
114519
Original Article (Quantified)
رابطه میان ادراک لیاقت، احساس انسجام و مسئولیتپذیری با خلاقیت شغلی دبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه تنکابن
The Relationship between Perception of Competence, Sense of Cohesion and Responsibility with Job Creativity of Tonekabon Girls' Public High School Teachers
اکرم ترویجی
tarvijia@gmail.com
1
مرتضی ترخان
mttmaster20@yahoo.com
2
کارشناس ارشد رشته روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،ایران
دانشیار گروه روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،ایران
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین ادراک لیاقت، احساس انسجام و مسئولیتپذیری با خلاقیت شغلی دبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه تنکابن انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، شامل دبیران دبیرستانهای دخترانه تنکابن بودند. نمونه آماری شامل 182 نفر از دبیران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه حس انسجام آنتونووسکی (1993)، پرسشنامه مسئولیتپذیری کارول (1991)، پرسشنامه خلاقیت شغلی جزنی (2003) و پرسشنامه ادراک لیاقت هارتر (1985) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون گامبهگام نشان داد میان ادراک لیاقت، احساس انسجام و مسئولیتپذیری با خلاقیت شغلی دبیران دبیرستانهای دولتی دخترانه تنکابن رابطه معناداری وجود دارد (05/0 > P) و متغیر مسئولیتپذیری و ادراک لیاقت بهترین پیشبینی کننده برای خلاقیت شغلی میباشند. .
The aim of this study was to determine the relationship between perception of merit, sense of cohesion and responsibility with job creativity of Tonekabon girls' public high school teachers. The research method was descriptive-correlation. The statistical population of this study included the teachers of Tonekabon girls' high schools. The statistical sample consisted of 182 teachers who were selected by stratified random sampling. Data collection tools included Antonowski (1993) Sense of Cohesion Questionnaire, Carroll Responsibility Questionnaire (1991), Jazni Job Creativity Questionnaire (2003) and Harter Competence Questionnaire (1985). Data analysis using stepwise regression test showed that there is a significant relationship between competency perception, sense of cohesion and responsibility with job creativity of Tonekabon girls' public high school teachers (P <0.05) and the variable responsibility and competency perception is the most predictable predictor. .
https://www.jmep.ir/article_114519_4b17ec9919b5262753037b2dab577d64.pdf
ادراک لیاقت
احساس انسجام
مسئولیتپذیری
خلاقیت شغلی
Perception of merit
Sense of Cohesion
Responsibility
Job Creativity
per
انجمن مدیریت کسب و کار ایران
فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش
2716-9820
2676-7821
2020-08-22
2
2
113
132
10.22034/jmep.2020.240980.1026
114520
Original Article (Quantified)
بررسی نقش شبکههای اجتماعی و بازیهای کامپیوتری بر میزان پرخاشگری و اضطراب تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم منطقه 8 شهر تهران
The role of social networks and computer games on the level of aggression and academic anxiety of female high school students in the 8th district of Tehran
زهرا بالازاده
zahrabalazadah@yahoo.com
1
دانشجوی کار شناسی ارشد، مدیریت آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش شبکههای اجتماعی و بازیهای کامپیوتری بر میزان پرخاشگری و اضطراب تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم منطقه 8 شهر تهران انجام شد. روش مطالعه حاضر توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم منطقه 8 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 347 نفر تعیین شد که براساس روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها تلفیق و تلخیصی از پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری نشان داد استفاده از شبکههای اجتماعی بر میزان پرخاشگریو اضطراب تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی و معناداری دارد (05/0>p). استفاده از بازیهای کامپیوتری بر میزان اضطراب تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (05/0>p). پیشنهاد می شود استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در خدمت اهداف آموزشی دوره دبستان مورد توجه قرار گیرد.
The aim of this study was to determine the role of social networks and computer games on the level of aggression and academic anxiety of female high school students in the 8th district of Tehran. The method of the present study was descriptive-correlative. The statistical population of this study included female high school students in the second period of District 8 of Tehran in the academic year 2009-2010. The sample size based on Krejcie and Morgan table was included of 347 people who were selected based on random cluster sampling method. The data collection tool was combination and summary of standard and researcher-made questionnaires. Data analysis by means of structural equation method showed that the use of social networks has a negative and significant effect on students' aggressiveness and academic anxiety (p <0.05). The use of computer games has a positive and significant effect on students' academic anxiety (p <0.05). It is suggested that the use of virtual social networks in the service of educational goals at primary schools be considered.
https://www.jmep.ir/article_114520_e8c8f449395124255b48e1a642a59141.pdf
نقش شبکههای اجتماعی
بازیهای کامپیوتری
پرخاشگری
اضطراب تحصیلی
role of social networks
Computer Games
aggression
academic anxiety