نجف اصغرنژاد؛ سالار حق دوست
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین سواد دیجیتال و مدیریت دانش با توانمندسازی معلمان شهر دهدشت بود. تحقیق از نظر ماهیت، توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل همه معلمان شهرستان کهگیلویه به تعداد 2200 در سال 1398 بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) انجام شد و تعداد 327 نفر از معلمان مقطع متوسطه اول شهر ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین سواد دیجیتال و مدیریت دانش با توانمندسازی معلمان شهر دهدشت بود. تحقیق از نظر ماهیت، توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل همه معلمان شهرستان کهگیلویه به تعداد 2200 در سال 1398 بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) انجام شد و تعداد 327 نفر از معلمان مقطع متوسطه اول شهر دهدشت بهعنوان نمونه آماری به روش تصادفی طبقهای از معلمان مقطع متوسطه اول شهر دهدشت انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد سواد دیجیتالی توحیدی اصل (1391)، مدیریت دانش نیومن و کنراد (1999) و اسپریتزر (1995) استفاده شد. دادهها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته نشان داد ضریب همبستگی بهدستآمده در سطح اطمینان (05/0p<) بین سواد دیجیتال و توانمندسازی (6/35%=r)، بین مدیریت دانش و توانمندسازی (2/54%=r) مثبت و معنادار بودند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که مدل استفادهشده برای پیشبینی توانمندسازی معلمان شهر دهدشت معناداراست و این مدل توان تبیین رابطه بین متغیرها را دارد. متغیرهای مدیریت دانش و سواد دیجیتال، به ترتیب با ضرایب بتای 2/29% و 4/12%، توان پیشبینی توانمندسازی معلمان شهر ده دشت را داشتند. بر اساس ضریب بتا، به ازای یک واحد استاندارد افزایش خرده مقیاسهای یافتن اطلاعات و مدیریت اطلاعات و ارتباطات، دانشآفرینی، حفظ (جذب) دانش و انتقال دانش به ترتیب 21%، و 5/48%، 7/22%، 6/57% و 3/61% واحد استاندارد باعث افزایش توانمندسازی معلمان شهر دهدشت میگردد. بر این اساس، نتیجهگیری میشود که برای توانمندسازی معلمان، توجه به مدیریت دانش (توانمندی و بهروز بودن مدیر) و ارتقای سواد دیجیتالی معلمان، ضروری است.
مدیریت
عباداله هادی پور
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کیفیت آموزشهای ضمن خدمت بر رفتار شهروندی معلمان شهرستان تنکابن انجام گرفت. این مطالعه از نوع توصیفی – همبستگی بود و جامعه آن را همه معلمان مقطع متوسطه دخترانه و پسرانه شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 97-1398 تشکیل میدادند. نمونةموردنظر با توجه به جدول مورگان 207 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کیفیت آموزشهای ضمن خدمت بر رفتار شهروندی معلمان شهرستان تنکابن انجام گرفت. این مطالعه از نوع توصیفی – همبستگی بود و جامعه آن را همه معلمان مقطع متوسطه دخترانه و پسرانه شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 97-1398 تشکیل میدادند. نمونةموردنظر با توجه به جدول مورگان 207 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه کیفیت آموزشهای ضمن خدمت و رفتار شهروندی سازمانی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد، تفاوت بین کیفیت آموزش ضمن خدمت 31-45 با 76- 91 در سطح 01/0 ≥P و همچنین، 46-60 با 76-91 در سطح 05/0 ≥ Pمعنیدار است و کیفیت آموزشهای ضمن خدمت بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان شهرستان تنکابن تأثیر دارد.