سرور حسن زاده
چکیده
این مطالعه با هدف نقش شوخطبعی و نظمجویی هیجانی در پیشبینی سرمایههای روانشناختی در دانش آموزان متوسطه دوم منطقه دو شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم منطقه دو شهر مشهد بودند که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای ...
بیشتر
این مطالعه با هدف نقش شوخطبعی و نظمجویی هیجانی در پیشبینی سرمایههای روانشناختی در دانش آموزان متوسطه دوم منطقه دو شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم منطقه دو شهر مشهد بودند که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) نمونهای به حجم 300 نفر انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (PCQ)، پرسشنامه شوخطبعی خشوعی و پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ) بودند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد متغیرهای شوخطبعی و نظمجویی هیجان میتوانند به میزان 6/37 درصد از تغییرات متغیر سرمایههای روانشناختی را پیشبینی کنند. نتیجه این مطالعه نشان داد بین شوخطبعی و نظمجویی هیجان با سرمایههای روانشناختی رابطه وجود دارد.